Aktualności

Odszkodowanie powinno być wypłacone w ciągu 30 dni. Ale są wyjątki..

Odszkodowania z tytułu z komunikacyjnego ubezpieczenia OC powinny być wypłacone w ciągu 30 dni. Pomimo, iż Komisja Nadzoru Finansowego nakłada na zakłady ubezpieczeń coraz wyższe kary za opóźnienia, niektóre Towarzystwa nadal nie przestrzegają terminów.

 
Coraz wyższe kary dla towarzystw
 
W poprzednich latach kary nakładane przez KNF w takich sprawach wynosiły często 20–30 tys. zł. Jednak w ciągu ostatnich kilku miesięcy widać, że kary „poszły” bardzo ostro w górę. Przykładem na to jest kara dla Compensy (250 tys. zł.), czy dla Warty, na którą za naruszenie ustawowych terminów wypłaty odszkodowań oraz obowiązków informacyjnych nałożono karę w wysokości 600 tys. zł.
 
Jacek Barszczewski, rzecznik prasowy UKNF tłumaczy na jakiej podstawie KNF wyznacza kwotę kary: „KNF ustalając wysokość kary pieniężnej uwzględnia liczbę naruszeń stwierdzonych w toku danego postępowania administracyjnego, wielkość stwierdzonych opóźnień i ich wagę. Ponadto KNF zwraca uwagę na działania podejmowane przez ubezpieczyciela, mające zapewnić wykonywanie działalności ubezpieczeniowej zgodnie z prawem. Uwzględniana jest również sytuacja finansowa podmiotu, na który nakładana jest kara pieniężna”.
 
Warta deklaruje, że w ostatnim czasie poprawiła terminowość wypłaty odszkodowań
 
Dawid Korszeń, rzecznik prasowy Warty wyjaśnia: „Sprawa dotyczy około 60 starych zdarzeń z lat 2007–2013, a w tym okresie Warta zlikwidowała ponad 2,5 miliona szkód. Towarzystwo deklaruje, że od tamtego czasu poświęciło dużo uwagi usprawnieniu procedur i obecnie jest liderem wśród dużych firm ubezpieczeniowych pod względem jakości likwidacji szkód w Polsce: „Dowodem na to są m.in. raporty rzecznika finansowego dotyczące liczby skarg i interwencji. Warta prezentuje się w nich najlepiej na tle głównej konkurencji”.
 
Generali również wprowadza szereg udogodnień
 
Jakub Jacewicz, członek zarządu Generali podkreśla, że w firmie, którą zarządza dochodzi do wielu zmian w celu zwiększenia satysfakcji klientów: „W 2016 r. doszło do wielu zmian organizacyjnych, które przejściowo mogły wpływać na niższy poziom zadowolenia klientów Ale już w drugiej połowie roku wprowadziliśmy szereg udogodnień mających na celu zwiększenie satysfakcji klienta. Na przykład uprościliśmy ścieżki likwidacji szkód, dzięki czemu sprawy proste są załatwiane już podczas pierwszego kontaktu z Generali”.
 
Rzecznik finansowy zauważa poprawę w terminowości likwidacji szkód z komunikacyjnego OC
 
W ubiegłym roku do rzecznika wpłynęło 301 skarg na opieszałość towarzystw. Najwięcej, bo 46 dotyczyło PZU, ale trzeba wziąć pod uwagę, że ubezpieczyciel ten ma duży udział w rynku. Znaczące problemy z dotrzymywaniem terminów miały: Generali (33 skargi), TUW TUZ (32), Allianz (24), Ergo Hestia (19), Uniqa (19) i Proama (17). Na ukaraną ostatnio przez KNF Wartę w 2016 r. poskarżyło się do rzecznika zaledwie osiem osób.
 
Nie zawsze towarzystwo ubezpieczeń odpowiada za opóźnienia
 
Zdarza się, że za nieterminową wypłatę odszkodowania odpowiada poszkodowany. Ma on obowiązek podać towarzystwu wszystkie wymagane informacje. Przy likwidacji szkody potrzebny jest dowód rejestracyjny samochodu, prawo jazdy kierowcy, oświadczenie sprawcy zdarzenia, ewentualnie notatka policyjna, zgoda leasingodawcy lub banku na wypłatę odszkodowania użytkownikowi samochodu, dyspozycja wypłaty odszkodowania, numer konta, na które mają być przelane pieniądze.
 
Jeśli poszkodowany nie dostarczy niezbędnej dokumentacji, towarzystwo nie będzie mogło skutecznie zlikwidować szkody. Najczęściej brakuje dokumentów od sprawcy zdarzenia, potwierdzających okoliczności, w jakich do niego doszło.
 
Źródło: www.rp.pl

Mateusz

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Mateusz

Recent Posts

Ubezpieczenie Ochrony Prawnej – sojusznik seniora w trudnych chwilach 

Codzienne życie seniora może nieść ze sobą niespodziewane wyzwania, takie jak niezrozumiała umowa, spór z…

17 godzin ago

LINK4 rozszerza zakres ubezpieczenia turystycznego 

Pomimo tego, że coraz więcej Polaków ubezpiecza się przed wyjazdem za granicę, to wciąż co…

17 godzin ago

Branża budowlana. Ponad 3,4 tys. wypadków przy pracy w 2024 r. 

W branży budowlanej rocznie dochodzi do kilku tysięcy wypadków przy pracy.  W zeszłym roku w…

6 dni ago

Czy czekają nas rekordowe kary za brak OC? 

Wzrost płacy minimalnej w 2026 roku powyżej 5 000 zł to nie tylko większe wynagrodzenie –…

6 dni ago

PZU: Polacy coraz chętniej ubezpieczają swoje nieruchomości 

Świadomość ubezpieczeniowa Polaków rośnie – z danych PZU wynika, że coraz więcej osób decyduje się…

6 dni ago

Bezpieczne wakacje zaczynają się od odpowiedniego ubezpieczenia 

Wakacje to czas odpoczynku, radości i podróży – ale także moment, kiedy powinniśmy szczególnie zadbać…

7 dni ago