Categories: Aktualności

Podbój kosmosu zakończony kosmicznym odszkodowaniem

11 lipca doszło do pierwszego przypadku nieudanego startu lekkiego systemu nośnego Vega. To wydarzenie doprowadziło do dużego zamieszania na rynku ubezpieczeń sektorowych. Dotychczas rakieta była uznawana za niezawodną i kwalifikowana była przez ubezpieczycieli za minimalne stawki prowizji. Nieudany start doprowadzić do bardzo dużych strat finansowych w branży ubezpieczeniowej.

Kto ubezpieczył rakietę Vega?

Straty spowodowane nieudanym startem rakiety i przewożonym ładunkiem satelitarnym osiągnęły zawrotną kwotę 369 milionów euro. Jedną z firm, która ubezpieczała samą rakietę kosmiczną i jej ładunek satelitarny było międzynarodowe Towarzystwo Ubezpieczeniowe Munich Re.

Oficjalnie nie jest znana dokładna skala strat i wszystkich kosztów z tym związanych, ale sygnały w branży ubezpieczeniowej nie są optymistyczne. Wraz z początkiem sierpnia Towarzystwo Ubezpieczeniowe Swiss Re (jeden z największych światowych koncernów ubezpieczeniowych) zrezygnowało z oferowania usług dla operacji kosmicznych. Serwis SpaceNews opublikował wypowiedź przedstawicieli spółki, którzy swoją decyzję tłumaczyli:

„złymi rezultatami z lat ubiegłych oraz niemożliwymi do utrzymania współczynnikami premii”

Masowe wyjście firm z branży kosmicznej

Komentatorzy z branży ubezpieczeniowej zauważyli, że pojawiło się wiele powodów, dla których firmy ubezpieczeniowe nie chcą uczestniczyć w projektach kosmicznych. Do głównych powodów zalicza się m.in. kosztowne konsekwencje w przypadku porażki misji, wzrost konkurencji na rynku, spadek liczby dużych misji na orbitę geostacjonarną oraz obniżanie kosztów lotów satelitarnych.

Zmniejszanie się liczby ubezpieczycieli na rynku w dłuższej perspektywie sprawi, że dojdzie do znacznego wzrostu prowizji wypłacanych towarzystwom przy zawieraniu polis. Nick Brown, dyrektor wykonawczy grupy ubezpieczeniowej Global Aerospace zauważył, że:

„stawki w obu przypadkach – obsługi startów rakietowych i działania satelitów – pozostają nadal na historycznie najniższych poziomach… muszą znacząco wzrosnąć”.

Ile wynoszą straty?

Nastrój wśród ubezpieczycieli nie popsuła tylko misja rakiety Vega i utrata satelity FalconEye-1. Pogorszenie nastrojów nastąpiło również w styczniu po awarii satelity WorldView-4, gdzie koszt wypłaty odszkodowania przekroczył aż 183 miliony dolarów.

Seradata Spacetrak opublikowała dane za ubiegły rok i wskazała, że nieudane misje kosmiczne i związane z tym odszkodowania wynosiły aż 600 milionów dolarów. Natomiast premie ubezpieczycieli osiągnęły poziom „tylko” 150 milionów dolarów.

Warto wiedzieć, że zawieranie polis ubezpieczeniowe w branży ubezpieczeniowej nie jest obowiązkowe. Firma Mapfree poinformowała, że w 2017 roku z na ubezpieczenie zdecydowało się ok 60% operatorów kosmicznych.

Źródło: space24.pl

Mateusz

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Mateusz
Tags: misja kosmiczna odszkodowanie za nieudaną misję rakieta rakieta Vega ubezpieczenie misji kosmicznych

Recent Posts

  • Aktualności

Pakiet Medyczny od Allianz Partners – nowa oferta VeloBanku

VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…

23 godziny ago
  • Aktualności

Wielki finał turnieju „Z Orlika na Stadion” – sponsorem wydarzenia PZU

W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…

23 godziny ago
  • Aktualności

UNIQA promuje ubezpieczenia korporacyjne w nowej kampanii reklamowej

Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela.    Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…

1 dzień ago
  • Aktualności

Dom Max – pakiet ubezpieczeń, który odpowiada także na potrzeby wynajmujących i najemców

Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…

2 dni ago
  • Top temat

Połączona Vienna Life wprowadza na rynek pierwsze produkty

„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…

2 dni ago
  • Aktualności

Dbanie o zdrowie przynosi korzyści – Generali startuje z nową kampanią

Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…

3 dni ago