Zmiana znalazła się w projekcie nowelizacji, która znosiła m.in.: konkurencję na przesyłki urzędowe i sądowe, które mają być doręczane przez operatora wyznaczonego. Operatorem tym jest do 2025 roku Poczta Polska. Przy okazji nowelizacji skasowano wprowadzone w 2013 roku uprawnienie konsumentów do odszkodowań za niedostarczone listy. Według Poczty było ono nadużywane, a wręcz stało się furtką do wyłudzeń.
Za zmiany w prawie winni są klienci?
Urzędnicy z Poczty Polskiej uważają, że klienci urzędów, bardzo często nadużywali prawa: „To jest spory problem, bo wystarczy samo oświadczenie klienta, że przesyłkę wysłał i że nie doszła, byśmy byli zmuszeni do wypłaty odszkodowania. I to odszkodowania wyliczonego przez ustawodawcę na podstawie stawki na listy polecone .Ustawowa stawka odszkodowania to 50-krotność opłaty za przesyłkę rejestrowaną, obecnie 145 zł”.
Tylko w pierwszej połowie 2016 roku było niemal 13,4 tysięcy reklamacji
Punkt widzenia Poczty krytycznie oceniają eksperci. Dr Mateusz Chołodecki, kierownik Laboratorium Rynku Pocztowego w Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych Uniwersytetu Warszawskiego twierdzi, że klienci Poczty Polskiej powinni być odpowiednio chronieni: „Dla konsumentów wprawie pocztowym, podobnie jak w telekomunikacyjnym, kolejowym czy energetycznym, powinna istnieć pewna szczególna regulacja prawna odnośnie do kwestii odszkodowań od operatora. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której w ramach reklamacji klient nie ma zapewnionej szczególnej procedury i jedyne, co może zrobić, to iść do sądu”.
Ekspert dodaje również, że: „Pozostawienie wyłącznie ścieżki sądowej praktycznie zamknie możliwość występowania o odszkodowania. W sprawie każdego zaginionego listu trzeba by wytaczać Poczcie osobny proces”.
Źródło: www.dziennik.pl
Generali Polska startuje z kampanią TU TERAZ. Marka pokazuje w niej, że każda chwila ma znaczenie, a decyzje…
Vienna Life wystartowało z kampanią wspierającą sprzedaż terminowego ubezpieczenia Vie na Życie. Produkt wprowadzony do oferty w sierpniu…
Europ Assistance Polska intensyfikuje działania ESG, łącząc wsparcie lokalnych społeczności z globalną strategią odpowiedzialnego biznesu.…
Szkoda komunikacyjna rzadko pojawia się w dogodnym momencie. W takich sytuacjach kierowcy oczekują sprawnego działania…
Rzecznik Finansowy poinformował, że spór o polisę z UFK zakończył się korzystnym rozstrzygnięciem dla klienta.…
PKO Bank Polski wprowadził do swojej oferty ubezpieczenie PKO Firma. Polisa dedykowana jest dla przedsiębiorców, którzy chcą…