Fundacja PZU wystartowała z kampanią edukacyjno-społeczną #CzystyPrzekaz. W ramach akcji Magda Gessler, Mikołaj Roznerski i Szymon Marciniak pokazują, jak nie wpaść w pułapkę fałszywych informacji zagrażających naszemu zdrowiu, relacjom i społecznej spójności.
Wyniki raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” pokazują, że 81 proc. badanych uważa, że w ciągu ostatniej dekady skala rozpowszechnianej w internecie dezinformacji wzrosła. Co ciekawe, aż 9 na 10 osób udostępniło dalej przynajmniej jedną z badanych fałszywych informacji.
– Dezinformacja to nie tylko fake newsy. To w obecnych czasach realne zagrożenie – mówi Maia Mazurkiewicz, prezeska Fundacji PZU.
Mimo świadomości zagrożeń, tylko połowa badanych czuje się w internecie bezpiecznie. Niestety w obecnych czasach dezinformacja może służyć do manipulowania opinią społeczną czy wywołania paniki. Może także wpływać na podważanie zaufania do instytucji, wywoływanie chaosu czy promowanie określonych zachowań. Z tego powodu tak ważne jest podejmowanie działań edukacyjnych i pokazywanie, że z dezinformacją możemy realnie walczyć.
– W obliczu dynamicznie zmieniającego się krajobrazu informacyjnego, umiejętność weryfikacji faktów staje się nie tylko ważna, ale wręcz niezbędna. Postaw na czysty przekaz, czyli wolny od manipulacji i zewnętrznych wpływów – do tego zachęcamy w kampanii społeczno-edukacyjnej, która jest naszą odpowiedzią na dezinformację. Fundacja PZU wraz z licznymi organizacjami i mediami stara się uwrażliwić społeczeństwo na ten problem. Chcemy też wyposażać Polski i Polaków w konkretne narzędzia i umiejętności pozwalające samodzielnie weryfikować informacje znalezione w internecie – opisuje Maia Mazurkiewicz.
Nowa kampania Fundacji PZU ma za zadanie edukować i wskazywać, w jaki sposób chronić siebie i innych w świecie pełnym fałszywych informacji. Na stronie akcji, która powstała we współpracy z organizacjami społecznymi specjalizującymi się w tej tematyce, Fundacja pokazuje, jak filtrować informacje i weryfikować źródła. Daje również dostęp do bardzo prostych, praktycznych narzędzi, które może wykorzystać każdy z nas – również rodzic czy nauczyciel. Pokazuje także, jak ważną rolę w przeciwdziałaniu dezinformacji odgrywa świadomości własnych emocji.
Z opublikowanych informacji wynika, że w kampanii biorą udział znane osoby, takie jak Magda Gessler, Szymon Marciniak oraz Mikołaj Roznerski. W spocie telewizyjnym ambasadorzy akcji pokazują, że choć w swojej pracy stawiają na autentyczność – w przepisach kulinarnych, decyzjach na boisku, grze aktorskiej – to w internecie rozróżnienie prawdy od fałszu bywa dużo trudniejsze. Jednak pomocne w tym może być filtrowanie informacji, sprawdzanie źródeł oraz ostrożność w udostępnianiu treści.
Mocną stroną kampanii jest szerokie partnerstwo organizacji społecznych, pod patronatem instytucji publicznych oraz mediów. Akcja zachęca do weryfikowania informacji w wiarygodnych źródłach – a w konsekwencji zwraca uwagę na rolę i znaczenie rzetelnych mediów w walce z dezinformacją i zapewnianiu społeczeństwu „czystego przekazu”. Początkowo kampania będzie widoczna w mediach, natomiast w kolejnych etapach „Czysty przekaz” pojawi się także w szkołach, ponieważ dziś dzieci i młodzież stykają się z dezinformacją bardzo wcześnie. Akcja będzie także obecna na letnich wydarzeniach artystycznych w całej Polsce.
Warto zaznaczyć, że kampania „Czysty przekaz” powstała z inicjatywy Fundacji PZU. Jest organizowana pod patronatem Prezydencji Polski w Radzie UE, Narodowego Instytutu Wolności, NASK, Centrum Badań nad Uprzedzeniami Uniwersytetu Warszawskiego oraz Centrum Badań nad Dezinformacją Collegium Civitas wspólnie z organizacjami społecznymi: Fundacją Dbam o Mój Zasięg, Fundacją Geremka, Fundacją Szkoła z Klasą oraz Stowarzyszeniem Demagog. A dzięki połączeniu sił i zaangażowaniu patronów medialnych takich jak: Grupa Agora, POLITYKA, Ringier Axel Springer Polska, TVN Warner Bros. Discovery oraz Wirtualna Polska kampania trafi do odbiorców za pośrednictwem telewizji, radia, mediów internetowych i prasy.
Za koncept kreatywny i produkcję kampanii odpowiada agencja Stor9.
Źródło: PZU SA
Po kilku latach względnego spokoju temat ubezpieczeń elektroniki znów wraca na biurka ekspertów Rzecznika Finansowego.…
Nowy raport PKO Ubezpieczenia „Na wszelki wypadek” pokazuje, że niemal połowa dorosłych Polaków nie czuje…
Z danych SALTUS Ubezpieczenia wynika, że w 2025 roku przeciętny Polak skorzystał z 13,7 prywatnych…
Prudential rozpoczął współpracę z Grupą LUX MED wprowadzając na rynek ubezpieczenie Twoja Hospitalizacja. Produkt daje klientom szybki…
Firmy coraz częściej szukają benefitów, które realnie wzmacniają poczucie bezpieczeństwa zespołów. Ubezpieczenie grupowe „Puls” od InterRisk łączy ochronę zdrowia,…
Zgłoszenie szkody komunikacyjnej przez aplikację mObywatel staje się realną alternatywą dla tradycyjnych kanałów. Dane PZU pokazują wyraźnie,…