Categories: Prawo

Link4 wykonuje decyzję UOKiK w zakresie ubezpieczenia OC

Prezes UOKiK wydał decyzję* w sprawie Link4 Towarzystwo Ubezpieczeń. Decyzja dotyczy zasad przedłużania umów ubezpieczenia OC. Z ustaleń UOKiK i Rzecznika Finansowego wynikało, że Link4 może ograniczać prawo konsumentów do wypowiedzenia umów ubezpieczenia OC. Spółka zobowiązała się do zmiany dotychczasowych praktyk.

 
Właściciel pojazdu mechanicznego ma obowiązek ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej
 
Umowa podpisywana jest na 1 rok. Jeżeli konsument jej nie wypowie nie później niż na jeden dzień przed upływem okresu 12 miesięcy, umowa automatycznie przedłuża się na kolejny rok. Przed upływem terminu jej obowiązywania zakład ubezpieczeń musi wysłać konsumentowi informację o ubezpieczeniu na kolejny okres, podając m.in. wysokość składki, która będzie obowiązywać, jeżeli konsument nie wypowie dotychczasowej umowy. Umowa zawarta w trybie automatycznego przedłużenia może być przez konsumenta wypowiedziana, jeżeli w tym samym czasie posiada ubezpieczenie OC także u innego przedsiębiorcy. Ma to eliminować przypadki posiadania podwójnego ubezpieczenia OC przez posiadaczy pojazdów mechanicznych.
 
Z ustaleń UOKiK i Rzecznika Finansowego wynikało, że ubezpieczyciel może ograniczać prawo konsumentów do wypowiedzenia umów ubezpieczenia OC
 
Potwierdziło to postępowanie prowadzone przez urząd od września ubiegłego roku. Spółka wysyłała do swoich klientów informację o ubezpieczeniu na kolejny okres. Jeżeli konsument zapłacił zaproponowaną w tym piśmie składkę, spółka uznawała, że nie doszło do automatycznego przedłużenia umowy, lecz zawarcia nowego kontraktu w trybie przyjęcia oferty przez konsumenta. Spółka twierdziła, że konsument nie może takiej umowy wypowiedzieć, jeżeli w tym samym czasie jest ubezpieczony u innego ubezpieczyciela. Zdaniem urzędu, informacja, którą spółka wysyła klientom, nie może być traktowana jako całkowicie nowa oferta ubezpieczeniowa. Jeżeli konsument przyjmie pismo i zapłaci określoną w nim składkę, ale nie wypowie dotychczasowej umowy, to dochodzi do jej automatycznego przedłużenia. W konsekwencji tak zawartą umowę może wypowiedzieć, gdy w tym samym czasie posiada ubezpieczenie w innym zakładzie ubezpieczeń.
 
Link4 zobowiązało się zmienić dotychczasową praktykę przedłużania umów ubezpieczenia OC ze swoimi klientami. Na czym polegają zmiany?
 
Jeżeli konsument po otrzymaniu pisma o ubezpieczeniu na kolejny rok, zapłaci wskazaną w nim składkę, to Link4 uzna, że umowa na kolejny rok przedłuża się automatycznie. Oznacza to, że nie będzie kwestionować prawa konsumenta do jej wypowiedzenia, w przypadku posiadania przez niego podwójnego ubezpieczenia. Spółka skontaktuje się z klientami, którzy próbowali wypowiedzieć umowy. Jeżeli nadal będą oni zainteresowani rozwiązaniem kontraktów, to Link4 zwróci im proporcjonalną część składek, które zapłacili po złożeniu wcześniejszego wypowiedzenia.
* Decyzja nr RPZ 1/2017
Źródło: www. prnews.pl   www.link4.pl

Magdalena

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Pakiet Medyczny od Allianz Partners – nowa oferta VeloBanku

VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…

11 godzin ago
  • Aktualności

Wielki finał turnieju „Z Orlika na Stadion” – sponsorem wydarzenia PZU

W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…

12 godzin ago
  • Aktualności

UNIQA promuje ubezpieczenia korporacyjne w nowej kampanii reklamowej

Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela.    Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…

15 godzin ago
  • Aktualności

Dom Max – pakiet ubezpieczeń, który odpowiada także na potrzeby wynajmujących i najemców

Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…

2 dni ago
  • Top temat

Połączona Vienna Life wprowadza na rynek pierwsze produkty

„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…

2 dni ago
  • Aktualności

Dbanie o zdrowie przynosi korzyści – Generali startuje z nową kampanią

Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…

3 dni ago