Aktualności

Fundacja PZU podpowiada jak rozpoznać fake newsa, clickbait, deepfake’a 

Fundacja PZU wystartowała z kampanią edukacyjno-społeczną #CzystyPrzekaz. W ramach akcji Magda Gessler, Mikołaj Roznerski i Szymon Marciniak pokazują, jak nie wpaść w pułapkę fałszywych informacji zagrażających naszemu zdrowiu, relacjom i społecznej spójności. 

Nowa kampania Fundacji PZU 

Wyniki raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” pokazują, że 81 proc. badanych uważa, że w ciągu ostatniej dekady skala rozpowszechnianej w internecie dezinformacji wzrosła. Co ciekawe, aż 9 na 10 osób udostępniło dalej przynajmniej jedną z badanych fałszywych informacji. 

Dezinformacja to nie tylko fake newsy. To w obecnych czasach realne zagrożenie – mówi Maia Mazurkiewicz, prezeska Fundacji PZU. 

Mimo świadomości zagrożeń, tylko połowa badanych czuje się w internecie bezpiecznie. Niestety w obecnych czasach dezinformacja może służyć do manipulowania opinią społeczną czy wywołania paniki. Może także wpływać na podważanie zaufania do instytucji, wywoływanie chaosu czy promowanie określonych zachowań. Z tego powodu tak ważne jest podejmowanie działań edukacyjnych i pokazywanie, że z dezinformacją możemy realnie walczyć. 

– W obliczu dynamicznie zmieniającego się krajobrazu informacyjnego, umiejętność weryfikacji faktów staje się nie tylko ważna, ale wręcz niezbędna. Postaw na czysty przekaz, czyli wolny od manipulacji i zewnętrznych wpływów – do tego zachęcamy w kampanii społeczno-edukacyjnej, która jest naszą odpowiedzią na dezinformację. Fundacja PZU wraz z licznymi organizacjami i mediami stara się uwrażliwić społeczeństwo na ten problem. Chcemy też wyposażać Polski i Polaków w konkretne narzędzia i umiejętności pozwalające samodzielnie weryfikować informacje znalezione w internecie – opisuje Maia Mazurkiewicz. 

Jak odróżnić prawdę od fałszu? 

Nowa kampania Fundacji PZU ma za zadanie edukować i wskazywać, w jaki sposób chronić siebie i innych w świecie pełnym fałszywych informacji. Na stronie akcji, która powstała we współpracy z organizacjami społecznymi specjalizującymi się w tej tematyce, Fundacja pokazuje, jak filtrować informacje i weryfikować źródła. Daje również dostęp do bardzo prostych, praktycznych narzędzi, które może wykorzystać każdy z nas – również rodzic czy nauczyciel. Pokazuje także, jak ważną rolę w przeciwdziałaniu dezinformacji odgrywa świadomości własnych emocji. 

Z opublikowanych informacji wynika, że w kampanii biorą udział znane osoby, takie jak Magda Gessler, Szymon Marciniak oraz Mikołaj Roznerski. W spocie telewizyjnym ambasadorzy akcji pokazują, że choć w swojej pracy stawiają na autentyczność – w przepisach kulinarnych, decyzjach na boisku, grze aktorskiej – to w internecie rozróżnienie prawdy od fałszu bywa dużo trudniejsze. Jednak pomocne w tym może być filtrowanie informacji, sprawdzanie źródeł oraz ostrożność w udostępnianiu treści. 

Rozległa współpraca 

Mocną stroną kampanii jest szerokie partnerstwo organizacji społecznych, pod patronatem instytucji publicznych oraz mediów. Akcja zachęca do weryfikowania informacji w wiarygodnych źródłach – a w konsekwencji zwraca uwagę na rolę i znaczenie rzetelnych mediów w walce z dezinformacją i zapewnianiu społeczeństwu „czystego przekazu”. Początkowo kampania będzie widoczna w mediach, natomiast w kolejnych etapach „Czysty przekaz” pojawi się także w szkołach, ponieważ dziś dzieci i młodzież stykają się z dezinformacją bardzo wcześnie. Akcja będzie także obecna na letnich wydarzeniach artystycznych w całej Polsce. 

Warto zaznaczyć, że kampania „Czysty przekaz” powstała z inicjatywy Fundacji PZU. Jest organizowana pod patronatem Prezydencji Polski w Radzie UE, Narodowego Instytutu Wolności, NASK, Centrum Badań nad Uprzedzeniami Uniwersytetu Warszawskiego oraz Centrum Badań nad Dezinformacją Collegium Civitas wspólnie z organizacjami społecznymi: Fundacją Dbam o Mój Zasięg, Fundacją Geremka, Fundacją Szkoła z Klasą oraz Stowarzyszeniem Demagog. A dzięki połączeniu sił i zaangażowaniu patronów medialnych takich jak: Grupa Agora, POLITYKA, Ringier Axel Springer Polska, TVN Warner Bros. Discovery oraz Wirtualna Polska kampania trafi do odbiorców za pośrednictwem telewizji, radia, mediów internetowych i prasy. 

Za koncept kreatywny i produkcję kampanii odpowiada agencja Stor9. 

Źródło: PZU SA 

Obau.pl

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Obau.pl

Recent Posts

Kompleksowa ochrona auta w PZU 

PZU wystartował z nową kampanią w ramach, której zachęca kierowców do kompleksowego ubezpieczania samochodu. Ubezpieczyciel…

2 dni ago

Ubezpieczenie dla pracowników w firmie – jak wygląda oferta InterRisk? 

Doświadczenie pokazuje, że w obecnych czasach ubezpieczenie grupowe dla firm stanowi nie tylko standard w większych organizacjach, ale również skuteczne…

2 dni ago

Rezygnacja z wycieczki a zwrot przedpłaty 

Część z nas z dużym wyprzedzeniem rezerwuje wyjazdy turystyczne na urlop. Niestety na długo przed…

3 dni ago

Ubezpieczenie na wypadek poważnych chorób 

Ubezpieczenie na wypadek poważnych chorób to produkt, który gwarantuje nam wypłatę pieniędzy np. na leczenie…

3 dni ago

Europ Assistance Polska ponownie dołączyło do Operacji Czysta Rzeka 

Już po raz trzeci ochotnicy z Europ Assistance Polska brali udział w akcji Operacja Czysta…

3 dni ago

Zadbaj o bezpieczeństwo wybierając NNW odNOWA 

Każdego dnia jesteśmy narażeni na różne wyzwania i zagrożenia. Niestety do nieszczęśliwego wypadku może dojść…

3 dni ago