Aktualności

Czy czekają nas rekordowe kary za brak OC? 

Wzrost płacy minimalnej w 2026 roku powyżej 5 000 zł to nie tylko większe wynagrodzenie – to również wyższe kary dla zapominalskich kierowców. Dlaczego? UFG automatycznie dostosowuje opłaty za brak OC do poziomu najniższego wynagrodzenia, a to oznacza drastyczny skok sankcji. A to nie jedyne zmiany, które w przyszłym roku mogą dotknąć posiadaczy pojazdów. 

Jak działa mechanizm nakładania opłat za brak OC? 

Na początku warto przypomnieć, że zgodnie z art. 88 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, wysokość opłaty za brak OC zależy w dużym stopniu od płacy minimalnej brutto. Dla samochodów osobowych to dwukrotność tej kwoty, dla ciężarowych – trzykrotność, z kolei dla motocykli – jedna trzecia.  

W 2025 roku przy płacy minimalnej 4 665 zł maksymalna kara dla aut osobowych wynosi 9 330 zł. Ale jeśli w 2026 r. zgodnie z zapowiedziami rządu pensja minimalna wzrośnie powyżej 5 000 zł, np. do 5 150 zł, kary automatycznie pójdą w górę, i tak maksymalne kary będą mogły wynieść: 

  • auta osobowe – 10 300 zł 
  • ciężarowe – 15 450 zł 
  • motocykle – 1 716 zł 

Pamiętajmy, że wystarczy kilkudniowe opóźnienie, by UFG – działając automatycznie na podstawie bazy CEPiK – nałożył sankcję. 

Jeden dzień przerwy = tysiące złotych kary 

Jak wiadomo, UFG stosuje 3-progowy taryfikator: 

  • 1–3 dni braku OC – 20% stawki maksymalnej, 
  • 4–14 dni – 50% stawki, 
  • powyżej 14 dni – 100% stawki maksymalnej. 

Oznacza to, że dla prognozowanej w 2026 r. pensji minimalnej na poziomie 5 150 zł w przypadku auta osobowego opłaty będą prezentowały się następująco: 

  • 2 060 zł za 1–3 dni braku OC, 
  • 5 150 zł za przerwę do dwóch tygodni, 
  • 10 300 zł za brak OC powyżej 14 dni. 

Taki wzrost dotknie setki tysięcy kierowców rocznie. Dla przypomnienia UFG w 2023 r. wysłał ponad 300 tys. wezwań do zapłaty kar, a dane za 2024 i 2025 wskazują na dalszy wzrost liczby tego typu sytuacji. 

Sankcje nie tylko za brak OC 

Co więcej –także Ministerstwo Finansów przygotowuje zaostrzenie egzekwowania obowiązków podatkowych przy umowach kupna–sprzedaży pojazdów. Chodzi o formularz PCC-3, który trzeba złożyć i opłacić w ciągu 14 dni od nabycia auta. 

W przypadku braku deklaracji, urząd może nałożyć: 

  • grzywnę z kodeksu karnego skarbowego (nawet kilkanaście tysięcy zł), 
  • odsetki od zaległości podatkowej, 
  • sankcje administracyjne przy rejestracji pojazdu. 

Projektowane zmiany mają pozwolić urzędom skarbowym korzystać z danych z CEPiK i UFG, by szybciej wykrywać niezgłoszone transakcje – również w czasie rzeczywistym. Można zatem założyć, że 2026 rok będzie rekordowy pod względem kar finansowych dla „zapominalskich” kierowców. 

Źródło: gov.pl, UFG 

Obau.pl

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Obau.pl

Recent Posts

VeloBank i LINK4 z nową ofertą dla kierowców – 200 zł na paliwo w prezencie 

VeloBank i LINK4 łączą siły w nowej promocji dla klientów. Każdy, kto zdecyduje się na…

1 dzień ago

Głos agentów ma znaczenie – poznaj system, który rozwija się razem z Tobą 

SuperAgent to nie tylko narzędzie – to program, który rozwija się razem z agentami ubezpieczeniowymi.…

2 dni ago

Ubezpieczenie szkolne na wakacje? 

Gdy szkoła się kończy, dzieci zyskują wolność, a rodzice... nowe zmartwienia. Lato przynosi więcej okazji…

2 dni ago

Ubezpieczenie w podróży – jak Polacy kupują polisy turystyczne? 

Coraz więcej Polaków decyduje się na zakup ubezpieczenia turystycznego. Choć internetowe porównywarki kuszą szybkością i…

3 dni ago

Letnia oferta PZU Zdrowie 

Lato to doskonały moment, by zatroszczyć się o zdrowie – swoje i najbliższych. PZU Zdrowie…

3 dni ago

Ubezpieczenie na praktyki zawodowe w technikum – co warto wiedzieć? 

Praktyki zawodowe to obowiązkowa część nauki w technikum – szansa na realne doświadczenie, ale też…

3 dni ago