W ubiegłym roku suma ubezpieczonych obrotów krajowych i zagranicznych polskich firm, po raz pierwszy w historii, była o 10 proc. wyższa niż rok wcześniej. Łączna kwota ubezpieczonych należności (ekspozycja) sięgała 157 mld zł, co oznacza wzrost o 9 proc., informuje Polska Izba Ubezpieczeń.
Polscy ubezpieczyciele wsparli należności eksporterów kwotą 55,2 mld zł, czyli o 12 proc. większą niż w 2017 r. Padła z kolei wartość ubezpieczanych należności krajowych – ze 105,2 mld zł w 2017 roku do 101,7 mld zł (-3,3 proc.). Powodem spadku jest pogarszająca się sytuacja finansowa przedsiębiorstw, mimo wysokiego wzrostu PKB w ubiegłym roku, wyjaśnia PIU. W efekcie, wiele firm nie jest w stanie skompensować wyższymi cenami wzrostu kosztów działalności.
W styczniubr., 98 przedsiębiorstw było niewypłacalnych, co stanowi wzrost rok do roku o 20 proc. W lutym tego roku ogłoszono 47 upadłości. Rafał Mańkowski, ekspert-analityk w PIU wyjaśnia: Rosną zatory płatnicze, co znajduje odzwierciedlenie w polityce zarządzania ryzykiem w zakładach ubezpieczeń”.
Mimo, iż w ubiegłym roku spadła wartość wypłacanych odszkodowań (o 8 proc.), to część zakładów ubezpieczeń zawiązało jednak wyższe rezerwy na przyszłe wypłaty. „Widać pogorszenie się kondycji finansowej przedsiębiorstw i może to skutkować wyższymi kwotami wypłacanych odszkodowań w 2019 r.” – dodaje ekspert z PIU.
PIU przypomina, że kredyt kupiecki jest ważniejszym źródłem krótkoterminowego finansowania działalności przedsiębiorstw, niż krótkoterminowe kredyty bankowe. Widać to też w sektorze ubezpieczeniowym. Zaznacza również , że ekspozycja krajowa ubezpieczeń należności (bilansowe należności z tytułu kredytów, pożyczek i limitów, w tym kart kredytowych, skupionych weksli, zrealizowanych gwarancji i innych wierzytelności) pod koniec grudnia 2018 r. była wyższa niż łączna kwota krótkoterminowych kredytów udzielanych przez banki.
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…