Zadaniem rzecznika finansowego jest wspieranie klientów w sporach z podmiotami rynku finansowego. Pierwszy pełny rok działalności rzecznika pokazał, jak potrzebna była ta instytucja. Eksperci rzecznika przyjęli ponad 19,5 tys. wniosków o interwencję i postępowanie polubowne.
Klienci instytucji finansowych mogą wnioskować do rzecznika o przeprowadzenie postępowania interwencyjnego po złożeniu reklamacji w banku albo zakładzie ubezpieczeń, mogą również składać wnioski o postępowanie polubowne.
Najwięcej skarg na zakłady ubezpieczeń
Podsumowując ubiegły rok rzecznik finansowy stwierdza, że większość skarg, która wpłynęła, dotyczyła działalności ubezpieczycieli (13 tysięcy zgłoszeń), wnioski dotyczące pracy sektora bankowo-kapitałowego natomiast napłynęły w ilości 4 tysięcy. Aż 2388 dotyczyło nowej formy pomocy rozwiązywania sporów w ramach postępowania polubownego. Tu również dominujące (79 proc.) okazały się sprawy związane z ubezpieczeniami. Paweł Zagaj, zastępca rzecznika finansowego, nadzorujący Wydział Pozasądowego Rozwiązywania Sporów podkreśla, że klienci lubią szybko załatwiać spory z instytucjami: „Widać, że klientom zależy na szybkim i tanim rozwiązaniu ich problemów. Liczymy, że instytucje finansowe będą chętniej wykorzystywały taką możliwość uniknięcia sporu sądowego”.
Najwięcej wniosków dotyczy ubezpieczeń komunikacyjnych, zwłaszcza OC, ale proporcjonalnie w stosunku do ogólnej liczby, tych skarg jest coraz mniej
Dla porównania: dziesięć lat temu stanowiły one prawie 62 proc. wszystkich wpływających do rzecznika ubezpieczonych, który bronił ich interesów przed powstaniem obecnego urzędu. Według danych za 2016 r. wskaźnik spadł do 38 proc. – To w dużej mierze konsekwencja orzeczeń Sądu Najwyższego, podejmowanych na wniosek rzecznika – podkreśla Aleksandra Wiktorow, rzecznik finansowy.
Nie skarżymy się na brak samochodów zastępczych
W chwili obecnej do rzecznika praktycznie wcale nie trafiają skargi na odmowę przyznania samochodu zastępczego, a jeszcze kilka lat temu było ich mnóstwo. W sprawach komunikacyjnych wzrasta natomiast liczba spraw o zadośćuczynienia za utratę więzi z powodu śmierci osoby bliskiej.
Coraz mniej problemów z polisolokatami
Zakłady ubezpieczeń podpisali w ubiegłym roku porozumienia z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zgodzili się na wypłatę osobom rezygnującym z umów dużej części wpłaconych środków. W wyniku interwencji rzecznika finansowego ubezpieczyciele zmienili stanowisko na korzyść wnioskodawcy w 1720 sprawach (18,2 proc.). To oznacza spadek liczby skutecznych interwencji, gdyż w 2015 r. 27 proc. skarg zakończyło się zmianą stanowiska towarzystwa. Przyczyną spadku liczby skutecznych interwencji są zmiany w prawie, które nakazują klientom instytucji finansowych złożyć reklamację najpierw u nich, a dopiero potem kierować sprawę do rzecznika: „Niektóre błędy banki czy ubezpieczyciele mogą naprawić bez naszej formalnej interwencji. Dzięki temu nasi eksperci mogą skoncentrować się na prowadzeniu bardziej skomplikowanych i trudnych spraw” – mówi Aleksandra Wiktorow.
Źródło: www.rp.pl
Ciągniki, kombajny i inny sprzęt nie tylko stanowią narzędzia pracy w gospodarstwie, ale także inwestycję,…
Z badania przeprowadzonego na zlecenie LINK4 wynika, że aż 70 proc. badanych kierowców przyznaje, że…
O szkodzie całkowitej mówi się, jeśli koszt naprawy samochodu przewyższa jego wartość rynkową lub stanowi…
Z platformy cyfrowej największego polskiego ubezpieczyciela korzysta już ponad 5 mln klientów. Rosnąca aktywność użytkowników…
Pogoda za oknem zachęca do jazdy motocyklem. Warto jednak pamiętać, że właściciele tych pojazdów zobowiązani…
Platforma podkreśla połączenie samodzielności użytkowników na stronie www Rankomatu z możliwością uzyskania profesjonalnej porady licencjonowanych…