Problemem dla ubezpieczycieli jest status użytkowników pojazdów UTO, jednak rozwiązania na taką ewentualność już istnieją. W swój zakres mają je wpisane ubezpieczenia prawne w życiu prywatnym w DAS, które chronią ubezpieczonego zarówno gdy jest traktowany według prawa jako pieszy, jak i jako kierowca pojazdu.
Wraz z pojawieniem się elektrycznych hulajnóg oraz innych urządzeń z napędem elektrycznym, jak deskorolki z napędem czy segwaye, pojawił się również problem braku jasnych przepisów dotyczących poruszania się nimi. Nie mieszczą się one w definicji prawnej roweru ani roweru elektrycznego, nie mogą tym samym jeździć po ścieżkach rowerowych ani po drogach. Ich użytkownicy mają zatem poruszać się po chodniku. Jednocześnie polskie sądy z sprawach dotyczących wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych kwalifikowały je jako pojazd, w tym motorower. Kwestię tą chce też Minister Infrastruktury, który wskazał, że hulajnogi z napędem elektrycznym to pojazdy, a odpowiednie przepisy regulujące tę kwestię są już w opracowaniu.
Nie ulega wątpliwości, że brak odpowiednich regulacji stanowi duży problem dla ubezpieczycieli i w konsekwencji także dla użytkowników hulajnóg. Są bowiem narażeni na duże ryzyko. Jednocześnie nie mają obowiązku posiadania żadnego ubezpieczenia czy nawet kasku. W dodatku, właśnie teraz zagrożenie wypadkiem jest szczególnie wysokie, bo Polacy dopiero przyzwyczajają się do obecności tych urządzeń – zaznacza Piotr Kuźmiński z DAS.
Mogą one spowodować obrażenia u siebie, ale także u innych osób oraz uszkodzić cudze mienie. W takich sytuacjach obok zagrożenia fizycznego pojawia się także ryzyko prawne. Użytkownicy hulajnóg nie mają obowiązku posiadania NNW czy OC w życiu prywatnym. Jednak nawet Ci, którzy się w nie wyposażą nadal ponoszą ryzyko związane z kosztami prawnym w razie wypadku. Nawet ubieganie się o odszkodowanie w sądzie, w razie bycia poszkodowanym w takim zdarzeniu, wiąże się z wysokimi wydatkami. Czasem mogą one nawet finalnie przekroczyć sumę przyznanego odszkodowania. Z pomocą przy tym rodzaju ryzyka przychodzą ubezpieczenia prawne. Polisa tego typu pozwala sfinansować wsparcie prawne i koszty sprawy sądowej, w tym honorarium adwokata, opłaty, powołania biegłych, a w razie przegranej także koszty zasądzone na rzecz strony przeciwnej. Ubezpieczenie prawne pomoże także zidentyfikować sytuację, ze wskazaniem odpowiednich kroków prawnych. W jego ramach ubezpieczeni mają bowiem zwykle dostęp do szybkich porad prawnych. W dodatku, polisa obejmuje zdarzenia zarówno gdy ubezpieczony jest pieszym, jak i kierowcą pojazdu. W przypadku, gdy w Polsce zmieni się prawo i hulajnogi elektryczne oraz UTO zostaną zakwalifikowane jako pojazdy, dla posiadacza polisy ochrony prawnej nic się nie zmieni. Nadal będzie on w pełni chroniony.
Ubezpieczenie prawne może być także ważnym zabezpieczeniem w przypadku, gdy to użytkownik hulajnogi będzie sprawcą wypadku. DAS, jedyne w Polsce specjalizujące się wyłącznie w tym rodzaju ubezpieczeń Towarzystwo, posiada specjalne rozszerzenie podstawowej polisy obejmujące ochronę przed roszczeniami. W pełni pokryje ona koszty obrony ubezpieczonego w sądzie i pomoże zabezpieczyć jego najlepszy interes prawny.
W DAS kierujemy się założeniem, że ubezpieczenia prawne powinny być jak najbardziej przydatne i dawać nie tylko poczucie bezpieczeństwa, ale i realne wsparcie. Do tego potrzebny jest także szeroki zakres, który mógłby pokryć najważniejsze ryzyka i najczęściej spotykające ubezpieczonych problemy bez względu czy porusza się on po drodze, chodniku czy ścieżce rowerowej – podkreśla Piotr Kuźmiński z DAS.
Informacja prasowa: Źródło: www.das.pl
Wraz z nadejściem wiosny na polskim niebie pojawia się coraz więcej dronów. Średnio od maja do lipca odbywa się aż…
Ile kosztuje RTG psa po wypadku, ile leczenie złamania. Czy rachunek można pokryć z polisy? W Polsce mieszka ok. 8…
W tym roku 75 przedstawicieli Nationale-Nederlanden zostało przyjętych do Million Dollar Round Table (MDRT) – prestiżowego, międzynarodowego stowarzyszenia, które zrzesza…
Tegoroczna majówka będzie wyjątkowo długa – biorąc 3 dni urlopu możemy przedłużyć weekend aż do 7 dni. Jednak nie wszyscy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia do marca 2024 roku zarejestrowano…
UNIQA wdrożyła cyfrowe potwierdzanie tożsamości podczas składania wniosku o zawarcie umowy ubezpieczenia. Usługę mojeID dostarcza ubezpieczycielowi hub technologiczny KIR. Dzięki…