Eksperci wskazują, że polski rynek pracy jest w stanie wchłonąć nawet 700 tys. ukraińskich pracowników. Tak duży napływ nowych cudzoziemców będzie wyzwaniem dla publicznego systemu ochrony zdrowia. Dlatego rośnie zainteresowanie prywatną opieką medyczną, w tym ubezpieczeniami firmowymi.
Statystki pokazują, że liczba cudzoziemców, którzy legalnie mieszkają i pracują w Polsce wzrasta systematycznie z roku na rok. Według ostatnich danych ZUS na koniec 2021 r., zarejestrowanych w urzędzie było prawie 875 tys. obcokrajowców – to wzrost o 20,7% rok do roku. Obecna sytuacja, spowodowana rosyjską inwazją w Ukrainie sprawia, że ich liczba drastycznie wzrośnie. Mimo tego, część z nich planuje powrót do domu wraz z końcem wojny lub dalszą podróż do innych państw, wiele osób zapewne zostanie na dłużej w Polsce i będzie szukało pracy w naszym kraju. Eksperci podkreślają, że nasz rodzimy rynek pracy w ciągu niecałego roku jest w stanie wchłonąć nawet 700 tys. pracowników z Ukrainy.
– Sądzę, że zapotrzebowanie może być nawet większe. To pozytywne zjawisko, ponieważ od lat nasz rynek cierpi na niedobór pracowników. Co więcej, wzrost liczby Ukraińców mieszkających w Polsce sam z siebie wymusi utworzenie nowych miejsc pracy. Wzrośnie m.in. zapotrzebowanie na różne usługi i świadczenia socjalne, chociażby w obszarze edukacji. To wyzwanie, z którym instytucje i firmy będą musiały się zmierzyć, a jednym z ważniejszych elementów będzie zapewnienie sprawnego dostępu do najważniejszych świadczeń medycznych. Dlatego coraz więcej pracodawców interesuje się możliwością udostępnienia grupowych ubezpieczeń zdrowotnych zagranicznym pracownikom, co jest w pełni możliwe – komentuje Xenia Kruszewska, Dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych w SALTUS Ubezpieczenia.
Codzienne problemy obcokrajowców w Polsce wynikają nie tylko z bariery językowej, ale również dodatkowych procesów administracyjnych oraz formalności, z którymi muszą się mierzyć. Dotyczy to także leczenia. Mimo, że pracujący w Polsce cudzoziemcy, a także uchodźcy z Ukrainy mogą korzystać z usług placówek posiadających kontrakty z NFZ, samo umówienie się na wizytę może wiązać się z koniecznością okazania dodatkowych dokumentów. I choć w ostatnich dniach wszelkie procedury z tym związane ograniczono do minimum, to nadal jest to dodatkowy krok do wykonania. Ponadto nie możemy zapominać o barierze językowej. Zazwyczaj w placówkach NFZ konieczne jest porozumiewanie się wyłącznie w języku polskim.
Okazuje się, że pracodawcy, odpowiadając na potrzeby swoich zagranicznych pracowników, coraz liczniej decydują się na grupowe ubezpieczenia zdrowotne. Wynika to zazwyczaj z tego, że ułatwiają one korzystanie z usług placówek medycznych, dając dostęp do świadczeń prywatnych. W ten sposób zwiększają liczbę miejsc, w których obcokrajowcy mogą liczyć na pomoc. Aktualnie wielu ubezpieczycieli umożliwia kontakt z lekarzem w języku obcym, co skutecznie eliminuje problem bariery językowej. Co ciekawe, w tym obszarze prym wiodą teleporady.
– Teleporady są już stałym elementem świadczeń medycznych. Dla obcokrajowców są one podwójnie korzystnym rozwiązaniem. Nie wymagają wizyty w placówce i można je przeprowadzić w języku obcym. Zazwyczaj angielskim, ale coraz częściej także i ukraińskim. Warto też zauważyć, że ubezpieczyciele często udostępniają również platformy internetowe czy aplikacje umożliwiające samodzielne zamawianie teleporad bez konieczności pośrednictwa konsultanta, dzięki czemu cały proces przebiega jeszcze sprawniej – dodaje Xenia Kruszewska z SALTUS Ubezpieczenia.
Raport „Benefity w oczach pracowników 2021” pokazuje, że dodatkowym świadczeniem, z którego najczęściej korzystają pracownicy jest pakiet opieki medycznej. Co więcej, odsetek zatrudnionych, mających dzięki pracodawcom dostęp do prywatnej opieki od lat jest najwyższy, a w ubiegłym roku wyniósł aż 70,7%. Wiele przemawia za tym, że teraz może on jeszcze wzrosnąć.
Pracownicy cenią sobie tego tupu rozwiązania przede wszystkim z uwagi na możliwość szybkiego podjęcia leczenia, a co za tym idzie powrotu do zdrowia, a także dostęp do szerokiego grona specjalistów oraz badań diagnostycznych i laboratoryjnych.
Źródło: brandscope.pl; SALTUS Ubezpieczenia
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…