Rzecznik Finansowy przygotował publikację dotyczącą kwestii odszkodowań po powodziach i podtopieniach. Występujące coraz częściej ekstremalne zjawiska pogodowe i powodowane nimi straty powodują, że wielu poszkodowanych poszukuje informacji w zakresie przysługującym im praw dotyczących likwidacji szkód.
Ekstremalne zjawiska pogodowe przynoszą ze sobą poważne straty, w tym między innymi uszkodzenia budynków czy mienia ruchomego. Z informacji opublikowanych przez Rzecznika Finansowego wynika, że ilość szkód wywołanych zjawiskami atmosferycznymi, takimi jak ulewne deszcze powodujące lokalne powodzie i podtopienia, generują wzrost liczby telefonów na dyżurach eksperckich. To tam poszkodowani poszukują informacji i porad w zakresie przysługujących im praw oraz pomocy w rozwiązaniu pojawiających się na bieżąco problemów w zgłaszaniu powstałych szkód. Właśnie z myślą o nich Rzecznik Finansowy przygotował publikację dotyczącą kwestii odszkodowań po powodziach i podtopieniach. Przybliżył w niej najistotniejsze kwestie, na jakie w takich sytuacjach należy zwrócić uwagę.
Jednym z najczęściej pojawiających się pytań jest to, co należy zrobić bezpośrednio po zalaniu, jeśli mamy ubezpieczenie nieruchomości. Ostatnio poruszaliśmy tę kwestę w artykule mówiącym o tym, jak uzyskać odszkodowanie w takim przypadku. W swojej publikacji Rzecznik porusza także kwestę tego, czy z usuwaniem skutków zalania trzeba czekać do pojawienia się rzeczoznawcy ubezpieczyciela. Tu odpowiedź jest jasna. Z przystąpieniem do usuwania skutków zalania i napraw nie trzeba czekać do pojawienia się rzeczoznawcy przysłanego przez ubezpieczyciela. Zwlekanie z podjęciem tych działań jest często niecelowe, gdyż może prowadzić do zwiększenia się rozmiaru szkody. Z tego powodu wystarczy wykonać dokumentację zdjęciową lub video nawet przy użyciu telefonu i spisać protokół, co zostało zniszczone. Wówczas poszkodowany będzie mieć podstawy do zgłaszania roszczeń do ubezpieczyciela. Warto podkreślić, że im więcej zdjęć zrobimy i im dokładniej będą one pokazywały zniszczenia tym mniej potem podstaw do kwestionowania przez ubezpieczyciela rozmiarów szkody. Dobrze też zniszczone zdemontowane elementy zgromadzić w jednym miejscu, żeby umożliwić ich oględziny przedstawicielowi ubezpieczyciela.
Rzecznik radzi także, by z uwagi na fakt, iż pomoc udzielana powodzianom przed i w trakcie nadejścia fali powodziowej oraz usuwania jej skutków angażuje się zazwyczaj samorząd terytorialny oraz związane z nim służby, warto w miarę możliwości uzyskać od tych służb stosowne zaświadczenie o przeprowadzonych akcjach ratunkowych, zabezpieczających mienie lub informacji o stwierdzonych stratach.
Publikacja wyjaśnia także kwestię tego, jak długo trwa procedura likwidacji szkody. Rzecznik wskazuje, że z zasady ubezpieczyciel obowiązany jest wypłacić odszkodowanie w ciągu 30 dni od zgłoszenia szkody. Jednak w sytuacji, gdy niemożliwe jest wyjaśnienie okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności ubezpieczyciela albo wysokości świadczenia termin ten może ulec wydłużeniu. Przy czym w każdym wypadku w tym terminie powinniśmy, po pierwsze otrzymać tzw. bezsporną kwotę odszkodowania, a po drugie otrzymać wyjaśnienia jakie okoliczności stanęły na przeszkodzie w zakończeniu procesu likwidacji.
Warto dodać, że w zależności od tego czy posiadamy umowę dobrowolnego ubezpieczenia mienia, czy obowiązkowe ubezpieczenie budynków rolnych, mamy do czynienia z pewnymi odmiennościami, w zakresie wydłużenia terminu likwidacji szkody. W przypadku ubezpieczeń dobrowolnych, zakład ubezpieczeń jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania w ciągu 14 dni od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności wyjaśnienie okoliczności związanych z ustaleniem odpowiedzialności i wysokości szkody było możliwe. Natomiast w przypadku ubezpieczeń obowiązkowych budynków rolnych maksymalny termin na wypłatę odszkodowania to 90 dni od daty zgłoszenia szkody (jedyny wyjątek to sytuacja, gdy ustalenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń albo wysokości odszkodowania zależy od toczącego się postępowania karnego lub cywilnego.
Pełną publikację znajdziemy na stronie Rzecznika Finansowego, zawiera ona jeszcze odpowiedzi na pytania, w jakim terminie należy otrzymać odpowiedź zakładu ubezpieczeń na reklamację oraz na co zwrócić uwagę w przypadku ugody telefonicznej czy uproszczonej likwidacji szkód.
Źródło: Rzecznik Finansowy
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…