Z roku na rok na polskich drogach i ścieżkach rowerowych przybywa rowerzystów. Jednocześnie rośnie też liczba wypadków z ich udziałem. W 2018 r. zdarzały się one o 12% częściej niż rok wcześniej. Według statystyk polskiej Policji rowery były drugim, po samochodach osobowych, pojazdem, którego kierowcy spowodowali najwięcej wypadków. „Dla wielu rowerzystów miały one nie tylko konsekwencje w postaci uszczerbku na zdrowiu, ale także wiązały się z problemami prawnymi”- zauważają eksperci DAS.
W wielu miastach do jazdy rowerem zachęcają także ich wypożyczalnie. Jednocześnie wśród cyklistów widoczne jest duże zróżnicowanie. Ze ścieżek korzystają zarówno jeżdżący bardzo szybko kolaże, jak i rodziny z małymi dziećmi lub osoby, które jeżdżą sporadycznie i na jednośladzie nie czują się zbyt pewnie. Coraz częściej pojawiają się na nich również użytkownicy innych urządzeń, np. hulajnóg, deskorolek czy rolek, chociaż według obecnego prawa tylko rowery są upoważnione do jazdy po ścieżkach rowerowych. Jednak w praktyce przepis ten jest często łamany. Dodatkowo, cykliści muszą uważać na pieszych, którzy wchodzą na trasy przeznaczone dla rowerów. Przy takim zagęszczeniu i zróżnicowaniu użytkowników ścieżek wzrasta zagrożenie wypadkami. W sumie, w całym 2018 r. polska Policja odnotowała 4712 wypadków z udziałem cyklistów, o 500 więcej niż rok wcześniej.*
– Patrząc na dane Policji o wypadkach z udziałem rowerzystów widać, że dochodzi do nich dość często. Średnio w Polsce mamy prawie 13 takich zdarzeń każdego dnia, a mowa tu tylko o poważniejszych wypadkach – odnotowanych przez służby. Z kolei tam gdzie komuś stanie się krzywda czy uszkodzone zostanie czyjeś mienie mogą pojawić się też problemy prawne – zauważa Piotr Kuźmiński z DAS Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej.
Wypadek rowerowy to nie tylko niemiłe doświadczenie, ale często także kłopot prawny dla biorących w nim udział osób. Sprawca wypadku, niezależnie od tego czy jest nim kierowca samochodu czy rowerzysta, podlega odpowiedzialności zarówno cywilnej, jak i karnej.
– Zgodnie z art. 415 Kodeksu cywilnego każdy kto ze swojej winy wyrządził drugiej osobie szkodę, zobowiązany jest do jej naprawienia – dotyczy to zarówno szkód majątkowych na mieniu i osobie (np. zniszczenie pojazdu, obrażenia ciała) oraz zadośćuczynienia (tj.: odpowiedzialność za krzywdę i doznane cierpienia). Jednocześnie, zgodnie z art. 177 § 1 i 2 Kodeksu karnego nawet nieumyślne spowodowanie wypadku komunikacyjnego zagrożone jest karą 3. lat pozbawienia wolności, a gdy następstwem wypadku jest śmierć osoby, kara wynosić może nawet 8 lat pozbawienia wolności – zaznacza radca prawny Krzysztof Błaszczyk z Kancelarii Prawnej DAS.
W odróżnieniu od kierowców aut, od rowerów nie wymaga się posiadania żadnego dodatkowego ubezpieczenia, w tym np. OC lub/i NNW. Na rynku są już tego typu produkty. Nie chronią one jednak przed kosztami prawnymi, które mogą się pojawić w przypadku, gdy jako rowerzysta lub uczestnik wypadku z udziałem roweru, będziemy musieli dochodzić swoich praw lub bronić się w sądzie.
Dobrym uzupełnieniem ochrony ubezpieczeniowej rowerzysty może być ubezpieczenie prawne. Zapewnia ono stały dostęp do porad prawnych, finansuje wsparcie i reprezentację przez prawnika w sprawie sądowej. Dodatkowo, pokrywa także koszty powołania biegłych i rzeczoznawców, których opinia może być kluczowa dla wyniku danej sprawy. W razie ewentualnej przegranej w sądzie, polisa sfinansuje także koszty zasądzone na rzecz strony przeciwnej.
Co ważne, zakres ubezpieczenia prawnego nie ogranicza się jedynie do ochrony podczas jazdy rowerem. Polisa ma wszechstronne zastosowanie i zabezpiecza ubezpieczonego podczas jazdy dowolnym pojazdem czy też jako pieszego – dodaje Piotr Kuźmiński, ekspert DAS.
Rowerzyście taka polisa może przydać się nie tylko w razie wypadku. Ubezpieczenie prawne pomoże dochodzić reklamacji w sklepie czy warsztacie rowerowym, a także w przypadku sporu z wypożyczalnią. Dzięki dostępowi do bezpłatnych porad prawnych umożliwia szybkie konsultacje w przypadku, gdy rowerzysta np. sądzi, że policjant chce wypisać mu niesłuszny mandat lub gdy nie wie jak zachować się w razie kolizji. Co więcej, ubezpieczeniem prawnym można zabezpieczyć całą rodzinę, w tym dzieci, które coraz częściej towarzyszą rodzicom na rowerowych wycieczkach.
Informacja prasowa www.das.pl
*Komenda Główna Policji, „Wypadki drogowe w Polsce w 2018 roku”.
Ferie zbliżają się wielkimi krokami i pomimo tego, że póki co na horyzoncie nie widać…
Ubezpieczenia to bardzo ważny element ochrony rolnika i jego działalności. A dodatkowa ochrona od ryzyk niewymienionych…
Jak wiadomo umowy ubezpieczenia dotowanego można zawierać w zakładach ubezpieczeń, które podpisały umowy z Ministrem…
TUW PZUW w swojej strategii na 2025 rok stawia na transformację energetyczną i inwestycje infrastrukturalne,…
Od połowy listopada Europ Assistance Polska znajduje się w nowej siedzibie – kompleksie biznesowym myhive…
Niewątpliwie dobór odpowiednich odmian roślin ma istotne znaczenie dla rolników – zwłaszcza w obliczu zmian…