Categories: Aktualności

PZU: Podsumowanie 2015 roku

Wynik finansowy netto wygenerowany przez największego ubezpieczyciela w Polsce wyniósł w poprzednim roku 2 342,2 mln złotych i spadł względem poprzedniego roku o 21,1%. Jest to najniższa nota od czasu zaistnienia PZU na giełdzie. Jak wynika z obliczeń rok 2015 był kolejnym z rzędu, kiedy wzrosły koszty, a spadły zyski.

Wskutek złej koniunktury na rynkach finansowych, wynik na portfelu lokacyjnym w porównaniu do roku ubiegłego spadł o ponad 34%, co stanowi niespełna 1 mld zł. Jednocześnie zmalała rentowność podstawowej działalności ubezpieczeniowej. Michał Krupiński, nowy prezes zarządu PZU SA komentuje wyniki grupy: „Ta tendencja wymaga od nas stanowczych działań. Słabsze w ostatnim czasie wyniki Grupy nie zmieniają jednak faktu, że fundamenty, na których budowana jest pozycja PZU, pozostają silne i stabilne”.
 
W dziedzinie ubezpieczeń PZU nadal utrzymuje pierwsze miejsce w Polsce
 
Zarówno na rynku majątkowym (31,2%) jak i życiowym (43,9% polisy ze składką regularną). Grupa PZU pozostaje także liderem na Litwie i Łotwie, gdzie udział w tamtejszych rynkach wynosi odpowiednio 31,1% i 25,1% (ubezpieczenia majątkowe i pozostałe osobowe). Pomimo, że obszar ubezpieczeń zdrowotnych nie stanowi jeszcze istotnej części przychodów Grupy, osiąga on dużą dynamikę wzrostu. Jest to widoczne na przykładzie składki przypisanej brutto z grupowych ubezpieczeń zdrowotnych, której wzrost r/r wyniósł 46%. Kontynuowana jest także konsolidacja i wykorzystywanie efektów synergii z Link 4, podobnie jak spółek Grupy zakupionych w krajach bałtyckich.
 
Prezes PZU podkreśla: „ Sytuacja wynikowa Grupy jest przede wszystkim impulsem do zmiany i w tym znaczeniu stanowi również szansę dla jej rozwoju. Skłania ona do tego, aby ponownie skoncentrować się na tym, co od ponad 200 lat stanowi tożsamość PZU, czyli na działalności ubezpieczeniowej. Naszym głównym zadaniem powinno być oferowanie klientom najlepszych i najbardziej innowacyjnych produktów ubezpieczeniowych, które zabezpieczą ich przyszłość, zdrowie oraz majątek. Dlatego motywem przewodnim naszych wszystkich działań będzie troska o to, aby nasza podstawowa działalność była w najwyższym stopniu rentowna, stabilna i ukierunkowana na przyszłość”. Według prezesa Krupińskiego ambicją Grupa PZU jest budowa najbardziej innowacyjnej, w pełni zorientowanej na klienta grupy finansowej w Europie. – W tym celu wykorzystamy rozwiązania zastosowane już w spółkach naszej grupy, w tym w Alior Banku, Link4 oraz spółkach bałtyckich, głównie w Estonii – dodaje.
 
Podsumowanie wyników PZU za 2015 rok
 
Największy wpływ na rezultaty finansowe Grupy PZU w ubiegłym roku miały następujące czynniki:
1. Niższy wynik w segmencie ubezpieczeń masowych związany głównie ze spadkiem rentowności w ubezpieczeniach komunikacyjnych;
 
2. Wyższa rentowność w segmencie ubezpieczeń korporacyjnych. Poprawa głównie w grupie ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej;
 
3. Spadek rentowności w segmencie ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych związany głównie z wyższą szkodowością produktów ochronnych;
 
4. Niższy wynik segmentu ubezpieczeń emerytalnych związany ze skutkami reformy OFE;
 
5. Spadek dochodów z działalności lokacyjnej, w szczególności na skutek niższej wyceny odsetkowych aktywów finansowych.
 
Dodatkowo na porównywalność wyników wpłynęły następujące zdarzenia jednorazowe: wynik brutto na sprzedaży PZU Litwa w wysokości 165,5 mln zł; strata w wysokości 175,8 mln zł z tytułu zmiany wartości godziwej akcji nabytych w ramach I transzy pomiędzy datą ich nabycia a datą objęcia kontroli nad Alior Bankiem, czyli 18 grudnia 2015 roku; konwersja polis umów wieloletnich na umowy roczne odnawialne w ubezpieczeniach grupowych typ P.
 
Źródło: www.pzu.pl

Mateusz

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Pakiet Medyczny od Allianz Partners – nowa oferta VeloBanku

VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…

1 dzień ago
  • Aktualności

Wielki finał turnieju „Z Orlika na Stadion” – sponsorem wydarzenia PZU

W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…

1 dzień ago
  • Aktualności

UNIQA promuje ubezpieczenia korporacyjne w nowej kampanii reklamowej

Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela.    Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…

1 dzień ago
  • Aktualności

Dom Max – pakiet ubezpieczeń, który odpowiada także na potrzeby wynajmujących i najemców

Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…

2 dni ago
  • Top temat

Połączona Vienna Life wprowadza na rynek pierwsze produkty

„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…

2 dni ago
  • Aktualności

Dbanie o zdrowie przynosi korzyści – Generali startuje z nową kampanią

Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…

3 dni ago