Aktualności

Czy czekają nas rekordowe kary za brak OC? 

Wzrost płacy minimalnej w 2026 roku powyżej 5 000 zł to nie tylko większe wynagrodzenie – to również wyższe kary dla zapominalskich kierowców. Dlaczego? UFG automatycznie dostosowuje opłaty za brak OC do poziomu najniższego wynagrodzenia, a to oznacza drastyczny skok sankcji. A to nie jedyne zmiany, które w przyszłym roku mogą dotknąć posiadaczy pojazdów. 

Jak działa mechanizm nakładania opłat za brak OC? 

Na początku warto przypomnieć, że zgodnie z art. 88 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, wysokość opłaty za brak OC zależy w dużym stopniu od płacy minimalnej brutto. Dla samochodów osobowych to dwukrotność tej kwoty, dla ciężarowych – trzykrotność, z kolei dla motocykli – jedna trzecia.  

W 2025 roku przy płacy minimalnej 4 665 zł maksymalna kara dla aut osobowych wynosi 9 330 zł. Ale jeśli w 2026 r. zgodnie z zapowiedziami rządu pensja minimalna wzrośnie powyżej 5 000 zł, np. do 5 150 zł, kary automatycznie pójdą w górę, i tak maksymalne kary będą mogły wynieść: 

  • auta osobowe – 10 300 zł 
  • ciężarowe – 15 450 zł 
  • motocykle – 1 716 zł 

Pamiętajmy, że wystarczy kilkudniowe opóźnienie, by UFG – działając automatycznie na podstawie bazy CEPiK – nałożył sankcję. 

Jeden dzień przerwy = tysiące złotych kary 

Jak wiadomo, UFG stosuje 3-progowy taryfikator: 

  • 1–3 dni braku OC – 20% stawki maksymalnej, 
  • 4–14 dni – 50% stawki, 
  • powyżej 14 dni – 100% stawki maksymalnej. 

Oznacza to, że dla prognozowanej w 2026 r. pensji minimalnej na poziomie 5 150 zł w przypadku auta osobowego opłaty będą prezentowały się następująco: 

  • 2 060 zł za 1–3 dni braku OC, 
  • 5 150 zł za przerwę do dwóch tygodni, 
  • 10 300 zł za brak OC powyżej 14 dni. 

Taki wzrost dotknie setki tysięcy kierowców rocznie. Dla przypomnienia UFG w 2023 r. wysłał ponad 300 tys. wezwań do zapłaty kar, a dane za 2024 i 2025 wskazują na dalszy wzrost liczby tego typu sytuacji. 

Sankcje nie tylko za brak OC 

Co więcej –także Ministerstwo Finansów przygotowuje zaostrzenie egzekwowania obowiązków podatkowych przy umowach kupna–sprzedaży pojazdów. Chodzi o formularz PCC-3, który trzeba złożyć i opłacić w ciągu 14 dni od nabycia auta. 

W przypadku braku deklaracji, urząd może nałożyć: 

  • grzywnę z kodeksu karnego skarbowego (nawet kilkanaście tysięcy zł), 
  • odsetki od zaległości podatkowej, 
  • sankcje administracyjne przy rejestracji pojazdu. 

Projektowane zmiany mają pozwolić urzędom skarbowym korzystać z danych z CEPiK i UFG, by szybciej wykrywać niezgłoszone transakcje – również w czasie rzeczywistym. Można zatem założyć, że 2026 rok będzie rekordowy pod względem kar finansowych dla „zapominalskich” kierowców. 

Źródło: gov.pl, UFG 

Obau.pl

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Obau.pl

Recent Posts

Nowa kampania Generali podkreśla znaczenie TU TERAZ 

Generali Polska startuje z kampanią TU TERAZ. Marka pokazuje w niej, że każda chwila ma znaczenie, a decyzje…

3 dni ago

Vienna Life rusza z kampanią promującą ubezpieczenie Vie na Życie 

Vienna Life wystartowało z kampanią wspierającą sprzedaż terminowego ubezpieczenia Vie na Życie. Produkt wprowadzony do oferty w sierpniu…

3 dni ago

Europ Assistance Polska rozwija ESG – lokalne działania wspierają globalną strategię 

Europ Assistance Polska intensyfikuje działania ESG, łącząc wsparcie lokalnych społeczności z globalną strategią odpowiedzialnego biznesu.…

4 dni ago

Szybsza wypłata z AC – TUW „TUW” rusza z nową promocją 

Szkoda komunikacyjna rzadko pojawia się w dogodnym momencie. W takich sytuacjach kierowcy oczekują sprawnego działania…

4 dni ago

Skuteczna interwencja Rzecznika Finansowego – klient odzyska 20 tys. zł z UFK 

Rzecznik Finansowy poinformował, że spór o polisę z UFK zakończył się korzystnym rozstrzygnięciem dla klienta.…

4 dni ago

PKO BP wprowadza kompleksowe ubezpieczenie małych firm 

PKO Bank Polski wprowadził do swojej oferty ubezpieczenie PKO Firma. Polisa dedykowana jest dla przedsiębiorców, którzy chcą…

4 dni ago