Categories: Aktualności

Odszkodowanie powinno być wypłacone w ciągu 30 dni. Ale są wyjątki..

Odszkodowania z tytułu z komunikacyjnego ubezpieczenia OC powinny być wypłacone w ciągu 30 dni. Pomimo, iż Komisja Nadzoru Finansowego nakłada na zakłady ubezpieczeń coraz wyższe kary za opóźnienia, niektóre Towarzystwa nadal nie przestrzegają terminów.

 
Coraz wyższe kary dla towarzystw
 
W poprzednich latach kary nakładane przez KNF w takich sprawach wynosiły często 20–30 tys. zł. Jednak w ciągu ostatnich kilku miesięcy widać, że kary „poszły” bardzo ostro w górę. Przykładem na to jest kara dla Compensy (250 tys. zł.), czy dla Warty, na którą za naruszenie ustawowych terminów wypłaty odszkodowań oraz obowiązków informacyjnych nałożono karę w wysokości 600 tys. zł.
 
Jacek Barszczewski, rzecznik prasowy UKNF tłumaczy na jakiej podstawie KNF wyznacza kwotę kary: „KNF ustalając wysokość kary pieniężnej uwzględnia liczbę naruszeń stwierdzonych w toku danego postępowania administracyjnego, wielkość stwierdzonych opóźnień i ich wagę. Ponadto KNF zwraca uwagę na działania podejmowane przez ubezpieczyciela, mające zapewnić wykonywanie działalności ubezpieczeniowej zgodnie z prawem. Uwzględniana jest również sytuacja finansowa podmiotu, na który nakładana jest kara pieniężna”.
 
Warta deklaruje, że w ostatnim czasie poprawiła terminowość wypłaty odszkodowań
 
Dawid Korszeń, rzecznik prasowy Warty wyjaśnia: „Sprawa dotyczy około 60 starych zdarzeń z lat 2007–2013, a w tym okresie Warta zlikwidowała ponad 2,5 miliona szkód. Towarzystwo deklaruje, że od tamtego czasu poświęciło dużo uwagi usprawnieniu procedur i obecnie jest liderem wśród dużych firm ubezpieczeniowych pod względem jakości likwidacji szkód w Polsce: „Dowodem na to są m.in. raporty rzecznika finansowego dotyczące liczby skarg i interwencji. Warta prezentuje się w nich najlepiej na tle głównej konkurencji”.
 
Generali również wprowadza szereg udogodnień
 
Jakub Jacewicz, członek zarządu Generali podkreśla, że w firmie, którą zarządza dochodzi do wielu zmian w celu zwiększenia satysfakcji klientów: „W 2016 r. doszło do wielu zmian organizacyjnych, które przejściowo mogły wpływać na niższy poziom zadowolenia klientów Ale już w drugiej połowie roku wprowadziliśmy szereg udogodnień mających na celu zwiększenie satysfakcji klienta. Na przykład uprościliśmy ścieżki likwidacji szkód, dzięki czemu sprawy proste są załatwiane już podczas pierwszego kontaktu z Generali”.
 
Rzecznik finansowy zauważa poprawę w terminowości likwidacji szkód z komunikacyjnego OC
 
W ubiegłym roku do rzecznika wpłynęło 301 skarg na opieszałość towarzystw. Najwięcej, bo 46 dotyczyło PZU, ale trzeba wziąć pod uwagę, że ubezpieczyciel ten ma duży udział w rynku. Znaczące problemy z dotrzymywaniem terminów miały: Generali (33 skargi), TUW TUZ (32), Allianz (24), Ergo Hestia (19), Uniqa (19) i Proama (17). Na ukaraną ostatnio przez KNF Wartę w 2016 r. poskarżyło się do rzecznika zaledwie osiem osób.
 
Nie zawsze towarzystwo ubezpieczeń odpowiada za opóźnienia
 
Zdarza się, że za nieterminową wypłatę odszkodowania odpowiada poszkodowany. Ma on obowiązek podać towarzystwu wszystkie wymagane informacje. Przy likwidacji szkody potrzebny jest dowód rejestracyjny samochodu, prawo jazdy kierowcy, oświadczenie sprawcy zdarzenia, ewentualnie notatka policyjna, zgoda leasingodawcy lub banku na wypłatę odszkodowania użytkownikowi samochodu, dyspozycja wypłaty odszkodowania, numer konta, na które mają być przelane pieniądze.
 
Jeśli poszkodowany nie dostarczy niezbędnej dokumentacji, towarzystwo nie będzie mogło skutecznie zlikwidować szkody. Najczęściej brakuje dokumentów od sprawcy zdarzenia, potwierdzających okoliczności, w jakich do niego doszło.
 
Źródło: www.rp.pl

Mateusz

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Top temat

Ponad 120 zdewastowanych nagrobków w ubiegłym roku w Polsce. Co zagraża miejscom spoczynku naszych bliskich?

Akty wandalizmu to zjawisko nieustannie zagrażające cmentarzom. Tylko w ubiegłym roku w ich wyniku zniszczeniu uległo co najmniej 120 nagrobków…

2 dni ago
  • Aktualności

InterRisk z rekordowymi wypłatami z tytułu ubezpieczeń upraw

W tym roku aura nie rozpieszczała rolników – przymrozki, grad czy deszcz nawalny przyniosły ze sobą ogromne straty. InterRisk odnotował dotychczas wzrost…

2 dni ago
  • Aktualności

Ubezpieczenie grupowe od UNIQA z ochroną związaną ze zdrowiem psychicznym

UNIQA wprowadziła do swojej oferty ubezpieczeń grupowych na życie ochronę związaną ze zdrowiem psychicznym. W ramach nowej umowy dodatkowej ubezpieczyciel…

2 dni ago
  • Top temat

Obowiązkowe przeglądy a ubezpieczenie domu

Przeglądy instalacji technicznych w domu lub w mieszkaniu mają znaczenie nie tylko ze względów bezpieczeństwa. Kwestia ta jest także istotna…

3 dni ago
  • Aktualności

Ubezpieczenie nieruchomości na cudzy rachunek – na czym polega?

Zazwyczaj umowa ubezpieczenia domu lub mieszkania zawierana jest przez właściciela nieruchomości, który ma na względzie ochronę swojego majątku. Możliwie jest…

3 dni ago
  • Aktualności

Jak działa ubezpieczenie od nieszczęśliwego wypadku w ramach ubezpieczenia nieruchomości?

Nie każdy wie, że w ramach ubezpieczenia domu lub mieszkania można rozszerzyć zakres ochrony o NNW, czyli ubezpieczenie od następstw…

3 dni ago