Analitycy z PIU opublikowali raport dotyczący przestępstw ujawnionych w ubiegłym roku w branży ubezpieczeniowej. Obok „klasycznych” oszustw polegających na wyłudzaniu odszkodowania, eksperci zwrócili uwagę na pojawiające się przypadki stosowania socjotechnik znanych do tej pory w bankowości.
W ubiegłym roku pracownicy zakładów ubezpieczeń biorących udział w badaniu odnotowali 738 czynów na szkodę zakładów w ubezpieczeniach na życie, dokonanych w ramach umów ubezpieczenia, na łączną kwotę 13 745 898 PLN
Z analizy metod ich działania wynika, że coraz częściej wykorzystują oni ubezpieczenia na życie. W przypadku ubezpieczeń na życie pojawiają się też nowe wyzwania związane z cyberbezpieczeństwem. Oszuści używając prostych zabiegów socjotechnicznych, podszywają się pod uprawnionego do świadczenia i dokonując manipulacji danymi osobowymi, przekierowują środki z likwidowanego produktu na własny rachunek bankowy. Przestępcy korzystają z najprostszych metod, jak choćby dzwonienie na infolinię czy preparowanie fałszywego maila z prośbą o zmianę numeru rachunku.
Od lat najpopularniejszym i najbardziej dotkliwym pod względem wartościowym przestępstwem jest wyłudzenie świadczenia za zgon osoby ubezpieczonej. W roku ubiegłym udział tej metody osiągnął rekordową wartość 80%. W 2016 roku często wykrywano także przypadki związane z leczeniem szpitalnym, operacjami inwalidztwem i uszczerbkiem na skutek nieszczęśliwego wypadku.
Nie każdy sprawca incydentu polegającego na próbie wyłudzenia odszkodowania zostaje doprowadzony przed organy wymiaru sprawiedliwości. Różnorodność metod przestępczych stosowanych przez sprawców powoduje, że przestępczość ubezpieczeniowa wymyka się ścisłej klasyfikacji. Zwykle przy osądzaniu sprawców zastosowanie mają art. 286 i art. 298 k.k.
Proceder ten znany jest także pracownikom sektora bankowego. Wielość wzorów dokumentów tożsamości funkcjonujących poza obszarem UE to bardzo poważny problem utrudniający jednoznaczne określenie tożsamości klienta. Na chwilę obecną najbardziej widoczny on będzie w ubezpieczeniach grupowych, wobec zatrudniania w Polsce obcokrajowców.
Źródło: www.piu.org.pl
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…