Na stronie Rzecznika Finansowego dostępny jest formularz dotyczący statystyk podmiotów rynku finansowego związanych z postępowaniami reklamacyjnymi i sądowymi. Warto pamiętać, że zgodnie z ustawą dane te należy przekazać do 15 lutego.
Na początku warto przypomnieć, że złożenie sprawozdania Rzecznikowi Finansowemu jest ustawowym obowiązkiem wynikającym z art. 33 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym.
Artykuł ten mówi o tym, że:
Podmiot rynku finansowego corocznie, w terminie 45 dni od zakończenia roku kalendarzowego, przekazuje Rzecznikowi sprawozdanie dotyczące rozpatrywania reklamacji oraz liczby wystąpień klientów tych podmiotów na drogę postępowania sądowego w wyniku nierozpatrzenia reklamacji zgodnie z wolą tych klientów, z uwzględnieniem:
W praktyce oznacza to, że na złożenie sprawozdania dotyczącego rozpatrywania reklamacji oraz liczby wystąpień klientów na drogę postępowania sądowego w wyniku nierozpatrzenia reklamacji mamy czas do 15 lutego każdego roku.
Przepisy wskazują, że podmiot rynku finansowego w przypadku ubezpieczeń oznacza między innymi brokera ubezpieczeniowego, agenta ubezpieczeniowego, a także agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające wykonujących czynności agencyjne na rzecz więcej niż jednego zakładu ubezpieczeń w zakresie tego samego działu ubezpieczeń, zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej w zakresie niezwiązanym z udzielaną ochroną ubezpieczeniową.
Tym samym do złożenia sprawozdania dotyczącego statystyk związanych z postępowaniami reklamacyjnymi i sądowymi zobligowany jest każdy podmiot, który wpisany jest, jako agent/broker ubezpieczeniowy w rejestrze UKNF. Co istotne, jeśli ktoś jest agentem i jednocześnie OFWCA w multiagencji także jest zobowiązany do tego, by złożyć takie sprawozdanie.
Sprawozdanie za 2022 rok można złożyć elektronicznie za pośrednictwem strony internetowej Rzecznika Finansowego. To tam znajdziemy aktywny formularz, który można uzupełnić wymaganymi danymi. Z pewnością przed uzupełnieniem formularza warto zapoznać się z pytaniami. Ograniczy to ryzyko błędu.
Co istotne, pośrednicy ubezpieczeniowi umieszczają w swoich statystykach jedynie te reklamacje, które samodzielnie prowadzili np. te dotyczące dystrybucji ubezpieczeń lub sposobów realizowania obowiązków (np. informacyjnych, IDD, RODO) wobec klientów.
Źródło: Rzecznik Finansowy
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…