Koronawirus i jego wpływ na gospodarkę

Każdego dnia pojawiają się informacje na temat nadal rozprzestrzeniającej się infekcji koronawirusa. Wzrost liczby zachorowań na COVID-19 poza Chinami spowodował, że rynki zareagowały spadkami. Pada pytanie jak świat poradzi sobie z załamaniem gospodarczym.

Koronawirus dystrybucja przypadków zachorowań

Wirus 2019-nCoV został odkryty po raz pierwszy pod koniec 2019 roku w Wuhan, prowincji Hubei w Chinach. Zarejestrowano tam 99% potwierdzonych przypadków zakażeń nowym typem wirusa. W kolejnych dniach na skutek przemieszczania się ludności koronawirus rozprzestrzenił się na cały świat.  Jak podaje Główny Inspektorat Sanitarny w okresie od 31 grudnia 2019r. do 29 lutego 2020r. odnotowano 85 203 potwierdzone przypadki COVID-19, w tym 2 921 zgonów co stanowi 3,4%.

W Europie najwięcej ognisk choroby odnotowano we Włoszech, bo aż 888.  Potwierdzono również przypadki zachorowań w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Szwecji, Austrii, Norwegii, Chorwacji, Grecji, Rumunii, Finlandii, Rosji, Holandii, Danii, Gruzji. Pojedyncze przypadki pojawiły się w Białorusi, San Marino, Islandii, Estonii, Monako, Litwie, Belgii, Północnej Macedonii.

Gospodarka w obliczu nowego koronawirusa

Ogromne wysiłki włożone w próby powstrzymania nowego koronawirusa spowodowały wstrzymanie produkcji i handlu, a co za tym idzie spowolnienie wzrostu gospodarczego w Chinach i reperkusje na całym świecie.

Jak podaje Euler Hermes, który specjalizuje się w ubezpieczeniach należności, straty finansowe spowodowane przez chińską epidemię sięgają 26 mld dolarów tygodniowo. Najbardziej narażone na deficyty finansowe z powodu koronawirusa są firmy transportowe, linie lotnicze, sieci hotelarskie, producenci dóbr luksusowych i sprzedawcy detaliczni. W krajach, w których doszło do licznych infekcji wirusem konsumenci trzymają się z dala od sklepów, a osoby planujące podróże odkładają plany na później. Jednak z uwagi na liczne powiązania własnej produkcji z Chinami pozostałe branże odnotowały także straty, należą do nich m.in. firmy motoryzacyjne, elektroniczne, kosmetyczne, odzieżowe i komputerowe.

Gwałtowny spadek produkcji w Chinach i duże ognisko zachorowań we Włoszech wzmogły również obawy w strefie euro.

Analitycy Euler Hermes szacują, że recesja w sektorze produkcji będzie utrzymywała się w I połowie 2020 roku. Pytanie czy globalna produkcja jest na tyle silna, by w całości nadrobić straty w drugiej połowie roku. Na tą chwilę wiadomo, że gospodarka staje przed dużym wyzwaniem związanym z koronawirusem i trudno jest oszacować jakie realne straty przyniesie rozprzestrzeniająca się epidemia.

Źródło: opracowanie własne na podstawie  Euler Hermes, GIS.

Obau.pl

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Pakiet Medyczny od Allianz Partners – nowa oferta VeloBanku

VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…

11 godzin ago
  • Aktualności

Wielki finał turnieju „Z Orlika na Stadion” – sponsorem wydarzenia PZU

W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…

11 godzin ago
  • Aktualności

UNIQA promuje ubezpieczenia korporacyjne w nowej kampanii reklamowej

Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela.    Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…

14 godzin ago
  • Aktualności

Dom Max – pakiet ubezpieczeń, który odpowiada także na potrzeby wynajmujących i najemców

Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…

2 dni ago
  • Top temat

Połączona Vienna Life wprowadza na rynek pierwsze produkty

„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…

2 dni ago
  • Aktualności

Dbanie o zdrowie przynosi korzyści – Generali startuje z nową kampanią

Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…

3 dni ago