Aktualności

Kto wypłaca odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy?

Wypadek przy pracy może przydarzyć się każdemu, niezależnie od wykonywanego zawodu. Warto pamiętać, że w większości przypadków osoba poszkodowana ma prawo do ubiegania się o rekompensatę. Procedury jej uzyskania są dla wielu osób niejasne. Co robić po wypadku, jakie dokumenty trzeba zebrać do uzyskania odszkodowania i kto wypłaca należności za wypadek przy pracy? Odpowiadamy w poniższym artykule.

Definicja wypadku przy pracy

Wypadek przy pracy został zdefiniowany w ustawie o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadku przy pracy i chorób zawodowych. Zgodnie z art. 3 ust. 1 każda osoba, która jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę, może ubiegać się o uzyskanie odszkodowania odpowiadającego skali poniesionych strat, w przypadku gdy ulegnie wypadkowi w miejscu pracy lub w drodze do i z niej.

Za wypadek w pracy odszkodowanie od pracodawcy można uzyskać tylko wtedy, gdy do zdarzenia doszło w sposób nagły, a pracownik nie miał na nie najmniejszego wpływu. Odszkodowanie należne jest zarówno za lekkie, jak i ciężkie uszkodzenia ciała. Jeżeli w wyniku wypadku w pracy doszło do śmierci pracownika, obowiązują osobne zasady postępowania.

Wypadek przy pracy – zgłoszenie

Odszkodowanie za wypadek w miejscu pracy może zostać wypłacone tylko wtedy, gdy takie zdarzenie zostanie w zgłoszone w odpowiedni sposób. Jeżeli nie jest to wypadek śmiertelny, pracownik musi jak najszybciej powiadomić przełożonego lub podmiot, u którego został zatrudniony (w przypadku wydelegowania do danego miejsca pracy przez inną firmę). Wówczas sporządza się protokół powypadkowy, który powinien zawierać jak najwięcej informacji – to właśnie ten dokument jest podstawą do wypłaty odszkodowania.

Protokół powypadkowy

Po nieszczęśliwym zdarzeniu określa się przyczyny i okoliczności jego wystąpienia. Zespół powypadkowy przeprowadza oględziny miejsca wypadku, bada, co wpłynęło na powstanie sytuacji oraz zbiera informacje od świadków i poszkodowanego. Nie później niż 14 dni od uzyskania zawiadomienia o wypadku zespół sporządza protokół powypadkowy. W tym dokumencie opisuje się ustalenia zespołu, a także okoliczności wypadku z perspektywy pracownika, który był jego bezpośrednim uczestnikiem.

Poszkodowany ma prawo zgłosić uwagi i zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole, jeżeli zauważy w nim nieprawidłowości. Pismo powinno bezstronnie opisywać realia zdarzenia, dlatego koniecznie zadbaj, aby sytuacja była odpowiednio przedstawiona.

Kto wypłaca odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy?

W przypadku jednorazowego odszkodowania za wypadek przy pracy cała kwota świadczenia wypłacana jest przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Pracodawca ma obowiązek odprowadzania składek na ZUS – to właśnie z tych składek otrzymasz odszkodowanie. Zdarzają się jednak sytuacje, w których rekompensata z ZUS-u nie pokrywa wszystkich kosztów leczenia. Co wtedy?

Możesz uzyskać również odszkodowanie od pracodawcy z tytułu wypadku przy pracy. Aby doszło do wypłaty świadczenia, trzeba udowodnić, że zaniedbania pracodawcy miały wpływ na wypadek, np. przy naruszeniu zasad BHP. Wypadek był z winy pracodawcy bądź innego pracownika. W tym przypadku odszkodowanie z OC sprawcy (czyli pracodawcy) jest innym rodzajem odszkodowania, a odszkodowanie z ZUS-u – innym. Świadczenia nie mają więc wpływu na swoją wysokość.

W niektórych sytuacjach winę za wypadek ponosi sam pracownik. Jednorazowe odszkodowanie z ZUS-u nie zostanie przyznane, jeżeli wyłączną przyczyną wypadku było np.:

  • lekceważenie przepisów BHP,
  • rażące niedbalstwo,
  • pozostawanie pracownika pod wpływem alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych.

Wypadek przy pracy z winy pracodawcy

Do obowiązków pracodawcy należą nie tylko kwestie związane ściśle z zatrudnieniem, ale również m.in. odpowiedzialność za BHP w zakładzie. Organizacja musi zapewniać bezpieczną i higieniczną pracę, reagować na potrzeby pracowników oraz zalecenia PIP, a także rozwijać zasady zapobiegające niebezpiecznym sytuacjom (w formie regularnych szkoleń BHP). Jeśli niedopełnienie tych obowiązków skutkuje wypadkiem w pracy, wina leży po stronie pracodawcy.

Takie sytuacje mają miejsce np. kiedy:

  • brakuje odpowiednich środków ochrony indywidualnej,
  • brakuje zabezpieczenia maszyn,
  • stan techniczny maszyn jest zły,
  • pracownicy nie przestrzegają zasad BHP,
  • niepoprawnie ocenia się ryzyko zawodowe na danym stanowisku.

Jeżeli do wypadku w pracy doszło z winy pracodawcy lub jego niedopilnowania, sumę roszczeń odszkodowawczych (a także odszkodowanie za niezdolność do pracy) pokrywa ubezpieczyciel pracodawcy z polisy OC. Uchylenie od wyrównania szkody wyrządzonej pracownikowi może skutkować wszczęciem postępowania cywilnego.

Odszkodowanie od pracodawcy z tytułu wypadku przy pracy – o czym jeszcze pamiętać? 

O wypadku jak najszybciej musi dowiedzieć się pracodawca i ZUS (opcjonalnie ubezpieczyciel, jeżeli pracownik w miejscu pracy miał jeszcze wykupione dodatkowe ubezpieczenie). Poza tym musisz zebrać i złożyć w ZUS-ie stosowne dokumenty, niezbędne przy procedurach uzyskiwania odszkodowania. Przede wszystkim poszkodowany powinien zostać przebadany przez lekarza, aby ten postawił diagnozę i wydał odpowiednie zaświadczenie (najlepiej w kilku egzemplarzach!). 

Samo pismo od lekarza i dokumenty poświadczające o przebytej rehabilitacji to jeszcze nie wszystko. Aby starać się o uzyskanie odszkodowania z ZUS-u, należy do tego dołączyć także m.in.:

  • dane osobowe ubezpieczonego,
  • dane identyfikacyjne płatnika składek,
  • kopię umowy o pracę,
  • wniosek określający rodzaj świadczenia, 
  • protokół powypadkowy (opcjonalnie kartę wypadku),
  • kartę informacyjną z przeprowadzenia pierwszej pomocy,
  • informacje o przebytym szkoleniu BHP (ich brak oznacza, że pracownik nie został odpowiednio przygotowany do pracy, co wiąże się z konsekwencjami pracodawcy),
  • oświadczenie osoby, której zgłoszono wypadek.

Po zebraniu całej niezbędnej dokumentacji złóż ją wraz z wnioskiem do ZUS-u i poczekaj na decyzję, a później – wypłatę świadczenia. Standardowo na zajęcie stanowiska ZUS ma 14 dni od dnia złożenia wniosku, a odszkodowanie wypłaca się w ciągu 30 dni.

Dokumenty załączone do wniosku mają ogromne znaczenie, jeśli chodzi o kwotę odszkodowania, dlatego warto skrupulatnie podejść do ich wypełniania oraz sprawdzenia zawartych informacji. To pozwoli na uniknięcie pomyłek, a tym samym skrócenie czasu oczekiwania na należne odszkodowanie.

Partnerem artykułu jest strona eloodszkodowania.pl

Obau.pl

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Obau.pl

Recent Posts

Nowa kampania Generali podkreśla znaczenie TU TERAZ 

Generali Polska startuje z kampanią TU TERAZ. Marka pokazuje w niej, że każda chwila ma znaczenie, a decyzje…

6 godzin ago

Vienna Life rusza z kampanią promującą ubezpieczenie Vie na Życie 

Vienna Life wystartowało z kampanią wspierającą sprzedaż terminowego ubezpieczenia Vie na Życie. Produkt wprowadzony do oferty w sierpniu…

6 godzin ago

Europ Assistance Polska rozwija ESG – lokalne działania wspierają globalną strategię 

Europ Assistance Polska intensyfikuje działania ESG, łącząc wsparcie lokalnych społeczności z globalną strategią odpowiedzialnego biznesu.…

1 dzień ago

Szybsza wypłata z AC – TUW „TUW” rusza z nową promocją 

Szkoda komunikacyjna rzadko pojawia się w dogodnym momencie. W takich sytuacjach kierowcy oczekują sprawnego działania…

1 dzień ago

Skuteczna interwencja Rzecznika Finansowego – klient odzyska 20 tys. zł z UFK 

Rzecznik Finansowy poinformował, że spór o polisę z UFK zakończył się korzystnym rozstrzygnięciem dla klienta.…

1 dzień ago

PKO BP wprowadza kompleksowe ubezpieczenie małych firm 

PKO Bank Polski wprowadził do swojej oferty ubezpieczenie PKO Firma. Polisa dedykowana jest dla przedsiębiorców, którzy chcą…

1 dzień ago