Jak wygląda kwestia odszkodowań dla przedsiębiorców z Marywilskiej 44? Przypominamy, że w wyniku ogromnego pożaru spaliło się około 90% budynku, w którym było zlokalizowanych ponad 1400 sklepów. Okazuje się, że większość kupców nie posiadała ubezpieczenia mienia. Czy zatem w dochodzeniu ewentualnych roszczeń są oni skazani na porażkę?
Wielki pożar hali targowej „Marywilska 44” to wydarzenie, które dotknęło wielu przedsiębiorców żyjących z handlu. Na terenie obiektu, który doszczętnie spłonął zlokalizowanych było ponad 1400 punktów usługowo-handlowych. Skala tego tragicznego pożaru jest ogromna. Szczególnie, że większość przedsiębiorców straciła w pożarze znaczną część towaru, za który już zapłaciła a jeszcze nie zdążyła sprzedać z zyskiem. Ogień strawił także całe wyposażenie stoisk, a w wielu przypadkach również dokumenty i gotówkę. Co gorsze, jak się okazuje znaczna część kupców posiadała niestety tylko ubezpieczenia OC. Czy zatem przedsiębiorcy z Marywilskiej 44 mogą liczyć na odszkodowanie od ubezpieczyciela właściciela hali? Czy polisy pokryją całość strat?
Z doniesień medialnych wynika, że firma odpowiedzialna za halę była ubezpieczona i już zapowiedziała jej odbudowę. Czy to oznacza to, że kupcy mogą być spokojni o odszkodowania?
– Wiele wskazuje na to, że hala posiadała ubezpieczenie od takich ryzyk jak pożar i inne zdarzenia losowe. Polisa tego typu pozwala miedzy innymi na przywrócenie obiektu do stanu sprzed szkody. Jednak tu pojawia się pytanie dotyczące przede wszystkim tego czy sumy ubezpieczenia zawarte w umowie realnie umożliwią odbudowę hali targowej oraz czy nie doszło do zaniedbań ze strony właściciela. Mowa tu przede wszystkim o dopilnowaniu wszelkich przeglądów, bo jak wiadomo część zabezpieczeń przeciwpożarowych nie zadziałała. Możemy też zakładać, że właściciel tak dużego obiektu zadbał o ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Polisa tego typu pozwala na pokrycie szkód, które zostały wyrządzone osobom trzecim – w tej sytuacji przedsiębiorcom, którzy prowadzili swoją działalność na ternie hali. Jednak w tym przypadku poszkodowani kupcy będą musieli czekać na zakończenie sprawy przez głównego ubezpieczyciela – wyjaśnia Paweł Racławski z multiagencji SuperUbezpieczenia.pl
Niestety wokół całego zdarzenia pojawiło się wiele plotek, w tym te dotyczące celowego podpalenia. To wszystko wydłuża cały proces likwidacji szkody i niestety gra na niekorzyść przedsiębiorców.
Pożar centrum handlowego Marywilska 44 pokazuje niestety jak istotne znaczenie ma odpowiednie ubezpieczenie.
– Z pewnością w najlepszej sytuacji znajdują się przedsiębiorcy z Marywilskiej 44, którzy kompleksowo ubezpieczyli swoją działalność nie tylko od takich ryzyk jak pożar i inne zdarzenia losowe, ale także od utraty dochodu. Od wielu lat na naszym ryku dostępne są ubezpieczenia od utraty zysku (ang. Business Interruption). Produkty tego typu pozwalają na przetrwanie działalności, co ma ogromne znaczenie szczególnie po tak poważnej szkodzie – tłumaczy Paweł Racławski.
Jednak posiadanie ubezpieczenia to jedno. Okazuje się bowiem, że polisa polisie nierówna. Zdarza się, że zawarta umowa nie pozwala na pokrycie wszystkich strat.
– Pożar hali „Marywilska 44” może być dobrą motywacją do tego, by sprawdzić posiadane polisy. Podczas weryfikacji warto zadać sobie pytania o to, czy zawarte w umowach sumy pozwolą nam w razie szkody na odkupienie mienia, które zostało zniszczone? Czy mamy ubezpieczone wszystkie składniki majątku? Czy w razie nieprzewidzianych zdarzeń zapewnimy sobie ciągłość w prowadzeniu działalności i szybki powrót do prowadzenia biznesu? Doświadczenie pokazuje, że nie warto oszczędzać na ubezpieczeniu. Tym bardziej, że w obliczu nieprzewidzianych zdarzeń można stracić cały dorobek życia – dodaje Paweł Racławski.
Nieprzewidziane zdarzenia losowe mogą dotknąć każdego z nas. Dlatego pamiętajmy również o tym, że odpowiednie ubezpieczenie ma znaczenie nie tylko w kontekście mienia przedsiębiorców, ale także naszych prywatnych ubezpieczeń.
Fot. peterolthof,Marywilska 44: Centrum handlowe, – Warszawa Białołęka, https://www.flickr.com/photos/peterolthof/50139843622
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…