Categories: Aktualności

Dodatkowe ubezpieczenie w sklepie? UOKiK wysłał tajemniczych klientów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził w ostatnim czasie największą akcję z udziałem tajemniczych klientów. Pod lupę wzięto największe sklepy z elektroniką i sprzętem AGD w Polsce.
 

UOKiK w największych elektromarketach

 
36 pracowników UOKiK odwiedziło 16 sklepów z elektroniką w Polsce. Były to największe sklepy takich marek jak Media Markt, Komputronik, Neonet, RTV euro AGD i Komputronik. Na temat całej akcji opowiedział Marek Niechciał, prezes UOKiK:
 
„Nie stosujemy prowokacji. Nie kupujemy produktów, ani nie zawieramy umów. Przychodzimy do banku czy na pokaz handlowy jako zwyczajni konsumenci, żeby z ich punktu widzenia sprawdzić, jakie informacje są tam przekazywane. Zgodę na to zawsze wcześniej wydaje sąd, musimy więc zawsze uzasadnić swoje działania”
 
W ostatnim czasie wiele zarzutów padało właśnie pod adresem sklepów z elektroniką. Tajemniczy klienci sprawdzili więc czy sprzedawcy informują o prawie do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi oraz czy odróżnia się rękojmie od gwarancji.
 

Co z dodatkowym ubezpieczeniem?

 
Każdy kupujący spotkał się z sytuacją, gdy sprzedawca wraz ze sprzętem oferował dodatkowe ubezpieczenie. Okazuje się, że sklepy oferują tzw. „przedłużoną gwarancję”, która z gwarancją nie ma zbyt wiele wspólnego. W rzeczywistości taka gwarancja jest dodatkowo płatnym ubezpieczeniem. Taka polisa posiada wiele wyjątków co sprawia, że nie zapewnia kompleksowej ochrony naszego sprzętu, mimo tego, że sprzedawcy zachwalali taką opcję. Sprawdzono, że w takim ubezpieczeniu w przypadku m.in. laptopów, smartfonów i telewizorów ochrona nie obejmowała ekranów i matryc. Ich uszkodzenie oznaczało, że właściciel sprzętu nie ma szans na uzyskanie odszkodowania lub naprawy. Pracownicy UOKiK sprawdzili również czy obsługa sklepów informowała o wszystkich warunkach takiej opcji i czy nie wymuszała zakupu jej od klienta. W wielu przypadkach opcja „przedłużonej gwarancji” nie była niczym innym jak chwytem marketingowym i sposobem na wyciągnięcie jeszcze więcej dodatkowych pieniędzy.
 
Kontrole odbyły się w całej Polsce i obecnie trwa postępowanie wyjaśniające. Na temat tajemniczych klientów wypowiedział się Piotr Adamczewski, dyrektor delegatury UOKiK w Bydgoszczy:
 
„Bez tajemniczego klienta bardzo trudno byłoby nam udowodnić, że przedsiębiorca wprowadza w błąd. Na co dzień mamy do czynienia z sytuacjami, w których słowo konsumenta jest przeciwko słowu przedsiębiorcy. Korzystamy więc z nowych możliwości pozyskiwania dowodów”
 
Źródło: www.uokik.gov.pl, gazetawroclawska.pl

 

Magdalena

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Magdalena

Recent Posts

Ubezpieczenie Ochrony Prawnej – sojusznik seniora w trudnych chwilach 

Codzienne życie seniora może nieść ze sobą niespodziewane wyzwania, takie jak niezrozumiała umowa, spór z…

22 godziny ago

LINK4 rozszerza zakres ubezpieczenia turystycznego 

Pomimo tego, że coraz więcej Polaków ubezpiecza się przed wyjazdem za granicę, to wciąż co…

22 godziny ago

Branża budowlana. Ponad 3,4 tys. wypadków przy pracy w 2024 r. 

W branży budowlanej rocznie dochodzi do kilku tysięcy wypadków przy pracy.  W zeszłym roku w…

6 dni ago

Czy czekają nas rekordowe kary za brak OC? 

Wzrost płacy minimalnej w 2026 roku powyżej 5 000 zł to nie tylko większe wynagrodzenie –…

6 dni ago

PZU: Polacy coraz chętniej ubezpieczają swoje nieruchomości 

Świadomość ubezpieczeniowa Polaków rośnie – z danych PZU wynika, że coraz więcej osób decyduje się…

6 dni ago

Bezpieczne wakacje zaczynają się od odpowiedniego ubezpieczenia 

Wakacje to czas odpoczynku, radości i podróży – ale także moment, kiedy powinniśmy szczególnie zadbać…

7 dni ago