Prawo

Cofnięcie zezwolenia wobec zakładu ubezpieczeń NOVIS

7 czerwca Urząd Komisji Nadzoru Finansowego poinformował o cofnięciu przez Narodowy Bank Słowacji zezwolenia na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej przez NOVIS Insurance Company. Ubezpieczyciel prowadził działalność również na terenie Polski. 

Wycofanie zezwolenia na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej 

UKNF poinformował, że decyzją z 1 czerwca 2023 r. Narodowy Bank Słowacji (Národná banka Slovenska – NBS) cofnął zezwolenie na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej przez NOVIS Insurance Company, NOVIS Versicherungsgesellschaft, NOVIS Compagnia di Assicurazioni, NOVIS Poist’ovňa a.s. (NOVIS). 

NOVIS to zakład ubezpieczeń na życie zarejestrowany od 2014 roku na Słowacji, który podlega nadzorowi NBS. Ubezpieczyciel prowadził działalność transgraniczną w ramach swobody przedsiębiorczości nie tylko w Austrii, Czechach i Niemczech, a także w ramach swobody świadczenia usług w Finlandii, Islandii, Litwie, Polsce, Szwecji, Węgrzech oraz we Włoszech. 

Dlaczego cofnięto zezwolenie wobec zakładu ubezpieczeń NOVIS? 

Z opublikowanych informacji wynika, że powodem decyzji NBS o wycofaniu zezwolenia na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej przez NOVIS było nieprzestrzeganie dyrektywy Wypłacalność II w zakresie wymogów kapitałowych, zarządzania ryzykiem oraz w związku ze zmianami warunków umów ubezpieczeń. 

Istotną kwestią jest to, że decyzja o wycofaniu zezwolenia dla NOVIS obowiązuje od 5 czerwca 2023 r., czyli od dnia, w którym NBS poinformował o tym fakcie na swojej stronie internetowej. 

Co cofnięcie zezwolenia oznacza dla Klientów NOVIS? 

Należy podkreślić, że od dnia obowiązywania decyzji, NOVIS nie może zawierać nowych umów ubezpieczeń. Jednak cofnięcie zezwolenia nie wpływa na ważność i obowiązywanie dotychczas zawartych umów ubezpieczeń. W przypadku wątpliwości, posiadacze zakupionych polis ubezpieczeniowych powinni w pierwszej kolejności skontaktować się z ubezpieczycielem, czyli firmą NOVIS. Klienci towarzystwa mogą także zwrócić się z pytaniami dotyczącymi polis do słowackiego organu nadzoru. 

Warto dodać, że w dalszych krokach NBS złoży wniosek do sądu o rozwiązanie spółki NOVIS w celu wszczęcia postępowania likwidacyjnego oraz o ustanowienie likwidatora w celu przeprowadzenia tego postępowania. Następnie firma zostanie postawiony w stan likwidacji celem zaspokojenia roszczeń ubezpieczających i innych wierzycieli. Likwidator poinformuje wszystkich ubezpieczających będących klientami NOVIS (również tych spoza terytorium Republiki Słowackiej) o postawieniu zakładu w stan likwidacji i zwróci się do nich z prośbą o formalne zgłaszanie roszczeń wobec NOVIS. 

UKNF pozostaje w kontakcie z Europejskim Urzędem Nadzoru Ubezpieczeń oraz Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA), Narodowym Bankiem Słowacji oraz organami nadzoru ubezpieczeniowego z państw członkowskich UE, w których dystrybuowane były produkty NOVIS. 

Źródło: KNF 

Obau.pl

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Obau.pl

Recent Posts

Klienci coraz częściej zgłaszają problemy z ubezpieczeniami sprzętu elektronicznego 

Po kilku latach względnego spokoju temat ubezpieczeń elektroniki znów wraca na biurka ekspertów Rzecznika Finansowego.…

2 dni ago

PKO Ubezpieczenia: Polacy nie czują się gotowi na kryzysy 

Nowy raport PKO Ubezpieczenia „Na wszelki wypadek” pokazuje, że niemal połowa dorosłych Polaków nie czuje…

2 dni ago

Jak Polacy korzystali z prywatnej opieki medycznej w 2025 roku? 

Z danych SALTUS Ubezpieczenia wynika, że w 2025 roku przeciętny Polak skorzystał z 13,7 prywatnych…

2 dni ago

Twoja Hospitalizacja – nowa propozycja dla klientów Prudential 

Prudential rozpoczął współpracę z Grupą LUX MED wprowadzając na rynek ubezpieczenie Twoja Hospitalizacja. Produkt daje klientom szybki…

3 dni ago

Ubezpieczenie grupowe Puls od InterRisk – element atrakcyjnego pakietu pracowniczego 

Firmy coraz częściej szukają benefitów, które realnie wzmacniają poczucie bezpieczeństwa zespołów. Ubezpieczenie grupowe „Puls” od InterRisk łączy ochronę zdrowia,…

3 dni ago

PZU przyspiesza likwidację szkód dzięki mStłuczce 

Zgłoszenie szkody komunikacyjnej przez aplikację mObywatel staje się realną alternatywą dla tradycyjnych kanałów. Dane PZU pokazują wyraźnie,…

4 dni ago