Categories: AktualnościTop temat

RF: Lawina skarg na Gefion

Rzecznik Finansowy zawiadomił Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) o nieprawidłowościach w działaniu Towarzystwa Ubezpieczeniowego Gefion. Firma już w zeszłym roku otrzymała uwagi od RF, ale poprawy nie widać. Przedstawiciele KNF podkreślają jednak, że w przypadku takiego modelu oferowania ubezpieczeń na polskim rynku, urzędnicy mają związane ręce – czytamy na portalu www.bankier.pl

172 wnioski o interwencję w sprawie polis od Gefion

W 2018 roku do Rzecznika Finansowego skierowano 172 wnioski o interwencję w sprawie sprzedawanych w Polsce ubezpieczeń komunikacyjnych OC firmy Gefion Insurance A/S z siedzibą w Kopenhadze. To dominująca większość wszystkich 183 skarg złożonych w związku z tym ubezpieczycielem. Krystyna Krawczyk z biura Rzecznika Finansowego wyjaśnia: „Jeśli na firmę mamy ponad cztery razy więcej skarg, niż wskazywałby na to udział rynkowy, to jest to bardzo poważny sygnał o problemach z likwidacją szkód. Tym bardziej że równocześnie obserwujemy, że z kwartału na kwartał rośnie znaczenie tej firmy w tym segmencie rynku. Stąd, kontynuując naszą współpracę w tym obszarze, poinformowaliśmy Komisję Nadzoru Finansowego o tym, jak wygląda sytuacja po wstępnym podsumowaniu 2018 r.”

Rzecznik Finansowy: „Pierwsze niepokojące sygnały od konsumentów docierały do nas już rok temu”

W związku z coraz liczniejszymi skargami doszło nawet do spotkania przedstawicieli instytucji z firmą sprzedającą polisy. Zabiegano o podjęcie przez przedsiębiorcę działań mających na celu zmniejszenie liczby zgłaszanych skarg. Ale, jak informuje Rzecznik Finansowy, mimo złożonych deklaracji dobrej woli nie doszło do poprawy standardów.

Lista zastrzeżeń jest długa 

Jakie to standardy, czytamy w piśmie skierowanym przez Rzecznika do KNF. Na liście zastrzeżeń znalazły się m.in.: utrudniony kontakt z likwidatorami szkody, żądanie od klientów ponownego składania dokumentów już złożonych lub takich, do których firma mogłaby dotrzeć sama, korzystając z własnych uprawnień, zaniżanie wysokości odszkodowania, nieuprawnione kwalifikowanie szkód jako tzw. szkoda całkowita, nieprzestrzeganie wytycznych Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych, opieszałość w likwidacji szkód objętych obowiązkowym OC samochodowym.

Sprawą Gefionu zajmują się nie tylko instytucje w Polsce

„Tematy związane z działalnością transgraniczną Gefion Insurance A/S pozostają również w obszarze zainteresowania EIOPA [Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych – red.]. KNF aktywnie uczestniczy w prowadzonej przez EIOPA platformie wymiany informacji nadzorczych o działalności transgranicznej Gefion International A/S” – informuje Jacek Barszczewski.

Reklamację należy składać do firmy Crawford Polska Sp. z o.o

Jak podaje Rzecznik Finansowy w ubiegłym roku odebrano 116 telefonów od zdezorientowanych posiadaczy OC komunikacyjnego firmy Gefion. Nie byli oni pewni w którym kraju odbywałby się ewentualny spór z firmą. Nie wiedzą też któremu podmiotowi zgłosić reklamację, skoro w Polsce przedstawicielem Gefiona jest firma Polins Sp. z o.o., natomiast likwidacją szkód zajmuje się firma Crawford Polska Sp. z o.o.

„Reklamację należy składać do firmy Crawford Polska Sp. z o.o. Zgodnie z informacjami przekazanymi nam przez KNF, to ona jest przedstawicielem Gefion Insurance do spraw roszczeń w Polsce”.

W przypadku wejścia na drogę sądową w sporze z Gefion  pozew składać należy do sądu w Polsce właściwego ze względu na miejsce swojego zamieszkania lub zdarzenia

Korespondencję do przedsiębiorcy można skierować na adres jej przedstawiciela do spraw roszczeń w Polsce – Crawford Polska Sp. z o.o. Pracownicy Biura Rzecznika Finansowego zachęcają jednak, by po odrzuceniu reklamacji przez Gefion, a przed złożeniem sprawy do sądu – zgłosić sprawę do instytucjonalnego przedstawiciela ubezpieczonych.

Źródło: www.bankier.pl

Magdalena

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Magdalena

Recent Posts

Jak chronić majątek i zminimalizować ryzyko szkód? 

Doświadczenie pokazuje, że świadome zarządzanie ryzykiem i troska o własny majątek pozwalają nie tylko ograniczyć…

1 dzień ago

Polacy biją rekord w oszczędzaniu 

Raport Allianz Global Wealth 2025 pokazuje, że w 2024 roku polskie gospodarstwa domowe zwiększyły aktywa…

1 dzień ago

Z biurem podróży czy samodzielnie? Raport Europa Ubezpieczenia o przyszłości turystyki 

Polscy turyści wchodzą w nową dekadę z jasno określonymi oczekiwaniami wobec rynku turystycznego. Biura podróży…

5 dni ago

Europa Ubezpieczenia wprowadza nowe ubezpieczenie dla rowerzystów i użytkowników hulajnóg 

Europa Ubezpieczenia wprowadziła nową ofertę dla rowerzystów i użytkowników hulajnóg elektrycznych. „Ochrona na kołach” obejmuje…

5 dni ago

OC i AC w trzecim kwartale 2025: stabilizacja cen, różnice regionalne i rosnąca popularność chińskich aut 

Średnia cena obowiązkowego ubezpieczenia OC w Polsce w trzecim kwartale 2025 roku wyniosła 672 zł.…

5 dni ago

Jesienne ubezpieczenia upraw w VH POLSKA 

Jesień to moment, w którym rolnicy przygotowują swoje gospodarstwa na nadchodzący sezon. VH POLSKA rozpoczęło…

6 dni ago