Categories: Prawo

Nowe obowiązki sprzedawców ubezpieczeń

Kilka dni temu w Dzienniku Ustaw Unii Europejskiej opublikowano Dyrektywę dotyczącą dystrybucji polis ubezpieczeniowych. Nowe prawo nadaje większą ochronę klientów w kwestii dotyczącej ubezpieczeń, obejmując wszystkie kanały dystrybucji i nakładając na sprzedawców ubezpieczeń nowe obowiązki. 

Dzięki nowym regulacjom klienci będą lepiej poinformowani na temat tego jakie mają prawa i obowiązki, jaki jest zakres ubezpieczenia, a także jakie dokładnie wyłączenia zawiera polisa, która podpisuje. Na mocy przepisów obligatoryjne będzie podawanie m.in.: danych producenta i dystrybutora ubezpieczenia wraz z danymi rejestrowymi, rozbudowanych informacji o produkcie ubezpieczeniowym, charakteru działania, charakteru wynagrodzenia, tego, czy świadczy się doradztwo, a nawet procedur składania skarg i reklamacji. Wszelkie informacje udzielane klientowi mają być rzetelne, jasne i niewprowadzające w błąd, a materiały marketingowe wyraźnie oznaczone jako takie. Wytyczne dotyczą wszystkich kanałów dystrybucji, w tym sprzedaży własnej zakładów ubezpieczeń.
 
Dodatkowo przepisy wprowadzają obowiązek przekazania dodatkowego, odrębnego „Dokumentu zawierającego informacje o produkcie ubezpieczeniowym”. Akt ten zawiera szeroki zakres informacji: informacje o rodzaju ubezpieczenia, krótki opis ochrony ubezpieczeniowej, obejmujący główne rodzaje ubezpieczanego ryzyka, sumę ubezpieczenia i wiele innych. Jednocześnie ma być krótki, przejrzysty, łatwy w czytaniu, dokładny i nie może wprowadzać w błąd.
 
Nowe przepisy dotyczą szerokiego grona podmiotów z branży asekuracyjnej: pośredników ubezpieczeniowych, w tym internetowych porównywarek, towarzystw ubezpieczeniowych i ich pracowników, jak i pośredników sprzedających ubezpieczenia w ramach działalności ubocznej. Wszyscy wspomniani powyżej stają się dystrybutorami ubezpieczeń w rozumieniu IDD. Dyrektywa nie będzie obejmowała wyłącznie tych pośredników, którzy dystrybuują ubezpieczenia uzupełniające do sprzedawanych przez siebie towarów i usług, w szczególności usług turystycznych, a ich składka nie przekracza 600 euro rocznie. Ustala także minimalny wymiar szkoleń obowiązkowych dla wszystkich dystrybuujących ubezpieczenia Jak podkreśla Łukasz Zoń: „ Z punktu widzenia środowiska ważne jest to, aby obowiązki w zakresie doskonalenia zawodowego zostały ukształtowane w sposób przynoszący korzyść wszystkim uczestnikom rynku, zarówno pośrednikom, jak i ich klientom oraz partnerom z zakładów ubezpieczeń”.

Dyrektywa wejdzie w życie 23 lutego 2016 r. Kraje członkowskie mają czas na jej implementowanie do 23 lutego 2018 r. 
 
Źródło: www.prawoasekuracyjne.pl

Mateusz

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Pakiet Medyczny od Allianz Partners – nowa oferta VeloBanku

VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…

1 dzień ago
  • Aktualności

Wielki finał turnieju „Z Orlika na Stadion” – sponsorem wydarzenia PZU

W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…

1 dzień ago
  • Aktualności

UNIQA promuje ubezpieczenia korporacyjne w nowej kampanii reklamowej

Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela.    Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…

1 dzień ago
  • Aktualności

Dom Max – pakiet ubezpieczeń, który odpowiada także na potrzeby wynajmujących i najemców

Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…

2 dni ago
  • Top temat

Połączona Vienna Life wprowadza na rynek pierwsze produkty

„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…

2 dni ago
  • Aktualności

Dbanie o zdrowie przynosi korzyści – Generali startuje z nową kampanią

Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…

3 dni ago