Komisja Nadzoru Finansowego na zorganizowanym w dniu 25 stycznia br. spotkaniu prasowym omówiła proces ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej. Projekt rekomendacji, które mają wejść w życie w przyszłym roku przedstawił zastępca przewodniczącego Komisji, prof. Lesław Gajek.
W piśmie skierowanym do zakładów ubezpieczeń, przewodniczący KNF Andrzej Jakubiak wyjaśnia: „Projektowane Rekomendacje mają na celu podkreślenie znaczenia, jakie organ nadzoru przypisuje prawidłowemu funkcjonowaniu w zakładach ubezpieczeń procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia. Proces ten stanowi funkcjonalnie część procesu likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych, w stosunku do którego oczekiwania organu nadzoru zostały wyrażone w Wytycznych dotyczących likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych przyjętych przez KNF 16 grudnia 2014 r.”
Rekomendacje mają zapewnić:
1.Przewidywalność w procesie ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej,
2.Ujednolicenie podejścia zakładów do katalogu okoliczności, jakie powinny być brane pod uwagę przy ocenie szkody niemajątkowej,
3.Uniknięcie nieuzasadnionych rozbieżności w zakresie przyznawanych kwot zadośćuczynienia w podobnych sprawach, co w rezultacie ma doprowadzić do: standaryzacji procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia oraz zwiększenia transparentności procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej.
Dokument zawiera 21 rekomendacji, podzielonych na 3 obszary:
1.Organizacja, zarządzanie, nadzór i kontrola nad procesem ustalania i wypłaty zadośćuczynienia,
2.Sposób prowadzenia postępowania w zakresie ustalenia i wypłaty zadośćuczynienia,
3.Sposób ustalania wysokości zadośćuczynienia.
Do 11 marca br. KNF czeka na informacje oraz o ewentualne uwagi o wpływie planowanej regulacji na działalność ubezpieczycieli (krajowych i zagranicznych), w tym zwłaszcza koszty przedsięwzięcia. KNF oczekuje, że wszystkie standardy wskazane w Rekomendacjach będą zaimplementowane przez podmioty nadzorowane najpóźniej do dnia 31 grudnia br. tak, aby mogły wejść w życie od 1 stycznia 2017 r.
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…