Categories: Bezpieczeństwo

Nationale-Nederlanden: Polacy nie myślą o emeryturze

W badaniu* dotyczącym skłonności do oszczędzania Polaków na emeryturę 61% badanych bierze pod uwagę podjęcie dodatkowej pracy w celu uzyskania środków niezbędnych na wydatki po zakończeniu kariery zawodowej. Większość Polaków jednak nie oszczędza na emeryturę.

Badanie pod nazwą „Skłonność Polaków do dodatkowego oszczędzania na emeryturę – mit czy rzeczywistość?” ukazało, że aż 86 % Polaków pomimo, iż zdają sobie sprawę z tego, że ich środki finansowe odkładane w ZUS-u nie starcza na emeryturę, i tak nie oszczędza.
 
Osoby biorące udział w badaniu deklarują, że oszczędzanie jest w ich przypadku niemożliwe ze względu na posiadane niskie środki finansowe. Az sześciu na dziesięciu respondentów w wieku 25-45 lat twierdzi, że ich zarobki są niewystarczające (62%), a ponad jedna trzecia (36%) widzi inne, ważniejsze cele oszczędzania niż emerytura. Jedna czwarta sądzi, że to państwo powinno zatroszczyć się o przyszłe emerytury (26%), ale już tylko niespełna co dziesiąty respondent (9%) wierzy, że emerytury pochodzące ze składek na ZUS będą wystarczające. 10% badanych deklaruje, że nie wie, jak może oszczędzać na emeryturę (częściej kobiety w wieku 41-45 lat – 18%).
 
Grzegorz Chłopek, prezes zarządu Nationale-Nederlanden PTE dodaje: „Niezbędne jest podjęcie działań edukacyjnych, które przybliżą społeczeństwu specyfikę i zalety dostępnych rozwiązań umożliwiających oszczędzanie z myślą o emeryturze oraz pozwolą na świadomy wybór optymalnego produktu, nawet w przypadku braku wysokich zarobków. Oszczędzać na emeryturę w obecnej sytuacji demograficznej powinien każdy. Im szybciej zdecydujemy się na taki krok, tym większe korzyści z tytułu procentu składanego będziemy w stanie uzyskać”. Z badań wynika również, że ponad połowa młodych respondentów nie wie, jak można oszczędzać na emeryturę w ramach III filaru (53%). Większość z nich słyszała o różnych sposobach oszczędzania (72% – IKE, 38 % – IKZE, 28% – PPE). Znajomość produktu nie jest tożsama ze zrozumieniem jego specyfiki (mechanizm działania IKE rozumie 27%, IKZE – 14%, PPE – 6%).
 
W czym młodzi ludzie lokowali by swoje oszczędności?
 
W odpowiedzi na sposób lokowania pieniędzy w przypadku oszczędzania na emeryturę, prawie połowa młodych badanych wierzy, że jednym ze sposobów na oszczędzanie jest lokowanie środków w nieruchomości. Następnie respondenci wskazują również: konto oszczędnościowe (34%) czy ubezpieczenia na życie (29%). Dla części ankietowanych sposobem są również dzieci lub inwestycja w ich przyszłość (25%) – szczególnie dla młodszych kobiet (do 35. roku życia). Niespełna co dziesiąta badana osoba wskazuje trzymanie gotówki w domu (8%) – częściej są to osoby młodsze, do 30. roku życia. Z kolei IKE wskazywane jest zaledwie przez 19% badanych – częściej są to osoby powyżej 36. roku życia.
 
Zaledwie co siódmy Polak oszczędza na emeryturę
 
Tylko co siódmy respondent w wieku 25-45 lat deklaruje, że dodatkowo oszczędza na emeryturę. Skłonność do oszczędzania rośnie z wiekiem. W szczególności dotyczy to kobiet. Wśród pań w wieku 41-45 lat ponad jednak czwarta (26%) deklaruje, że dodatkowo oszczędza na emeryturę. Identyczną deklarację złożyło jedynie 17% badanych mężczyzn.
Do gromadzenia kapitału motywuje głównie potrzeba bezpieczeństwa (38%), z drugiej strony – chęć osiągnięcia zysku (35%). Jeden na czterech respondentów wskazywał na możliwość skorzystania ze środków w niespodziewanych sytuacjach.
 
Marcin Idzik, Associate Director w TNS Polska podkreśla: „ Oszczędzanie, o ile się na nie decydujemy, zaczynamy średnio w wieku 31 lat. Sam moment rozpoczęcia tego procesu warunkowany jest wysokością zarobków, preferencjami wobec bieżących potrzeb konsumpcyjnych, ale w szczególności deficytem kompetencji w zakresie oszczędzania długoterminowego. Młodzi Polacy na oszczędzanie długoterminowe patrzą jako na pozostałość po bieżącej konsumpcji oraz bieżącej akumulacji. Najczęściej czują się zagubieni w zagadnieniach emerytury, nie rozumieją specyfiki długoterminowego oszczędzania, a sama emerytura pozostaje dla nich pojęciem abstrakcyjnym. Osoby młode deklarują jednak chęć skorzystania z propozycji odprowadzania dodatkowych kwot na poczet przyszłej emerytury pod warunkiem wprowadzenia atrakcyjnych rozwiązań produktowych oraz systemowych służących temu celowi”.
 
*W badaniu wzięła udział ogólnopolska, reprezentatywna próba 505 Polaków w wieku 25-45 lat. Badanie zostało zrealizowane techniką wywiadów bezpośrednich w domach respondentów przy wykorzystaniu laptopów – CAPI (Computer Assisted Personal Interviewing). Realizacja terenowa badania: 2-18 grudnia 2015 r.
 
Źródło: www.nn.pl

Magdalena

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Pakiet Medyczny od Allianz Partners – nowa oferta VeloBanku

VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…

11 godzin ago
  • Aktualności

Wielki finał turnieju „Z Orlika na Stadion” – sponsorem wydarzenia PZU

W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…

11 godzin ago
  • Aktualności

UNIQA promuje ubezpieczenia korporacyjne w nowej kampanii reklamowej

Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela.    Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…

14 godzin ago
  • Aktualności

Dom Max – pakiet ubezpieczeń, który odpowiada także na potrzeby wynajmujących i najemców

Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…

2 dni ago
  • Top temat

Połączona Vienna Life wprowadza na rynek pierwsze produkty

„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…

2 dni ago
  • Aktualności

Dbanie o zdrowie przynosi korzyści – Generali startuje z nową kampanią

Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…

3 dni ago