Categories: Prawo

Nowe obowiązki sprzedawców ubezpieczeń

Kilka dni temu w Dzienniku Ustaw Unii Europejskiej opublikowano Dyrektywę dotyczącą dystrybucji polis ubezpieczeniowych. Nowe prawo nadaje większą ochronę klientów w kwestii dotyczącej ubezpieczeń, obejmując wszystkie kanały dystrybucji i nakładając na sprzedawców ubezpieczeń nowe obowiązki. 

Dzięki nowym regulacjom klienci będą lepiej poinformowani na temat tego jakie mają prawa i obowiązki, jaki jest zakres ubezpieczenia, a także jakie dokładnie wyłączenia zawiera polisa, która podpisuje. Na mocy przepisów obligatoryjne będzie podawanie m.in.: danych producenta i dystrybutora ubezpieczenia wraz z danymi rejestrowymi, rozbudowanych informacji o produkcie ubezpieczeniowym, charakteru działania, charakteru wynagrodzenia, tego, czy świadczy się doradztwo, a nawet procedur składania skarg i reklamacji. Wszelkie informacje udzielane klientowi mają być rzetelne, jasne i niewprowadzające w błąd, a materiały marketingowe wyraźnie oznaczone jako takie. Wytyczne dotyczą wszystkich kanałów dystrybucji, w tym sprzedaży własnej zakładów ubezpieczeń.
 
Dodatkowo przepisy wprowadzają obowiązek przekazania dodatkowego, odrębnego „Dokumentu zawierającego informacje o produkcie ubezpieczeniowym”. Akt ten zawiera szeroki zakres informacji: informacje o rodzaju ubezpieczenia, krótki opis ochrony ubezpieczeniowej, obejmujący główne rodzaje ubezpieczanego ryzyka, sumę ubezpieczenia i wiele innych. Jednocześnie ma być krótki, przejrzysty, łatwy w czytaniu, dokładny i nie może wprowadzać w błąd.
 
Nowe przepisy dotyczą szerokiego grona podmiotów z branży asekuracyjnej: pośredników ubezpieczeniowych, w tym internetowych porównywarek, towarzystw ubezpieczeniowych i ich pracowników, jak i pośredników sprzedających ubezpieczenia w ramach działalności ubocznej. Wszyscy wspomniani powyżej stają się dystrybutorami ubezpieczeń w rozumieniu IDD. Dyrektywa nie będzie obejmowała wyłącznie tych pośredników, którzy dystrybuują ubezpieczenia uzupełniające do sprzedawanych przez siebie towarów i usług, w szczególności usług turystycznych, a ich składka nie przekracza 600 euro rocznie. Ustala także minimalny wymiar szkoleń obowiązkowych dla wszystkich dystrybuujących ubezpieczenia Jak podkreśla Łukasz Zoń: „ Z punktu widzenia środowiska ważne jest to, aby obowiązki w zakresie doskonalenia zawodowego zostały ukształtowane w sposób przynoszący korzyść wszystkim uczestnikom rynku, zarówno pośrednikom, jak i ich klientom oraz partnerom z zakładów ubezpieczeń”.

Dyrektywa wejdzie w życie 23 lutego 2016 r. Kraje członkowskie mają czas na jej implementowanie do 23 lutego 2018 r. 
 
Źródło: www.prawoasekuracyjne.pl

Mateusz

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Mateusz

Recent Posts

Nowa kampania Generali podkreśla znaczenie TU TERAZ 

Generali Polska startuje z kampanią TU TERAZ. Marka pokazuje w niej, że każda chwila ma znaczenie, a decyzje…

7 godzin ago

Vienna Life rusza z kampanią promującą ubezpieczenie Vie na Życie 

Vienna Life wystartowało z kampanią wspierającą sprzedaż terminowego ubezpieczenia Vie na Życie. Produkt wprowadzony do oferty w sierpniu…

7 godzin ago

Europ Assistance Polska rozwija ESG – lokalne działania wspierają globalną strategię 

Europ Assistance Polska intensyfikuje działania ESG, łącząc wsparcie lokalnych społeczności z globalną strategią odpowiedzialnego biznesu.…

1 dzień ago

Szybsza wypłata z AC – TUW „TUW” rusza z nową promocją 

Szkoda komunikacyjna rzadko pojawia się w dogodnym momencie. W takich sytuacjach kierowcy oczekują sprawnego działania…

1 dzień ago

Skuteczna interwencja Rzecznika Finansowego – klient odzyska 20 tys. zł z UFK 

Rzecznik Finansowy poinformował, że spór o polisę z UFK zakończył się korzystnym rozstrzygnięciem dla klienta.…

1 dzień ago

PKO BP wprowadza kompleksowe ubezpieczenie małych firm 

PKO Bank Polski wprowadził do swojej oferty ubezpieczenie PKO Firma. Polisa dedykowana jest dla przedsiębiorców, którzy chcą…

1 dzień ago