Categories: Prawo

Rzecznik Finansowy: Coraz więcej skarg na podmioty finansowe

Z najnowszego sprawozdania Rzecznika Finansowego za 2017 r., wynika, że w stosunku do roku ubiegłego o ponad połowę wzrosła liczba zgłaszanych reklamacji na podmioty finansowe. Klienci skarżą się głównie na banki i zakłady ubezpieczeń. 

 

Najwięcej skarżymy się na banki i zakłady ubezpieczeń

 
Z przekazanych w raporcie wynika, że w 2017 r. liczba reklamacji do rozpatrzenia ogółem wynosiła 1 630 281. Zdecydowana większość dotyczyła rynku bankowego, gdzie wpłynęło 1 262 636 wniosków. Natomiast sektor ubezpieczeniowo-emerytalny odnotował wpływ 367 916 reklamacji. Łączna wartość roszczeń zgłoszonych w pozwach wynosi 2 462 878,5 tys. zł, z czego zasądzone zostało 166 468,6 tys. zł.
 

Reklamacje na banki

 
W 2017 r. wpłynęło 4401 pisemnych wniosków zgłaszanych w indywidualnych sprawach z zakresu problematyki rynku bankowo-kapitałowego, co stanowiło wzrost w stosunku do 2016 r.(3916 reklamacji). 3715 spraw (84,4 proc.) było kierowanych bezpośrednio przez wnioskodawców, natomiast 686 (15,6 proc.) skierowano za pośrednictwem pełnomocników i innych podmiotów.
 

Klienci Zakładów Ubezpieczeń również niezadowoleni

 
Do Rzecznika Finansowego w 2017 r. wpłynęło 14 356 wniosków zgłaszanych w sprawach dotyczących kwestii ubezpieczeń gospodarczych, natomiast z zakresu zabezpieczenia emerytalnego – 46 wniosków, z czego większość przypadków dotyczyła działalności ZUS (41,3 proc.).
Tematem którym dotyczyły najczęściej reklamacje dotyczyły ubezpieczeń komunikacyjnych – gdzie wpłynęło 5071 wniosków reklamacyjnych. Tematyką najczęściej poruszaną na tym obszarze związana była z ubezpieczeniami obowiązkowym OC na które wpłynęło 3891 wniosków.
 

Na co najczęściej skarżą się klienci obszaru rynku ubezpieczeń?

 
Klienci skarżyli się przede wszystkim na: całkowitą odmowę uznania roszczenia o odszkodowanie lub świadczenie, odmowę uznania części roszczenia, opieszale prowadzone postępowanie likwidacyjne, utrudnienia w udostępnianiu akt szkody, a także na brak wyczerpujących uzasadnień. Najczęściej składano reklamację w 2017 r., na m.in. PZU Życie, AXA Życie TU czy Generali Życie TU. Przy czym dane obrazują stan na 30 września 2017 r. i dotyczą zakładów ubezpieczeń, które posiadają siedzibę w Polsce.
 

W 2017 r. wpłynęło do Rzecznika Finansowego o 56 proc. więcej wniosków niż w 2016 r

 
Dane pokazują, że w całym ubiegłym roku utrzymała się stosunkowo stała liczba spraw o postępowanie polubowne wpływających w każdym miesiącu do Biura Rzecznika, średnio na poziomie 311 miesięcznie.
 

Porady wsparciem przy reklamacjach

 
Eksperci udzielili w 2017 r. 27427 porad, czyli prawie 4 tys. więcej niż rok wcześniej. Dominowały głównie porady udzielane w czasie telefonicznych dyżurów eksperckich (22070). Zapytań składanych drogą elektroniczną było 5357. Klienci, którym mimo dostarczonej argumentacji nie udało się rozwiązać sporu na etapie reklamacji w instytucji finansowej, zgłaszali się z wnioskiem o podjęcie postępowania interwencyjnego (18803 wnioski) lub polubownego (3741 wnioski) przez Rzecznika Finansowego. Aleksandra Wiktorow wskazuje: „Okazuje się, że wciąż niemal co dziesiątej trafiającej do nas sprawie, klient nie przeszedł procedury reklamacyjnej. To główny powód dla którego nie możemy podjąć działań na podstawie złożonych do nas wniosków”.
 
 
Źródło: www.bankier.pl   www.rf.gov.pl

Bartosz

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Bartosz
Tags: banki Podmioty finansowe Rzecznik Finansowy Towarzystwa Ubezpieczeniowe

Recent Posts

  • Aktualności

Ubezpieczenie domu w Generali najlepsze w rankingu Rzeczpospolitej

Generali po raz kolejny zostało wyróżnione w rankingu ubezpieczeń domów i mieszkań, opublikowanym przez dziennik Rzeczpospolita. Ubezpieczyciel zajął pierwsze miejsce w kategoriach:…

1 godzinę ago
  • Aktualności

PZU rusza z kampanią zwiększającą świadomość dotyczącą ubezpieczeń majątkowych

Gwałtowne zjawiska pogodowe na stałe wpisały się już w nasz krajobraz i niestety coraz częściej niosą ze sobą zniszczenia lub…

1 godzinę ago
  • Aktualności

Ubezpieczenie NNW – na wszelki wypadek

Niezależnie od tego ile mamy lat, jaki zawód wykonujemy czy też jaki styl życia prowadzimy może się nam przytrafić nieszczęśliwy…

23 godziny ago
  • Aktualności

Ile zarabiają ubezpieczeni od utraty dochodu? [RAPORT]

Po ubezpieczenia od utraty dochodu sięgają nie tylko zamożni – potwierdza to analiza przeprowadzona przez Leadenhall Insurance. Z danych firmy wynika,…

23 godziny ago
  • Aktualności

Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?

Niestety kradzież roweru to sytuacja, której nie przewidzimy, a do której dochodzi stosunkowo często. Warto jednak dawać sobie sprawę, że…

23 godziny ago
  • Top temat

Sezon narciarski 2024/2025 – o czym pamiętać wybierając ubezpieczenie?

Sezon narciarski 2024/2025 zbliża się wielkimi krokami, a już niebawem zarówno polskie, jak i zagraniczne stoki wypełnią się miłośnikami sportów…

2 dni ago