Categories: Aktualności

Ruszył pilotażowy program bazy danych ubezpieczeniowych UFG

Sześć firm, m.in. Compensa, Ergo Hestia*, Generali, InterRisk oraz Warta, przystąpiło do programu pilotażowego bazy danych ubezpieczeniowych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Celem przystąpienia do programu jest zwiększenie wykrywalności oszustw w całej branży.
 

Nowa baza zwiększy wykrywalność nadużyć w sektorze ubezpieczeń  

 
Małgorzata Ślepowrońska, członek zarządu UFG wyjaśnia: „Uruchomienie nowej bazy danych ubezpieczeniowych zwiększy wykrywalność nadużyć w całym sektorze: zarówno w segmencie ubezpieczeń majątkowych, jak i ubezpieczeń na życie. Mamy nadzieję, że na zasilanie bazy i korzystanie z jej funkcjonalności zdecyduje się większość towarzystw. Przystąpienie do bazy leży bowiem w interesie zakładów, gdyż – jak wynika z natury zjawisk przestępczości ubezpieczeniowej – pozostawanie poza systemem pozwalającym na ich identyfikację powoduje przenoszenie się patologicznych zjawisk właśnie do tych firm – wyjaśnia.
 

Insurance Europe szacuje, że nadużycia i wyłudzenia stanowią około 10% wypłacanych przez branżę odszkodowań

 
Według PIU w 2016 roku wartość ujawnionych nieprawidłowości w ubezpieczeniach komunikacyjnych w Polsce wyniosła ponad 130 mln złotych. Oznacza to, że światło dzienne w tej grupie polis ujrzało tylko około 10% wyłudzeń.  Natomiast w  przypadku pozostałych ubezpieczeń majątkowych i na życie – mniej niż 5%**.
 
Celem budowy i prowadzenia bazy, która ma zawierać zarówno dane o polisach majątkowych, jak i o polisach na życie, jest według ustawy „przeciwdziałanie naruszeniu interesów uczestników rynku ubezpieczeniowego”.  UFG tłumaczy, że chodzi np. o identyfikację wielokrotnych roszczeń dotyczących tego samego zdarzenia ubezpieczeniowego. Na przykład przy ubezpieczeniu bagażu zakład na podstawie danych z BDU będzie mógł zorientować się, że za dany bagaż zgłaszający roszczenie odebrali już odszkodowanie w kilku innych firmach i wstrzymać im wypłatę.
 

Program pilotażowy – na czym polega?

 
Program pilotażowy, polega na próbnym zasileniu nowej bazy przez wielu ubezpieczycieli***.  Następnie  UFG dokona przekrojowych analiz na podstawie zebranych danych. Pozwoli to towarzystwom poznać w praktyce korzyści wynikające z przystąpienia do BDU. Obowiązek budowy bazy danych ubezpieczeniowych nałożyła na Fundusz ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych UFG i PBUK. Dobrowolne jest natomiast korzystanie z tej bazy przez ubezpieczycieli, będzie ono płatne według stawek określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów. Dotychczas budowa nowej bazy kosztowała UFG ponad 4 mln zł. Kwota ta zostanie w przyszłości rozliczona ze składek wpłaconych przez ubezpieczycieli z chwilą przystąpienia do BDU. Całkowity poziom inwestycji będzie zależał od tego, jak szybko i ilu ubezpieczycieli przystąpi do bazy, w jakim zakresie będą ją zasilać i jak z tego korzystać.
 
 
*Firma zaznacza, że przystępując obecnie do pilotażu, nie składa jeszcze deklaracji przystąpienia do BDU.
**W segmencie pozostałych ubezpieczeń (majątkowych i na życie), przy wypłacie odszkodowań w 2016 roku, wykryto nieprawidłowości na 94 mln złotych (za PIU).
*** Zakres zbieranych danych określa rozporządzenie Ministra Finansów z 8 lipca 2016 roku.
www.ufg.pl

Bartosz

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Jakie rodzaje ubezpieczeń powinniśmy uwzględnić w planie zabezpieczenia rodziny?

Zdrowie, bezpieczeństwo finansowe i ochrona przed skutkami niespodziewanych zdarzeń są fundamentalne dla stabilności każdej rodziny. Istnieje jednak wiele trudnych do…

18 godzin ago
  • Aktualności

Europ Assistance Polska podsumowało majówkę

Europ Assistance Polska w oparciu o swoje statystyki podsumowało majówkę. Wiele osób zdecydowało się spędzić  ten czas w Polsce, a…

4 dni ago
  • Aktualności

VH Polska przeprowadza wspólne szacowanie szkód w zbożach i rzepakach

7 maja, koło Namysłowa, odbyło się wspólne szacowanie szkód, jedno z wielu jakie obecnie są prowadzone przez VH Polska na…

4 dni ago
  • Aktualności

Platforma Cargo – nowy portal self-service PZU

PZU wprowadza nowe narzędzie online do zawierania umów ubezpieczenia mienia w transporcie Cargo. Platforma, która dedykowana jest dla klientów korporacyjnych…

5 dni ago
  • Aktualności

Warta – najwyższa jakość obsługi ponownie potwierdzona

Najnowsze sprawozdanie, które zostało opracowane przez Rzecznika Finansowego potwierdza najwyższą jakość obsługi klienta w Warcie. Co ciekawe, wynik ten został…

5 dni ago
  • Aktualności

Współpraca z Klientem w duchu medical-CARE

Branża assistance działa w wielu obszarach, oferując nam pomoc w przypadku zepsucia się auta, awarii w domu, problemów w podróży…

5 dni ago