Prawo

Opóźniony lot. 3 sekundy zdecydowały o odszkodowaniu

W Warszawie zapadł właśnie wyrok dotyczący sprawy o opóźniony lot. Samolot spóźnił się dokładnie 3 godziny i 3 sekundy. Te 3 sekundy przeważyły na tym, że pasażerowie mogą otrzymać od linii lotniczych 400 euro odszkodowania.

Co mówią przepisy unijne?

Według Unii Europejskiej odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje pasażerom, gdy samolot spóźni się ponad 3 godziny. W wyliczeniu tego czasu bierze się pod uwagę godzinę przylotu z rozkładu i rzeczywistą godzinę otwarcia drzwi po wylądowaniu. Kluczowy moment jest wtedy, gdy pasażerowie mają możliwość wyjścia z maszyny.

Właśnie ten moment był najważniejszy i dotyczył jednej ze spraw, którą prowadził Sąd Okręgowy w Warszawie.

Odszkodowanie za opóźniony lot

Sprawa dotyczy lotu samolotem wykonującego rejs z 20 kwietnia 2017 roku. Planowany czas przylotu to godzina 14:45:00. Natomiast zakończenie kołowania i otwarcie drzwi nastąpiło o godzinie 17:45:03. Oznacza to 3 godziny i 3 sekundy spóźnienia.

Sędzia stwierdził, że „zarzut braku opóźnienia spełniającego warunki Rozporządzenia był zdaniem Sądu Rejonowego nietrafny”.

3 sekundy spóźnienia sprawiły, że każdy pasażer lotu może ubiegać się o 400 euro odszkodowania. Przy stu pasażerach kwota do wypłaty to aż 40 tysięcy euro.

Kiedy można otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot?

Odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje, gdy:

  • lot został opóźniony o 3 godziny w wyniku czego spóźniliśmy się na kolejny lot.
  • Za bilet zapłacony przez pracodawcę (podróż służbowa)
  • Opóźniony został lot czarterowy w ramach wczasów organizowanych przez biuro podróży. Jeśli biuro podróży było pośrednikiem podczas transakcji zakupu biletu, to ono również powinno pośredniczyć w całej procedurze uzyskania przez pasażera odszkodowania

Gdy samolot się spóźni, pasażerowie mogą domagać się zwrotu części kosztów biletu lub znalezienie alternatywnego połączenia. Można również oczekiwać od przewoźnika opieki w postaci posiłku, napoju, wykonania telefonu, a gdy opóźnienie jest bardzo długie można domagać się noclegu oraz transportu z lotniska do hotelu.

Opóźniony lot może zepsuć wszystkie plany w podróży. Warto wiedzieć kiedy można ubiegać się o odszkodowanie.

Źródło: money.pl

Magdalena

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Magdalena

Recent Posts

Nowa kampania Generali podkreśla znaczenie TU TERAZ 

Generali Polska startuje z kampanią TU TERAZ. Marka pokazuje w niej, że każda chwila ma znaczenie, a decyzje…

8 godzin ago

Vienna Life rusza z kampanią promującą ubezpieczenie Vie na Życie 

Vienna Life wystartowało z kampanią wspierającą sprzedaż terminowego ubezpieczenia Vie na Życie. Produkt wprowadzony do oferty w sierpniu…

8 godzin ago

Europ Assistance Polska rozwija ESG – lokalne działania wspierają globalną strategię 

Europ Assistance Polska intensyfikuje działania ESG, łącząc wsparcie lokalnych społeczności z globalną strategią odpowiedzialnego biznesu.…

1 dzień ago

Szybsza wypłata z AC – TUW „TUW” rusza z nową promocją 

Szkoda komunikacyjna rzadko pojawia się w dogodnym momencie. W takich sytuacjach kierowcy oczekują sprawnego działania…

1 dzień ago

Skuteczna interwencja Rzecznika Finansowego – klient odzyska 20 tys. zł z UFK 

Rzecznik Finansowy poinformował, że spór o polisę z UFK zakończył się korzystnym rozstrzygnięciem dla klienta.…

1 dzień ago

PKO BP wprowadza kompleksowe ubezpieczenie małych firm 

PKO Bank Polski wprowadził do swojej oferty ubezpieczenie PKO Firma. Polisa dedykowana jest dla przedsiębiorców, którzy chcą…

1 dzień ago