Categories: Top temat

Jak pokolenie Z korzysta z ubezpieczeń zdrowotnych?

  • 1,4 mln polskich pracowników to przedstawiciele Pokolenia Z. 
  • Choć Zetki różnią się w podejściu do pracy od innych pokoleń, to podobnie jak pozostali cenią sobie prywatną opiekę medyczną jako benefit pracowniczy. 
  • Wybierając zakres benefitu, pracodawcy powinni pamiętać o nawykach pokolenia Z, czyli m.in. o tym, że oczekują dostępu do świadczeń psychologicznych. 
  • Zetki najczęściej korzystają (oprócz internisty) z konsultacji ginekologicznych, dermatologicznych i okulistycznych. 

Według opublikowanych pod koniec lipca danych Głównego Urzędu Statystycznego nt. polskich pracowników (Pracujący w gospodarce narodowej w Polsce w lutym 2023 r.), przedstawiciele pokolenia Z stanowią już 9,5% zatrudnionych, łącznie jest ich ponad 1,4 mln. I z roku na rok będzie ich coraz więcej. Pracodawcy zdają sobie sprawę, że ich podejście do pracy jest inne i będą musieli uwzględnić pewne istotne dla nich kwestie, jak zachowanie work-life balance czy chęć wykonywania pracy zgodnej z pasjami i zainteresowaniami. To tylko część czynników, które odróżniają ich od starszych pokoleń. Jednak mają z nimi też jedną istotną cechę wspólną – cenią sobie benefit pracowniczy w postaci dostępu do prywatnej opieki medycznej. 

Najmłodsze pokolenie pracowników bardziej świadomie podchodzi do kwestii zdrowia. Otwarcie mówią o problemach i nie zwlekają z wizytą u lekarza, gdy pojawią się problemy. Dbają też o profilaktykę. Nie dziwię się więc, że sprawny dostęp do pomocy medycznej jest jednym z ich priorytetów. Pracodawcy powinni zatem dostosować zakres proponowanych benefitów do ich oczekiwań i potrzeb. To wcale nie musi oznaczać, że przedstawiciele pokolenie Z oczekują najbardziej rozbudowanych wariantów grupowego ubezpieczenia zdrowotnego czy pakietu medycznego. Choć nadal najwięcej osób korzysta z najwyższego wariantu ubezpieczenia, które oferujemy, to patrząc na ostatnie półtora roku, najbardziej dynamiczny przyrost ubezpieczonych zauważyliśmy w pakiecie podstawowym. W przypadku przedstawicieli pokolenia Z był to ponad 4,5-krotny wzrost, przy nieco ponad 2-krotnym zwiększeniu liczby osób korzystających z najwyższego wariantu ubezpieczenia – mówi Marcin Załęski, Marcin Załęski, Dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych i Pracowniczych SALTUS Ubezpieczenia.  

Według raportu „Zoomersi w pracy, czyli jak Pokolenie Z podbija rynek pracy w Polsce”, przygotowanego przez CPL Poland wśród 5 najważniejszych benefitów pracowniczych 34,03% Zetek wymienia opiekę medyczną (to 3. miejsce, wyżej notowane są tylko kursy i szkolenia 37,38 i dodatkowe dni wolne 36,46%). 

Z jakich świadczeń medycznych korzysta pokolenie Z? 

SALTUS Ubezpieczenia przyjrzał się, które usługi zdrowotne najczęściej zamawiają najmłodsi pracownicy. To świadczenia, do których powinni mieć więc stały dostęp bez limitów. 

Zetki najczęściej korzystają z: 

  • konsultacji ginekologicznych,  
  • konsultacji dermatologicznych, 
  • badania TSH (hormon tyreotropowy) – kontrola tarczycy, 
  • morfologii, 
  • konsultacji okulistycznych. 

Lista nie uwzględnia kontaktów z internistą, ponieważ one zawsze są na pierwszym miejscu, niezależnie od grupy wiekowej. Jednak w przypadku pokolenia Z warto zwrócić uwagę na jedna ważną rzecz. Większość porad lekarza pierwszego kontaktu realizują zdalnie, za pomocą telemedycyny. Podobnie postępują także z konsultacjami specjalistycznymi, jeśli nie ma konieczności kontaktu bezpośredniego, wolą pomoc zdalną. W ten sposób realizują 10,9% porad specjalistycznych. W przypadku starszych pokoleń ten odsetek wynosi 7,9%. To ważny czynnik, o którym powinni pamiętać pracodawcy przy tworzeniu benefitu – dodaje Marcin Załęski z SALTUS Ubezpieczenia. 

Ubezpieczenie z dostępem do psychologa 

Przy wyborze zakresu świadczeń warto też pamiętać, o tym, że dla Zetek dobrostan psychologiczny nie jest tematem tabu i otwarcie mówią o problemach i szukają pomocy. To widać również w przywołanym na początku raporcie Zoomersi w pracy. Wśród wspomnianych wcześniej 5 najważniejszych benefitów 13,46% osób wskazuje wsparcie psychologiczne oferowane przez pracodawcę. Ten trend widzą także ubezpieczyciele. Większość towarzystw oferuje świadczenia psychologiczne i psychiatryczne w poszczególnych wariantach ubezpieczenia lub jako pakiety dodatkowe. 

Obau.pl

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Pakiet Medyczny od Allianz Partners – nowa oferta VeloBanku

VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…

24 godziny ago
  • Aktualności

Wielki finał turnieju „Z Orlika na Stadion” – sponsorem wydarzenia PZU

W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…

24 godziny ago
  • Aktualności

UNIQA promuje ubezpieczenia korporacyjne w nowej kampanii reklamowej

Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela.    Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…

1 dzień ago
  • Aktualności

Dom Max – pakiet ubezpieczeń, który odpowiada także na potrzeby wynajmujących i najemców

Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…

2 dni ago
  • Top temat

Połączona Vienna Life wprowadza na rynek pierwsze produkty

„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…

2 dni ago
  • Aktualności

Dbanie o zdrowie przynosi korzyści – Generali startuje z nową kampanią

Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…

3 dni ago