Średnia cena obowiązkowego ubezpieczenia OC w Polsce w trzecim kwartale 2025 roku wyniosła 672 zł. To najniższy poziom od początku roku i praktycznie bez zmian względem drugiego kwartału (spadek o 0,3%), a w ujęciu rocznym to wzrost o ok. 1,5%. Stabilizacja na poziomie ogólnokrajowym to pozytywny sygnał dla kierowców, jednak szczegółowa analiza danych pokazuje, że lokalne różnice wciąż bywają duże.
– Stabilizacja cen to dobra informacja dla klientów, szczególnie w czasie, gdy inne dobra i usługi drożeją. Wciąż jednak widać duże różnice między regionami czy modelami aut, dlatego porównywanie ofert oraz konsultacje z doradcami pomagają zaoszczędzić spore sumy pieniędzy – podkreśla Marcin Dyliński, Członek Zarządu ds. Marketingu i E-Commerce w CUK Ubezpieczenia.
W poszczególnych województwach, a nawet powiatach porównanie drugiego i trzeciego kwartału 2025 pokazuje, że w niektórych regionach wystąpiły gwałtowniejsze korekty. Największy spadek cen odnotowano w województwie opolskim – z 741 zł do 654 zł (−11,7%) największy wzrost w Podlaskiem (+3,6%) i Podkarpackiem (+3,1%) a większość województw zmiany wahały się w przedziale od 1 do 3% Najdroższym województwem pozostaje dolnośląskie (820 zł), a najtańszym świętokrzyskie (529 zł). Różnica między regionami sięga więc blisko 300 zł.
– Widzimy, że choć średnia krajowa cen OC pozostaje stabilna, to lokalne wahania potrafią być znaczne. To efekt m.in. różnej szkodowości, polityki taryfowej ubezpieczycieli i struktury kierowców w poszczególnych miastach i powiatach. Posiadając przegląd cen od 40 towarzystw jesteśmy w stanie przeprowadzić bardzo dokładne porównanie i pomóc klientom – komentuje Marcin Dyliński, Członek Zarządu ds. Marketingu i E-Commerce w CUK Ubezpieczenia.
Spośród miast wojewódzkich w trzecim kwartale 2025 roku najwyższe średnie składki OC płacili kierowcy w:
Na drugim biegunie znalazły się powiaty, gdzie średnia cena OC nie przekroczyła 500 zł. W trzecim kwartale było ich 22 (dla porównania w drugim kwartale – 17). Dominują powiaty z tzw. „ściany wschodniej” i południowo-wschodniej Polski.
– W dużych aglomeracjach składki są najwyższe – głównie ze względu na większą szkodowość i natężenie ruchu. Jednocześnie rośnie liczba powiatów, gdzie można kupić OC poniżej 500 zł, co potwierdza, że lokalizacja jest jednym z kluczowych czynników wpływających na cenę polisy – wyjaśnia ekspert CUK.
Wśród kierowców indywidualnych najczęściej ubezpieczanymi autami w trzecin kwartale były: Volkswagen Golf IV (1997–2003) Opel Corsa D (2006–2011) Ford Fiesta (2008–2011) Audi A4 Avant (2004–2008) Toyota Yaris (2006–2009). Te modele utrzymują popularność od lat, a ich składki OC mieszczą się zwykle w okolicach średniej rynkowej.
Zwraca uwagę fakt, że wśród użytkowników indywidualnych na polskim rynku dynamicznie rośnie udział aut chińskich. Przykładowe średnie składki dla najpopularniejszych modeli: MG ZS (2023) – 487 zł, JAECOO – 498, BYD – 642 zł, BAIC – 713 zł, DONGFENG – 947 zł.
W przypadku klientów biznesowych ranking wygląda zupełnie inaczej. Najczęściej ubezpieczane auta flotowe to:
– Na rynku indywidualnych użytkowników aut osobowych widać stabilność wśród najpopularniejszych modeli, ale coraz bardziej „rozpychają się” marki chińskie. W segmencie biznesowym natomiast wciąż dominują auta sprawdzone i praktyczne – podsumowuje ekspert CUK
Trzeci kwartał 2025 potwierdził stabilizację średnich cen OC w skali kraju, jednak pod tą równowagą kryją się znaczne różnice lokalne. Najdroższe aglomeracje płacą nawet dwukrotnie więcej niż powiaty ze wschodniej Polski, a różnice w cenach OC między województwami sięgają 300 zł.
Porównywanie ofert i korzystanie z pomocy doradców to dziś najlepszy sposób na realne oszczędności – nawet kilkaset złotych na jednej polisie.
Średnia składka AC w Polsce w okresie od stycznia do września 2025 roku wyniosła 1 070 zł. Dane pokazują, że dynamika zmian była niewielka, co potwierdza stabilizację rynku po gwałtownych wzrostach z lat 2022–2023. W ujęciu rok do roku ceny AC wzrosły zaledwie o 1,6%, co jest wynikiem zdecydowanie niższym niż w przypadku OC.
W pierwszym półroczu 2025 roku składki AC utrzymywały się w wąskim przedziale – od 1 078 zł w styczniu do 1 057 zł w maju. Drugi kwartał przyniósł lekkie spadki, jednak wciąż mieściły się one w granicach kilku–kilkunastu złotych.
Najciekawszy obraz rysuje się w trzecim kwartale. W lipcu średnia składka wyniosła 1 060 zł, w sierpniu 1 062 zł, by we wrześniu spaść do 1 031 zł. To oznacza wyraźniejszą korektę – ceny AC we wrześniu były o 4,6% niższe niż miesiąc wcześniej i najniższe od początku roku.
Regionalne zróżnicowanie cen autocasco w ujęciu kwartalnym Ceny autocasco (AC) w analizowanym kwartale okazały się mocno zróżnicowane w zależności od regionu. Najdroższe składki odnotowano w województwie zachodniopomorskim, gdzie średnia cena wyniosła 1 224 zł. Wysoko w zestawieniu znalazły się również województwa podlaskie (1 209 zł) i dolnośląskie (1 197 zł), zamykając podium regionów, w których kierowcy płacili średnio ponad 1 190 zł za polisę AC.
Na przeciwnym biegunie znalazły się województwa z centralnej Polski. Najniższe średnie składki AC zapłacili kierowcy w łódzkim (941 zł), wielkopolskim (947 zł) i kujawsko-pomorskim (976 zł). Różnica między najdroższym zachodniopomorskim (1 224 zł) a najtańszym łódzkim (941 zł) wyniosła aż 283 zł, co świadczy o istotnym wpływie lokalnych czynników – m.in. natężenia ruchu, szkodowości, a także wartości ubezpieczanych pojazdów – na politykę cenową towarzystw ubezpieczeniowych.
W 2025 roku UNIQA po raz kolejny zrealizowała program Akcelerator Wiedzy Brokera, wspierający rozwój kompetencji…
Niestety coraz częstsze próby wyłudzeń polis komunikacyjnych zmuszają właścicieli pojazdów do większej czujności. Dlatego InterRisk apeluje, by…
Szkic sytuacyjny często decyduje o tym, jak ubezpieczyciel oceni przebieg zdarzenia. Prosty rysunek potrafi rozwiać…
Grupa PZU uruchamia nową strategię IT na lata 2025–2027. Jej celem jest rozwój kompetencji technologicznych,…
Generali zakończyło pierwszy etap rozwoju sieci Placówek Partnerskich. W całej Polsce działa już 500 punktów ubezpieczyciela.…
PZU zakończyło rok projektem, który przypomniał o 1000-letniej historii Polski. W ośmiu miastach uczestnicy mogli poznawać tradycję…