Aktualności

Jechał na e-hulajnodze. Zginął pod kołami samochodu

Na skrzyżowaniu ulic Legnickiej z Niedźwiedzią we Wrocławiu zginął 25 latek, który poruszał się e-hulajnogą. Jak twierdzą świadkowie użytkownik e-hulajnogi wjechał na ulicę przy czerwonym świetle, a kierowca Subaru jechał ze zbyt dużą prędkością.

Śmiertelne potrącenie 25 latka na e-hulajnodze  

Do śmiertelnego wypadku doszło 12 września br., w godzinach przedpołudniowych. Potrącony 25 latek wtargnął na ulicę na czerwonym świetle. Samochód typu SUV uderzył w mężczyznę z taką siłą, że jego ciało zostało odrzucone na kilkadziesiąt metrów od miejsca wypadku. Obecnie okoliczności wypadku bada policja.

Przepisy nie regulują statusu osoby poruszającej się na e-hulajnodze

Śmierć 25-latka jest kolejnym dowodem na to, że właściciele elektrycznych hulajnóg nie potrafią dostosować prędkości do warunków i okoliczności. Pomimo rosnącej popularności e-hulajnóg w Polsce nadal nie ma przepisów regulujących status osoby poruszającej się na tego typu pojazdach. W chwili obecnej najbardziej powszechna jest ocena, że osoby poruszające się na e-hulajnodze uznawane są  za pieszego. Jak podaje „Rzeczpospolita” [13.09.2019] – na tej podstawie w kwietniu 2019 roku policja w Warszawie, po zbadaniu sprawy zderzenia e-hulajnogi z pieszym, na skutek którego pieszy doznał urazu głowy, ukarała pieszego mandatem karnym w wysokości 50 zł za nieostrożne zachowanie na chodniku. Inaczej na sprawę patrzy Sąd Rejonowy Lublin-Zachód, który jest na stanowisku, iż e-hulajnoga jest motorowerem*. Rozpatrując sprawę śmierci dziesięcioletniego chłopca, który wtargnął e-hulajnogą pod autobus, sąd w uzasadnieniu wyroku wskazał, iż e-hulajnoga nie może być uznana ani za rower ani za pieszego.

O braku odpowiednich regulacji pisaliśmy w tym artykule

E-hulajnoga pojedzie maksymalnie 25 km/h – jest projekt ustawy

Projekt noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, mający uregulować kwestię poruszania się na m.in. hulajnogach elektrycznych, został opublikowany na stronach Rządowego Procesu Legislacyjnego. Jak przewiduje projekt Ministerstwa Infrastruktury – urządzenia transportu osobistego, a więc np. hulajnogi elektryczne, będą traktowane jak rowery.  Jednak nie wszystkie przepisy dotyczące rowerzystów będą obowiązywać użytkowników UTO. Według projektu – definicja urządzenia transportu osobistego – to „urządzenie komunikacyjne przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu”. Projekt noweli określa m.in.: maksymalne wymiary takiego urządzenia (szerokość do 0,9 m, długość do 1,25 m), masę (20 kg), maksymalną prędkość jazdy (ograniczoną konstrukcyjnie do 25 km/h), źródło napędu – napęd elektryczny.

Tutaj znajdziesz artykuł o nowym projekcie ustawy

44 procent użytkowników e-hulajnóg chce jeździć po alkoholu

W związku z tym, iż proces legislacyjny trwa, UFG zapytał Polaków czy ich zdaniem użytkowników urządzeń transportu osobistego (UTO) powinny obejmować jakieś wymagania i regulacje. Odpowiedzi zaskakują. Blisko 75 procent ogółu Polaków uważa, że kierujących UTO powinny obowiązywać ograniczenia prędkości. Powinien również obowiązywać zakaz jazdy pod wpływem alkoholu. Jednak sami użytkownicy hulajnóg w aż 42 procentach są przeciwni wprowadzeniu dla nich ograniczeń prędkości, a 44 procent z nich jest przeciwna wprowadzaniu zakazu jazdy pod wpływem alkoholu!

Elżbieta Wanat Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego komentuje: „Przerażające jest to, że nie widać w nich  refleksji, tak jakby nie zdawali sobie sprawy z konsekwencji szkód jakie może spowodować jazda takim urządzeniem”.

Użytkownicy elektrycznych hulajnóg chcą jeździć po alkoholu

Poruszasz się e-hulajnogą? Uważaj!

Na elektrycznych hulajnogach jeżdżą przeważnie dzieci oraz osoby młode. Niestety młodych cechują brawura oraz niedostosowanie prędkości do warunków panujących na ulicach i chodnikach. Dzieci z kolei nie zawsze sobie zdają sprawy z konsekwencji tak szybkiego poruszania się. Szpitale z miesiąca na miesiąc przyjmują coraz więcej osób, które ucierpiały w wypadkach z udziałem hulajnóg elektrycznych, dlatego warto wyciągać wnioski i pamiętać, że tak jak w przypadku innych środków lokomocji, należy zachować podstawowe zasady bezpieczeństwa.

Skutki zdarzeń z elektryczną hulajnogą mogą być również dotkliwe także dla portfela. Warto posiadać odpowiednią polisę.

* sygn. III K 302/15

Źródło: www.tvn24.pl Źrodło: www.ufg.pl

Magdalena

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Magdalena

Recent Posts

Klienci coraz częściej zgłaszają problemy z ubezpieczeniami sprzętu elektronicznego 

Po kilku latach względnego spokoju temat ubezpieczeń elektroniki znów wraca na biurka ekspertów Rzecznika Finansowego.…

2 dni ago

PKO Ubezpieczenia: Polacy nie czują się gotowi na kryzysy 

Nowy raport PKO Ubezpieczenia „Na wszelki wypadek” pokazuje, że niemal połowa dorosłych Polaków nie czuje…

2 dni ago

Jak Polacy korzystali z prywatnej opieki medycznej w 2025 roku? 

Z danych SALTUS Ubezpieczenia wynika, że w 2025 roku przeciętny Polak skorzystał z 13,7 prywatnych…

2 dni ago

Twoja Hospitalizacja – nowa propozycja dla klientów Prudential 

Prudential rozpoczął współpracę z Grupą LUX MED wprowadzając na rynek ubezpieczenie Twoja Hospitalizacja. Produkt daje klientom szybki…

3 dni ago

Ubezpieczenie grupowe Puls od InterRisk – element atrakcyjnego pakietu pracowniczego 

Firmy coraz częściej szukają benefitów, które realnie wzmacniają poczucie bezpieczeństwa zespołów. Ubezpieczenie grupowe „Puls” od InterRisk łączy ochronę zdrowia,…

3 dni ago

PZU przyspiesza likwidację szkód dzięki mStłuczce 

Zgłoszenie szkody komunikacyjnej przez aplikację mObywatel staje się realną alternatywą dla tradycyjnych kanałów. Dane PZU pokazują wyraźnie,…

4 dni ago