Aktualności

Czy czekają nas rekordowe kary za brak OC? 

Wzrost płacy minimalnej w 2026 roku powyżej 5 000 zł to nie tylko większe wynagrodzenie – to również wyższe kary dla zapominalskich kierowców. Dlaczego? UFG automatycznie dostosowuje opłaty za brak OC do poziomu najniższego wynagrodzenia, a to oznacza drastyczny skok sankcji. A to nie jedyne zmiany, które w przyszłym roku mogą dotknąć posiadaczy pojazdów. 

Jak działa mechanizm nakładania opłat za brak OC? 

Na początku warto przypomnieć, że zgodnie z art. 88 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, wysokość opłaty za brak OC zależy w dużym stopniu od płacy minimalnej brutto. Dla samochodów osobowych to dwukrotność tej kwoty, dla ciężarowych – trzykrotność, z kolei dla motocykli – jedna trzecia.  

W 2025 roku przy płacy minimalnej 4 665 zł maksymalna kara dla aut osobowych wynosi 9 330 zł. Ale jeśli w 2026 r. zgodnie z zapowiedziami rządu pensja minimalna wzrośnie powyżej 5 000 zł, np. do 5 150 zł, kary automatycznie pójdą w górę, i tak maksymalne kary będą mogły wynieść: 

  • auta osobowe – 10 300 zł 
  • ciężarowe – 15 450 zł 
  • motocykle – 1 716 zł 

Pamiętajmy, że wystarczy kilkudniowe opóźnienie, by UFG – działając automatycznie na podstawie bazy CEPiK – nałożył sankcję. 

Jeden dzień przerwy = tysiące złotych kary 

Jak wiadomo, UFG stosuje 3-progowy taryfikator: 

  • 1–3 dni braku OC – 20% stawki maksymalnej, 
  • 4–14 dni – 50% stawki, 
  • powyżej 14 dni – 100% stawki maksymalnej. 

Oznacza to, że dla prognozowanej w 2026 r. pensji minimalnej na poziomie 5 150 zł w przypadku auta osobowego opłaty będą prezentowały się następująco: 

  • 2 060 zł za 1–3 dni braku OC, 
  • 5 150 zł za przerwę do dwóch tygodni, 
  • 10 300 zł za brak OC powyżej 14 dni. 

Taki wzrost dotknie setki tysięcy kierowców rocznie. Dla przypomnienia UFG w 2023 r. wysłał ponad 300 tys. wezwań do zapłaty kar, a dane za 2024 i 2025 wskazują na dalszy wzrost liczby tego typu sytuacji. 

Sankcje nie tylko za brak OC 

Co więcej –także Ministerstwo Finansów przygotowuje zaostrzenie egzekwowania obowiązków podatkowych przy umowach kupna–sprzedaży pojazdów. Chodzi o formularz PCC-3, który trzeba złożyć i opłacić w ciągu 14 dni od nabycia auta. 

W przypadku braku deklaracji, urząd może nałożyć: 

  • grzywnę z kodeksu karnego skarbowego (nawet kilkanaście tysięcy zł), 
  • odsetki od zaległości podatkowej, 
  • sankcje administracyjne przy rejestracji pojazdu. 

Projektowane zmiany mają pozwolić urzędom skarbowym korzystać z danych z CEPiK i UFG, by szybciej wykrywać niezgłoszone transakcje – również w czasie rzeczywistym. Można zatem założyć, że 2026 rok będzie rekordowy pod względem kar finansowych dla „zapominalskich” kierowców. 

Źródło: gov.pl, UFG 

Obau.pl

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Obau.pl

Recent Posts

Nowa kampania Generali podkreśla znaczenie TU TERAZ 

Generali Polska startuje z kampanią TU TERAZ. Marka pokazuje w niej, że każda chwila ma znaczenie, a decyzje…

3 godziny ago

Vienna Life rusza z kampanią promującą ubezpieczenie Vie na Życie 

Vienna Life wystartowało z kampanią wspierającą sprzedaż terminowego ubezpieczenia Vie na Życie. Produkt wprowadzony do oferty w sierpniu…

3 godziny ago

Europ Assistance Polska rozwija ESG – lokalne działania wspierają globalną strategię 

Europ Assistance Polska intensyfikuje działania ESG, łącząc wsparcie lokalnych społeczności z globalną strategią odpowiedzialnego biznesu.…

22 godziny ago

Szybsza wypłata z AC – TUW „TUW” rusza z nową promocją 

Szkoda komunikacyjna rzadko pojawia się w dogodnym momencie. W takich sytuacjach kierowcy oczekują sprawnego działania…

22 godziny ago

Skuteczna interwencja Rzecznika Finansowego – klient odzyska 20 tys. zł z UFK 

Rzecznik Finansowy poinformował, że spór o polisę z UFK zakończył się korzystnym rozstrzygnięciem dla klienta.…

24 godziny ago

PKO BP wprowadza kompleksowe ubezpieczenie małych firm 

PKO Bank Polski wprowadził do swojej oferty ubezpieczenie PKO Firma. Polisa dedykowana jest dla przedsiębiorców, którzy chcą…

1 dzień ago