W najnowszej Mapie ryzyk politycznych, terrorystycznych i przemocy politycznej na 2017 rok* eksperci Aon wskazują, w których krajach poszczególne zagrożenia są najwyższe oraz które branże w największym stopniu są na narażone na te ryzyka. W dokumencie zwrócono uwagę, że w ubiegłym roku doszło do 4151 ataków terrorystycznych na świecie.
W 2015 r. odnotowano 3633 takie zdarzenia, co oznacza 14% wzrost ich liczby rok do roku. W krajach zachodnich ten odsetek był dużo wyższy i wyniósł 174% (96 wobec 35 ataków w 2015 roku). Zdaniem autorów opracowania, mimo iż zachodnie kraje odczuły istotny wzrost incydentów terrorystycznych, to jednak wciąż stanowią one mniej niż 3% wszystkich takich ataków na świecie. Z kolei w przypadku ataków terrorystycznych o podłożu komercyjnym w 2016 r. najczęstszymi ofiarami takich incydentów były koncerny paliwowe i gazowe. Niestety jak prognozują autorzy dokumentu – trend ten będzie miał swoją kontynuację także w tym roku.
Wzrost ataków w Europie
W Europie szczególnie zauważalny jest wzrost liczby ataków terrorystycznych, szczególnie w Niemczech, gdzie w 2016 r. odnotowano 17 takich incydentów, podczas gdy w 2015 r. – jedynie dwa. W ocenie Aon islamski ekstremizm jest główną przyczyną wzrostu poziomu ryzyka w tym kraju z niskiego do umiarkowanego. Autorzy podkreślają jednocześnie, że warto wziąć też pod uwagę wzrost ekstremizmu związanego z uchodźcami. Mapa wskazuje na wzrost ryzyk związanych z terroryzmem i przemocą polityczną w sumie w 7 krajach: Albanii, Niemczech, Szwajcarii, Turcji, Wielkiej Brytanii i Watykanie. Spadek zauważa się natomiast w Bośni i Hercegowinie oraz na Słowacji.
Zagrożenia związane z terroryzmem i przemocą polityczną dotyczą wielu gałęzi gospodarki
Dominika Kozakiewicz, CEO Aon Polska wylicza gałęzie przemysłu, które muszą stawić czoła jakie niesie za sobą nasilający się terroryzm: „Terroryzm i przemoc polityczna, których nasilenie obserwowaliśmy w 2016 roku, to olbrzymie wyzwanie dla firm, niezależnie, czy działają one wyłącznie na rynku lokalnym, czy na rynku międzynarodowym. Zagrożenia związane z terroryzmem i przemocą polityczną dotyczą wielu gałęzi gospodarki, chociaż w największym stopniu sektora paliwowego, turystycznego, detalicznego, logistycznego i lotnictwa. Przedsiębiorstwa muszą mieć świadomość, że mogą doświadczyć wydarzeń, które będą miały wpływ na ich pracowników, operacje i aktywa. Posiadając wiedzę na temat tego, co może się wydarzyć, jesteśmy w stanie w dużo większym stopniu przygotować rozwiązania pomagające zarządzać ryzykiem. To duże wyzwanie dla przedsiębiorców polegające na konieczności wypracowania strategii, która pozwoli na stawienie czoła ryzykom zagrażającym rozwojowi biznesu”.
„Polisy terrorystyczne” coraz popularniejsze
Ataki terrorystyczne dotyczą również instytucji finansowych. Firmy ubezpieczeniowe odnotowują coraz większe zainteresowanie polisami, które w zakresie mają ochronę na wypadek tego typu zagrożeń. Jak twierdzi ekspert z dziedziny ubezpieczeń: „Jeżeli chodzi o majątek, na rynku ubezpieczeniowym dostępne są rozwiązania z bardzo dużymi pojemnościami ubezpieczeniowymi, do 250 mln euro na zdarzenie. Kwota ma zapewnić przedsiębiorcy, który został dotknięty atakiem terrorystycznym, odtworzenie swojego majątku”. Polisy terrorystyczne mogą być adresowane zarówno do klientów korporacyjnych, ubezpieczających swoich pracowników i majątek, jak i osób prywatnych, w tym podróżnych.
*Mapa Ryzyk Politycznych Aon pokazuje zmieniające się ryzyka dla biznesu oraz krajów i obejmuje rynki wschodzące (zaawansowane i drugorzędne, kraje niebędące członkami OECD). Mapa powstała we współpracy z Roubini Global Economics. Mapa ryzyk terrorystycznych i przemocy politycznej Aon reprezentuje szczegółowy, empiryczny i oparty na analizach związanych z ryzykami dotyczącymi zagrożeń terrorystycznych oraz przemocą polityczną.
Źródło: www.gu.com.pl
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…