Jak wynika z analizy ekspertów Bacca, w przypadku zakupu polisy komunikacyjnej na raty klienci sięgają po bogatsze warianty ubezpieczenia i są gotowi wydać więcej niż zazwyczaj. Dowodem na to jest dwudziestoprocentowy wzrost kwoty przeznaczanej na ubezpieczenia komunikacyjne w systemie ratalnym.
Obecny rok to czas zmian cen w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Wzrost cen polis komunikacyjnych uwidocznił się w statystykach rynkowych (+25% r/r w I półroczu), ale skutkuje również kilkoma zjawiskami znajdującymi odbicie w statystykach portfela klientów Bacca.
Coraz częściej za polisę płacimy w systemie ratalnym
Klienci zakładów ubezpieczeń, coraz chętniej korzystają z miesięcznych rat i coraz wyższa jest kwota, którą przeznaczają na ubezpieczenie. Szczególnie widoczne zmiany można zaobserwować w III kwartale. Średnia finansowana przez Bacca składka ubezpieczeniowa wzrosła w tym okresie o 20% w stosunku do kwoty z analogicznego okresu 2015 r. Dynamiczny wzrost wystąpił także we wrześniu. Wtedy to klienci indywidualni korzystający z rat miesięcznych zaplanowali płatność za ubezpieczenie komunikacyjne około 120 zł miesięcznie, co daje prawie 1450 zł w skali roku.
Płacąc w ratach, wybieramy szersze pakiety
Klienci płacący w miesięcznych ratach kupują szersze pakiety. Cezary Świerszcz, prezes Bacca potwierdza: „ Miesięczne płatności pozwalają lepiej gospodarować domowym budżetem i w rezultacie podwyżki cen, choć nie da się ich uniknąć, nie stają się tak dotkliwe, jak jednorazowa płatność wysokiej składki ”.
Dynamiczna zmiana cen ubezpieczeń OC/AC wpływa także na charakterystykę klientów i strukturę ryzyk
Eksperci zwracają również uwagę na to, iż pomimo dużego wzrostu cen za ubezpieczenia, tempo oraz skala zmian były różne w poszczególnych zakładach. W efekcie zmiany taryfowe nie od razu przekładały się na transakcyjne ceny ubezpieczeń. Multiagenci mogący porównać ceny wielu ubezpieczycieli odnotowują w tym roku bardzo duży wzrost zainteresowania klientów szukających lepszych ofert niż u dotychczasowego ubezpieczyciela. Potwierdza to Piotr Kujawa, członek zarządu Bacca: „Dynamiczna zmiana cen ubezpieczeń OC/AC wpływa także na charakterystykę klientów i strukturę ryzyk. Zmiana struktury portfela może mieć istotny wpływ na wyniki finansowe ubezpieczycieli w kolejnych latach”.
Nierównomierne wzrosty cen ubezpieczeń spowodowały, że klienci częściej niż dotychczas mogli rozważać i decydować się na zmianę zakładu ubezpieczeń
W portfelu klientów Bacca, w III kwartale ub.r. oraz w III kwartale 2016 roku widoczne jest zjawisko migracji klientów między ubezpieczycielami. Spośród klientów korzystających z rozwiązań ratalnych Bacca największą stabilnością portfela (czyli największym odsetkiem klientów pozostających u dotychczasowego ubezpieczyciela) mogą pochwalić się BTA (99%), Generali, InterRisk oraz Link4 (po 84%). Wynik lidera wiąże się z integracją płatności ratalnych Bacca z produktem towarzystwa, dzięki czemu proces zawarcia ubezpieczenia płatnego w ratach jest prostszy zarówno dla klienta, jak i agenta. Rezultat BTA dowodzi, że ma to również wpływ na skłonność do ponownego korzystania ze wspólnej oferty. Pozostali ubezpieczyciele z zestawienia również odnotowali wysokie wyniki w procesie sprzedaży, w którym płatności ratalne Bacca są niejako obok procesu wyboru ubezpieczyciela. Powyżej średniej (czyli 70%) uplasowały się również Gothaer, Proama, Compensa i PZU. Najwyższymi procentowymi wskaźnikami wzrostu składki finansowanej przez Bacca.
Młodzi najbardziej mobilni
Najbardziej mobilnymi klientami, czyli skłonnymi do zmiany ubezpieczyciela, są klienci w wieku do 25 lat (36%) oraz powyżej pięćdziesiątki (34%). Z kolei klienci miedzy 26. a 49. rokiem życia zdecydowanie rzadziej decydują się na zmiany (28% w grupie 26-35 lat, 26% w 36-50 lat).
W ocenie ekspertów, dzięki zmianom w taryfach ubezpieczyciele w 2016 roku odnotują znacznie większy przypis składki w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Jednak struktura klientów poszczególnych towarzystw może znacząco odbiegać o struktury z lat ubiegłych. Wzrosty cen zachęcają klientów do migracji między towarzystwami. Sytuacja rynkowa towarzystw nie pozwala na wstrzymanie podwyżek, zatem przepływy mogą się jeszcze nasilić. Czynniki te mogą w znacznym stopniu zaważyć na wynikach finansowych zakładów.
Źródło: www.bacca.pl
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…