Czas wakacji to okres wzmożonych podróży, zarówno po kraju, jak i za granicę. Z badania Holiday Barometer wynika, że ponad 60% Polaków planuje w tym roku wyjechać na urlop – 43% będzie zwiedzać Polskę, a 39% ma zamiar wyjechać za granicę. Czy planując urlop, bierzemy jednak pod uwagę aspekty środowiskowe?
Wyniki badania pokazują, że najczęściej wskazywanym (65%) kierunkiem wakacyjnych wyjazdów jest w tym roku morze. Na drugim miejscu znajdują się góry z wynikiem 32% głosów. Z kolei do najchętniej odwiedzanych zagranicznych destynacji należy Hiszpania (deklaracje na poziomie 10%), Włochy (8%) i Grecja (7%). A w jaki sposób zamierzamy się tam dostać? Na pozycji numer jeden plasuje się „własny samochód” (46%), zaraz za nim „samolot” (40%, ze wzrostem 9 p.p.), następnie pociąg (22%, ze wzrostem 4 p.p.) i „autobus/autokar” (12%). Na rower, który ma zerową emisję CO2,wskazało zaledwie 5% badanych. Warto jednak zauważyć, że na wybór środka transportu, którym dotrzemy do celu, składa się kilka czynników w tym długość trasy, jaka jest do pokonania. Ankietowani zwracali także uwagę na:
Jak wynika z badania, głównym powodem wyboru danego środka transportu są powyższe czynniki a na samym końcu znajduje się dbałość o środowisko (11%, wzrost o 2 p.p.).
75% badanych wskazało, że w ciągu najbliższych lat ma zamiar postawić na „slow tourism”. Osoby te chcą poświęcić więcej czasu na poznanie lokalnej kultury, historii miejsca i kraju, do którego jadą, a to wszystko odbywać się będzie z poszanowaniem środowiska. 77% wskazało, że ma w planach wyjazd do mniej turystycznych miejsc. Unikanie popularnych destynacji, zwłaszcza w szczycie sezonu ma zdecydowanie pozytywny wpływ na środowisko i na nasze samopoczucie.
A jak wygląda kwestia zakwaterowania? 48% badanych wybierze hotel, 34% wynajmie mieszkanie lub dom a 18% zostanie u znajomych, rodziny, czy też spędzi ten czas w swoim domu wakacyjnym, bądź pensjonacie. Kemping (8%) czy możliwość zamiany domów (4%) są w zdecydowanej mniejszości – i to mimo tego, że są jednymi z bardziej ekologicznych opcji. Oczywiście wybierając hotel, możemy sprawdzić, czy jest to miejsce respektujące zrównoważony rozwój. Poznamy to po stosowanych praktykach ekologicznych jak np.:
Niestety aktualnie tylko 9% ankietowanych zadeklarowało, że przy wyborze zakwaterowania zwraca uwagę na to, czy miejsce jest przyjazne środowisku.
Okazuje się, że na poziomie deklaratywnym wykazujemy się bardzo mocną postawą proekologiczną. 85% ankietowanych wskazało, że w swoich podróżach chętnie wykażą się odpowiedzialnymi zachowaniami, aby nie marnować lokalnych zasobów. 87% ma zamiar wesprzeć lokalną gospodarkę, 83% postara się zmniejszyć ilość odpadów w kraju wakacyjnego pobytu, a 81% będzie unikać działań, które nie są społecznie odpowiedzialne lub nie szanują lokalnej kultury, środowiska czy dzikiej przyrody. 68% jest skora do zmiany rodzaju transportu, aby zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych, z tego samego względu 67% chętnie spędzi urlop w jakiejś bliższej destynacji. Co ciekawe, ponad 70% byłaby zainteresowana zaangażowaniem się w projekt na rzecz regeneracji środowiska lub w inicjatywę na rzecz bezbronnych grup społecznych, a 54% zostałyby wolontariuszami w organizacjach pozarządowych, przy realizacji projektów turystyki społecznej. Jednak deklaracje to jedno, jak zatem wygląda praktyka? Polacy coraz chętniej podróżują do mniej turystycznych miejsc takich jak np. Wyspy Owcze, Kambodża, Kazachstan, Kirgistan, Mauritius, Tajwan, Namibia czy Kamerun. Na ich wyposażeniu często znajduje się butelka filtrująca, która pomaga ograniczyć zużycie jednorazowych butelek. Wiele osób odwiedza miejscowe restauracje i kawiarnie, dzięki czemu wspiera tamtejszych przedsiębiorców.
Niewątpliwe świadomość ekologiczna Polaków jest coraz wyższa. Jednak zdecydowanie częściej działamy proekologiczne w domu niż w przypadku wyjazdu na urlop. Świadczy o tym fakt, że zaledwie 40% z nas zwraca uwagę na to, jaki ślad węglowy może pozostawić nasza podróż i jaki wpływ na środowisko będą miały nasze plany wakacyjne.
Źródło: Europ Assistance
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…