Aktualności

Rekomendacje KNF już obowiązują

Od wczoraj obowiązują rekomendacje Komisji Nadzoru Finansowego, do których dostosować się muszą zakłady ubezpieczeń. Przepisy dotyczą ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej z umów ubezpieczenia OC właścicieli pojazdów mechanicznych.

 
21 rekomendacji w trzech obszarach
 
Akt zawiera 21 rekomendacji podzielonych na trzy. W pierwszym obszarze akt nadzoru zobowiązuje ubezpieczycieli do stworzenia odpowiedniej struktury organizacyjnej służącej prawidłowemu funkcjonowaniu procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia. Kolejny – drugi obszar dotyczy
 
dotyczącym sposobu prowadzenia postępowania w zakresie ustalenia i wypłaty zadośćuczynienia. Tu przepisy wymagają, aby zakłady kończyły postępowanie albo wypłatą, albo ostatecznym stanowiskiem odmawiającym wypłacenia części lub całości zadośćuczynienia. Natomiast w obszarze „Sposób ustalania wysokości zadośćuczynienia” nadzór zobowiązuje ubezpieczycieli do stosowania indywidualnej oceny kryteriów okoliczności wpływających na wysokość zadośćuczynienia, tak aby ta ostatnia odpowiadała doznanej szkodzie niemajątkowej i przedstawiła ekonomicznie odczuwalną wartość dla poszkodowanego (o ile go nie wzbogaca).
 
Do kogo kierowane są rekomendacje?
 
Zapis skierowany jest do polskich firm ubezpieczeniowych w obszarze prowadzenia postępowania w zakresie ustalenia i wypłaty zadośćuczynienia. Przepisy dotyczą również sposobu ustalania wysokości zadośćuczynienia. Rekomendacje powinny być także stosowane przez zagraniczne zakłady ubezpieczeń, które wykonują na terytorium Polski działalność ubezpieczeniową na zasadach określonych w ustawie, w zakresie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów.
 
Rekomendacje mają zapewnić przewidywalności w procesie ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody osobowej
 
Konieczność rekomendacji wynikała ( w opinii Komisji) z potrzeby zapewnienia przewidywalności w procesie ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody osobowej. Dlaczego? Dlatego, że przepisy nie regulują kryteriów ustalania w/w świadczenia, a co za tym idzie – ubezpieczalnie różnie interpretują katalog okoliczności, które brane są pod uwagę w ocenie szkody. To z kolei powoduje dużą niejednolitość i dysproporcje pomiędzy wypłacanymi zadośćuczynieniami a kwotami zasądzanymi w tych samych sprawach przez sądy powszechne.
 
Ustalenie jednolitych standardów ma zagwarantować osobom poszkodowanym uzyskanie stosownego zadośćuczynienia
 
Wprowadzenie zmian to również zwiększenie transparentności procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia oraz uniknięcie przez zakłady strat finansowych związanych z koniecznością poniesienia kosztów obsługi prawnej sporu przed sądem, a także – w razie przegranej – z koniecznością zapłaty kosztów sądowych i zastępstwa procesowego, jak również odsetek za opóźnienie.
 
Źródło: www.gu.com.pl  www.knf.gov.pl
 

Bartosz

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Bartosz

Recent Posts

Klienci coraz częściej zgłaszają problemy z ubezpieczeniami sprzętu elektronicznego 

Po kilku latach względnego spokoju temat ubezpieczeń elektroniki znów wraca na biurka ekspertów Rzecznika Finansowego.…

2 dni ago

PKO Ubezpieczenia: Polacy nie czują się gotowi na kryzysy 

Nowy raport PKO Ubezpieczenia „Na wszelki wypadek” pokazuje, że niemal połowa dorosłych Polaków nie czuje…

2 dni ago

Jak Polacy korzystali z prywatnej opieki medycznej w 2025 roku? 

Z danych SALTUS Ubezpieczenia wynika, że w 2025 roku przeciętny Polak skorzystał z 13,7 prywatnych…

2 dni ago

Twoja Hospitalizacja – nowa propozycja dla klientów Prudential 

Prudential rozpoczął współpracę z Grupą LUX MED wprowadzając na rynek ubezpieczenie Twoja Hospitalizacja. Produkt daje klientom szybki…

3 dni ago

Ubezpieczenie grupowe Puls od InterRisk – element atrakcyjnego pakietu pracowniczego 

Firmy coraz częściej szukają benefitów, które realnie wzmacniają poczucie bezpieczeństwa zespołów. Ubezpieczenie grupowe „Puls” od InterRisk łączy ochronę zdrowia,…

3 dni ago

PZU przyspiesza likwidację szkód dzięki mStłuczce 

Zgłoszenie szkody komunikacyjnej przez aplikację mObywatel staje się realną alternatywą dla tradycyjnych kanałów. Dane PZU pokazują wyraźnie,…

4 dni ago