Aktualności

Dobrowolne dobre praktyki miały uzdrowić ubezpieczenia elektroniki

Sprzedaż polis sprzętu elektronicznego ma potencjał. Do 2020 r. wartość rynku elektroniki domowej ma wzrosnąć do 202 mln zł ze 185 mln zł w 2016 r. – wynika z raportu KPMG*.

 
Często zdarza się, że towarzystwa nie wypłacają odszkodowań
 
Wraz ze sprzętem elektronicznym – z tabletem, smartfonem czy laptopem można kupić polisę. Ubezpieczenie kosztuje ok. 20–30 proc. wartości przedmiotu i według wielu sprzedawców zapewnia ochronę na wypadek każdej sytuacji, np. zniszczenia sprzętu. Po szkodzie niestety bywa tak, że  klient często otrzymuje od ubezpieczyciela nie taką odpowiedź, na jaką liczy – w wielu przypadkach  bowiem towarzystwa nie wypłacają odszkodowań. Zniszczenie komputera przez tzw. przyczynę zewnętrzną, zrzucenie tabletu przez kota, upuszczenie przez dziecko aparatu fotograficznego do wody to typowe przypadki, kiedy klienci dowiadywali się, że polisa im nie pomoże.
 
Wysokie prowizje sprzedawców
 
Aleksandra Wiktorow, rzecznik finansowy rozpatrujący skargi na instytucje finansowe twierdzi, iż ten rodzaj polis przypomina te, które związane są  z tzw. Poliso lokatami: „Konstrukcja produktu i sposób sprzedaży przypomina patologie obserwowane w bancassurance. Sprzedawca jest pośrednikiem, namawia na ubezpieczenie, z którego niewiele można uzyskać, gdyż prowizje sklepu są wysokie, około 70 proc., a na zapewnienie ochrony zostaje bardzo mało”.
 
Dystrybucja polis
 
Co do zasady dystrybucja polis podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego i mogą ją prowadzić tylko podmioty, które uzyskały zezwolenia. Od tej reguły są wyjątki i mieści się w nich właśnie sprzedaż ubezpieczeń sprzętu elektronicznego, zatem w razie nieprawidłowości nadzór ma związane ręce. Sprzedaż ubezpieczeń sprzętu elektronicznego przez sieci handlowe lub operatorów telefonów komórkowych nie jest wszak nadzorowana przez KNF. Nieprawidłowości dostrzegł rzecznik finansowy, który w listopadzie 2016 r. opublikował obszerny raport dotyczący sprzedaży ubezpieczenia sprzętu elektronicznego.
 
Problemy widzą też sami ubezpieczyciele
 
Polska Izba Ubezpieczeń przygotowała  raport pt.: „Dobre praktyki na polskim rynku ubezpieczeń w zakresie ubezpieczeń sprzętu”  w którego opracowaniu uczestniczyli przedstawiciele sieci sprzedających sprzęt z polisami. Jednym z ustaleń jest możliwość wymagania przez towarzystwa, które będą stosować nowe zasady, przestrzegania dobrych praktyk przez dystrybutorów polis. PIU ustaliła też z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i rzecznikiem finansowym, że jeśli przy sprzedaży tych ubezpieczeń pojawi się nowe zjawisko wymagające modyfikacji, to ubezpieczyciele są gotowi wprowadzić zmiany. Marcin Tarczyński, analityk PIU podsumowuje: „Ubezpieczyciele mieli zacząć stosować dobre praktyki do końca marca, ale nie wszyscy się z tym spieszą. Do dzisiaj otrzymaliśmy potwierdzenie przyjęcia dobrych praktyk przez pięć zakładów: PZU, Wartę, Ergo Hestię, Cardif i Mondial – podaje Marcin Tarczyński, analityk PIU.
 
Czy dobre praktyki wyeliminują nieprawidłowości?
 
Nie wiadomo: „Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że samoregulacje ubezpieczycieli nie były skuteczne. W przypadku polisolokat rekomendacje podpisało kilkanaście zakładów. Po roku i tak część się wycofała i na placu boju zostało kilka, a poprawa nastąpiła dopiero po zmianie prawa oraz karach nałożonych przez UOKiK. Bardzo bym chciała, żeby dobre praktyki były rzeczywiście stosowane, ale z naszych doświadczeń wynika, że to jest papier, który się uroczyście podpisuje, a potem niespecjalnie to działa” – podkreśla Aleksandra Wiktorow.
 
 
*Raport KMPG międzynarodową siecią firm audytorsko-doradczych, działającą  w 155 krajach na całym świecie.
 
Źródło: www.rp.pl

Mateusz

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Mateusz

Recent Posts

Odszkodowanie za szwy u dziecka – kiedy można liczyć na świadczenie? 

Założenie szwów u dziecka to zawsze stresująca sytuacja, ale nie każdy wie, że może też…

4 dni ago

Błąd w polisie może kosztować fortunę. Jak uniknąć ubezpieczeniowych pułapek? 

Wiele osób zakłada, że wykupione ubezpieczenie zapewni pełną ochronę w każdej sytuacji. Tymczasem niewielkie niedopatrzenia…

4 dni ago

PKO Ubezpieczenia ostrzega przed fałszywymi telefonami – jak nie dać się oszukać? 

PKO Ubezpieczenia ostrzega przed coraz częstszymi próbami wyłudzenia danych osobowych i finansowych od klientów. Oszuści podszywają…

4 dni ago

Jak chronić gospodarstwo rolne przed nieprzewidzianymi stratami? 

Rolnictwo to biznes pełen wyzwań. Choroby, awarie czy kapryśna pogoda mogą w jednej chwili zagrozić efektom…

4 dni ago

Bezpieczeństwo w podróży – dlaczego ubezpieczenie AC to najlepsza ochrona dla kierowcy? 

Niestety bezpieczeństwo w podróży samochodem nie zależy wyłącznie od naszej ostrożności. Kolizja, kradzież auta czy…

5 dni ago

Polacy nadal niedoubezpieczeni – luka ochronna coraz większa 

Okazuje się, że w Polsce rośnie problem niedoubezpieczenia. Najnowsze dane pokazują, że wartość chronionego majątku…

5 dni ago