Od roku obowiązuje w Polsce tzw. podatek bankowy, który nakłada dodatkowe zobowiązania na m.in. zakłady ubezpieczeń. Wprowadzenie podatku było jedną z przyczyn gigantycznych podwyżek polis komunikacyjnych.
Podatek bankowy już od roku
W dniu 1 lutego ubiegłego roku weszła w życie ustawa o podatku od niektórych instytucji finansowych, zwana także podatkiem bankowym. Nowymi przepisami objęte zostały jednak nie tylko banki, lecz także zakłady ubezpieczeń, SKOK-i oraz firmy pożyczkowe. Od tego dnia, wszystkie te instytucje zobowiązane są do zapłaty stawki 0,44% wartości swoich aktywów rocznie. W przypadku ubezpieczycieli, opodatkowaniu podlegają aktywa powyżej 2 mld zł.
Zobowiązania banków częściowo spłacają kredytobiorcy
Początkowo zakładano, że nowa reforma uderzy w duże instytucje finansowe. Szybko okazało się jednak, że część kosztów będzie musiał ponieść konsument. Niespełna po tygodniu od przekazania do Sejmu projektu ustawy, dwa banki zdecydowały się na podniesienie swoich marży. Przewidywano, że w ich ślad pójdą wszystkie funkcjonujące na polskim rynku banki, początkowo obciążając klientów 20-30% kosztami podatku, ale z czasem ten odsetek wzrośnie aż do 50%.
Katarzyna Dmowska z ANG Spółdzielni Doradców Kredytowych dodaje, że wyższe marże w bankach są odpowiedzią na nowe przepisy: „Faktycznie, większość banków zdecydowała się na podniesienie swoich marży w odpowiedzi na nowe regulacje. W listopadzie 2015, czyli przed zapowiedzią wprowadzenia podatku bankowego, dla kredytu na 300 000 zł przy 20% wkładzie własnym, najniższa marża kredytu hipotecznego wynosiła 1,55%, a średnia rynkowa 1,79%. Obecnie, najniższa obowiązująca na rynku marża wynosi 1,67%, średnia natomiast 2,02%”.
Wysokość polis OC komunikacyjnych wzrasta również przez podatek
Jak prognozują analitycy PIU, dodatkowe obciążenie sektora finansowego wyniesie nawet 500 mln zł i ubezpieczyciele mogą starać się rekompensować te wydatki wyższymi cenami. W efekcie to właściciele zarejestrowanych pojazdów mechanicznych zapłacą za zmiany w prawie, ponieważ wysokość cen polis komunikacyjnych drastycznie wzrosła.
Źródło: www.prnews.pl
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…