„Pokolenie AI. Jak młodzież korzysta ze sztucznej inteligencji” to raport, który pokazuje, jak młodzi Polacy postrzegają i wykorzystują sztuczną inteligencję, jakie są ich potrzeby, a także jakie wyzwania i zagrożenia dostrzegają w tej technologii. Opracowanie przygotowały Fundacja IT Girls oraz Nationale-Nederlanden, przy wsparciu CampusAI.
Z raportu „Pokolenie AI. Jak młodzież korzysta ze sztucznej inteligencji” wynika, że młodzież jest dobrze zaznajomiona ze sztuczną inteligencją. Badanie pokazuje, że 100% respondentów zna termin „AI”, a 72% młodych Polaków deklaruje, że dobrze rozumie, czym jest ta technologia. Co więcej, dwie trzecie badanych (63%) aktywnie korzysta z narzędzi opartych na AI, co czyni ją integralną częścią ich codzienności. Popularność takich aplikacji jak ChatGPT, Gemini czy Bing potwierdza, że AI zyskuje coraz szersze zastosowanie w życiu młodzieży. Okazuje się, że jednym z istotniejszych obszarów, w których technologia tam znalazła zastosowanie, jest edukacja. Aż 67% młodych ludzi wykorzystuje AI jako wsparcie w nauce, w tym do rozwiązywania trudnych zagadnień, organizowania pracy czy generowania pomysłów na projekty. Ponad połowa respondentów (56%) używa narzędzi AI do pomocy w nauce, a 50% wskazuje na jej rolę w nauce języków obcych. Wnioski te potwierdzają, że AI wspiera rozwój umiejętności i kompetencji młodych ludzi.
Co ciekawe, młodzież zauważa również potencjalne zagrożenia związane z AI. Ponad 65% uczniów ma świadomość ryzyka wykorzystania danych osobowych przez narzędzia AI, a 57% obawia się, że AI może mieć negatywny wpływ na ich edukację. Dane te podkreślają potrzebę edukacji na temat ochrony danych oraz rozwijania krytycznego myślenia wśród młodych ludzi, dzięki temu będą mogli świadomie korzystać z nowych technologii. Młodzież oczekuje także odpowiedzialnego podejścia do rozwoju i stosowania AI. 53% respondentów opowiedziało się za wprowadzeniem regulacji, które zobowiązałyby firmy tworzące modele AI do ujawniania danych wykorzystywanych podczas ich trenowania. Ta potrzeba większej przejrzystości i etyki w stosowaniu AI jest ważnym sygnałem dla decydentów oraz firm technologicznych. To, co może zaskoczyć, to stosunkowo niski poziom zaangażowania rodziców i nauczycieli w edukację na temat AI. Aż 63% uczniów deklaruje, że nie oczekuje od nauczycieli pomocy w korzystaniu z narzędzi AI, co może wskazywać na brak kompetencji lub świadomości w tym zakresie. Z kolei ci uczniowie, którzy poszukują wsparcia, najczęściej wskazują na potrzebę oceny prawdziwości generowanych treści oraz zrozumienia potencjalnych zagrożeń związanych z AI.
Z opublikowanych informacji wynika, że za przygotowanie raportu odpowiadała Fundacja IT Girls oraz Nationale-Nederlanden, przy wsparciu CampusAI.
– Fundacja IT Girls powstała, by wspierać równe szanse w dostępie do edukacji technologicznej i promować odpowiedzialne korzystanie z innowacji. Raport „Pokolenie AI. Jak młodzież korzysta ze sztucznej inteligencji” pokazuje, że młodzież w Polsce korzysta z AI świadomie i efektywnie – aż 67% uczniów wykorzystuje ją w nauce, a 50% w pisaniu prac, co potwierdza ogromny potencjał tej technologii. Jednak wnioski z badania są również sygnałem alarmowym. Zbyt niski poziom zaangażowania nauczycieli i rodziców w edukację na temat AI wymaga natychmiastowej reakcji. Musimy zadbać o to, by młodzież nie tylko znała narzędzia, ale też potrafiła krytycznie analizować ich działanie i możliwe skutki, zwłaszcza w kontekście etycznym i ochrony danych – mówi Wioletta Klimczak, współzałożycielka i prezeska zarządu Fundacji IT Girls.
– Raport „Pokolenie AI: Jak młodzież korzysta ze sztucznej inteligencji” dostarcza cennych informacji na temat tego, jak młodzi ludzie postrzegają i wykorzystują AI. Jednym z kluczowych wniosków jest fakt, że większość badanych zna termin sztuczna inteligencja, a 2/3 z nich przyznaje, że korzysta z narzędzi opartych na AI. To dowodzi, że młodzi ludzie są świadomi wpływu sztucznej inteligencji na ich codzienne życie, a rozwój kompetencji w tej dziedzinie to nie tylko przyszłość, ale przede wszystkim potrzeba. AI odgrywa coraz większą rolę w naszym życiu, zmieniając sposób, w jaki pracujemy, uczymy się i prowadzimy biznes. Dlatego Nationale-Nederlanden nie tylko angażuje się w edukację młodzieży, ale także inwestuje w szkolenia i rozwój swoich pracowników w dziedzinie nowych technologii oraz AI – podkreśla Liwia Kwiecień, Członkini Zarządu ds. HR w Nationale-Nederlanden.
Wspólna kampania ma za zadanie edukować młodzież w zakresie odpowiedzialnego korzystania z technologii oraz ma budować świadomość społeczną na temat sztucznej inteligencji. W ramach partnerstwa powstanie również program edukacyjny online w przestrzeni CampusAI, w ramach którego młodzież pozna zarówno teoretyczne podstawy korzystania z AI, jak i praktyczne zastosowania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji.
Raport „Pokolenie AI. Jak młodzież korzysta ze sztucznej inteligencji” dostępny jest na stronie internetowej Fundacji IT Girls pod adresem https://itgirls.org.pl/raport-pokolenie-ai/.
Źródło: Nationale-Nederlanden
Jak wiadomo umowy ubezpieczenia dotowanego można zawierać w zakładach ubezpieczeń, które podpisały umowy z Ministrem…
TUW PZUW w swojej strategii na 2025 rok stawia na transformację energetyczną i inwestycje infrastrukturalne,…
Od połowy listopada Europ Assistance Polska znajduje się w nowej siedzibie – kompleksie biznesowym myhive…
Niewątpliwie dobór odpowiednich odmian roślin ma istotne znaczenie dla rolników – zwłaszcza w obliczu zmian…
28 listopada w siedzibie Generali Polska w Warszawie odbyła się konferencja, która podejmowała tematykę kluczowych wyzwań…
Końcówka roku dla wielu rolników wiąże się z koniecznością ubezpieczenia gospodarstwa rolnego. Właśnie teraz jest…