Na skrzyżowaniu ulic Legnickiej z Niedźwiedzią we Wrocławiu zginął 25 latek, który poruszał się e-hulajnogą. Jak twierdzą świadkowie użytkownik e-hulajnogi wjechał na ulicę przy czerwonym świetle, a kierowca Subaru jechał ze zbyt dużą prędkością.
Do śmiertelnego wypadku doszło 12 września br., w godzinach przedpołudniowych. Potrącony 25 latek wtargnął na ulicę na czerwonym świetle. Samochód typu SUV uderzył w mężczyznę z taką siłą, że jego ciało zostało odrzucone na kilkadziesiąt metrów od miejsca wypadku. Obecnie okoliczności wypadku bada policja.
Śmierć 25-latka jest kolejnym dowodem na to, że właściciele elektrycznych hulajnóg nie potrafią dostosować prędkości do warunków i okoliczności. Pomimo rosnącej popularności e-hulajnóg w Polsce nadal nie ma przepisów regulujących status osoby poruszającej się na tego typu pojazdach. W chwili obecnej najbardziej powszechna jest ocena, że osoby poruszające się na e-hulajnodze uznawane są za pieszego. Jak podaje „Rzeczpospolita” [13.09.2019] – na tej podstawie w kwietniu 2019 roku policja w Warszawie, po zbadaniu sprawy zderzenia e-hulajnogi z pieszym, na skutek którego pieszy doznał urazu głowy, ukarała pieszego mandatem karnym w wysokości 50 zł za nieostrożne zachowanie na chodniku. Inaczej na sprawę patrzy Sąd Rejonowy Lublin-Zachód, który jest na stanowisku, iż e-hulajnoga jest motorowerem*. Rozpatrując sprawę śmierci dziesięcioletniego chłopca, który wtargnął e-hulajnogą pod autobus, sąd w uzasadnieniu wyroku wskazał, iż e-hulajnoga nie może być uznana ani za rower ani za pieszego.
O braku odpowiednich regulacji pisaliśmy w tym artykuleProjekt noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, mający uregulować kwestię poruszania się na m.in. hulajnogach elektrycznych, został opublikowany na stronach Rządowego Procesu Legislacyjnego. Jak przewiduje projekt Ministerstwa Infrastruktury – urządzenia transportu osobistego, a więc np. hulajnogi elektryczne, będą traktowane jak rowery. Jednak nie wszystkie przepisy dotyczące rowerzystów będą obowiązywać użytkowników UTO. Według projektu – definicja urządzenia transportu osobistego – to „urządzenie komunikacyjne przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu”. Projekt noweli określa m.in.: maksymalne wymiary takiego urządzenia (szerokość do 0,9 m, długość do 1,25 m), masę (20 kg), maksymalną prędkość jazdy (ograniczoną konstrukcyjnie do 25 km/h), źródło napędu – napęd elektryczny.
Tutaj znajdziesz artykuł o nowym projekcie ustawyW związku z tym, iż proces legislacyjny trwa, UFG zapytał Polaków czy ich zdaniem użytkowników urządzeń transportu osobistego (UTO) powinny obejmować jakieś wymagania i regulacje. Odpowiedzi zaskakują. Blisko 75 procent ogółu Polaków uważa, że kierujących UTO powinny obowiązywać ograniczenia prędkości. Powinien również obowiązywać zakaz jazdy pod wpływem alkoholu. Jednak sami użytkownicy hulajnóg w aż 42 procentach są przeciwni wprowadzeniu dla nich ograniczeń prędkości, a 44 procent z nich jest przeciwna wprowadzaniu zakazu jazdy pod wpływem alkoholu!
Użytkownicy elektrycznych hulajnóg chcą jeździć po alkoholuElżbieta Wanat Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego komentuje: „Przerażające jest to, że nie widać w nich refleksji, tak jakby nie zdawali sobie sprawy z konsekwencji szkód jakie może spowodować jazda takim urządzeniem”.
Na elektrycznych hulajnogach jeżdżą przeważnie dzieci oraz osoby młode. Niestety młodych cechują brawura oraz niedostosowanie prędkości do warunków panujących na ulicach i chodnikach. Dzieci z kolei nie zawsze sobie zdają sprawy z konsekwencji tak szybkiego poruszania się. Szpitale z miesiąca na miesiąc przyjmują coraz więcej osób, które ucierpiały w wypadkach z udziałem hulajnóg elektrycznych, dlatego warto wyciągać wnioski i pamiętać, że tak jak w przypadku innych środków lokomocji, należy zachować podstawowe zasady bezpieczeństwa.
Skutki zdarzeń z elektryczną hulajnogą mogą być również dotkliwe także dla portfela. Warto posiadać odpowiednią polisę.* sygn. III K 302/15
Źródło: www.tvn24.pl Źrodło: www.ufg.pl
Niezależnie od tego ile mamy lat, jaki zawód wykonujemy czy też jaki styl życia prowadzimy może się nam przytrafić nieszczęśliwy…
Po ubezpieczenia od utraty dochodu sięgają nie tylko zamożni – potwierdza to analiza przeprowadzona przez Leadenhall Insurance. Z danych firmy wynika,…
Niestety kradzież roweru to sytuacja, której nie przewidzimy, a do której dochodzi stosunkowo często. Warto jednak dawać sobie sprawę, że…
Sezon narciarski 2024/2025 zbliża się wielkimi krokami, a już niebawem zarówno polskie, jak i zagraniczne stoki wypełnią się miłośnikami sportów…
Jak wiadomo, posiadacze pojazdów zobligowani są do posiadania ważnej polisy OC. Jednak praktyka pokazuje, że czasami dochodzi do sytuacji, gdy…
Listopad to miesiąc, w którym od lat zwraca się szczególną uwagę na problem męskich nowotworów, a także dobrostanu psychicznego. Dla…