Aktualności

Rzecznik Finansowy staje do walki z kancelariami odszkodowawczymi

Rzecznik finansowy po latach bezskutecznych działań przez państwo, przedstawia własny plan walki z kancelariami odszkodowawczymi, których działania bardzo często są nieprawidłowe i bez żadnego nadzoru. Rzecznik przestawił Inicjatywę odpowiednim Ministerstwom z prośbą  o analizę i ewentualne poparcie inicjatywy.

 
Temat nieprawidłowości, które coraz częściej popełniają kancelarie odszkodowawcze powraca jak bumerang. Mimo wielu działań państwa, rozwiązań nadal nie ma, a co gorsza klienci poszkodowani przez nieuczciwych doradców odszkodowawczych, często wcześniej oszukani przez ubezpieczyciela – szukają pomocy przed sądami.
 
Inicjatywa Rzecznika Finansowego
 
Projekt przewiduje regulacje podobne do już stosowanych przy innych zawodach, np. doradcy podatkowego. Przede wszystkim chodzi o to, żeby poddać podmioty prowadzące taką działalność nadzorowi. Rzecznik postuluje, żeby prawo do wykonywania zawodu miały osoby, które zdały egzamin przed państwową komisją (pod nadzorem ministra sprawiedliwości), mają wyższe wykształcenie i nie były skazane za przestępstwo umyślne. Nadto zmiany przewidują również powołanie samorządu – Krajowej Rady Doradców Odszkodowawczych. Przynależność do niej byłaby obligatoryjna. Rzecznik proponuje, by doradca odszkodowawczy musiał mieć polisę OC gwarantującą poszkodowanym wypłatę w razie szkody wynikającej z jego działania lub zaniechania. Postuluje też wprowadzenie zakazu pobierania prowizji od rent czy wypłat na koszty leczenia. Maksymalna wysokość wynagrodzenia kancelarii ma być ograniczona ustawowo.
 
Polska Izba Ubezpieczeń popiera projekt, ale…
 
Polska Izba Doradców i Pośredników Odszkodowawczych jest im przeciwna. Instytucja ta uważają, że obecny poziom zabezpieczenia konsumentów jest wystarczający, a przepisy dostatecznie regulują ten obszar. PIDiPO szczególnie sprzeciwia się wprowadzeniu ceny maksymalnej za usługi kancelarii odszkodowawczych oraz zakazowi pobierania wynagrodzenia od niektórych uzyskanych odszkodowań czy świadczeń, takich jak zwrot kosztów leczenia czy rent.
 
Do tematu ostrożnie podchodzi też KNF. W jej opinii rynek kancelarii by się tak nie rozwinął, gdyby zakłady ubezpieczeń w większym stopniu były zainteresowane dostarczeniem dobrego produktu i sprawną obsługą uprawnionych z umów ubezpieczenia.
 
Natomiast innego zdania jest PIU, która popiera inicjatywę Rzecznika. Przedstawiciele tej instytucji twierdzą, że regulacje dla kancelarii powinny powstawać z myślą o jego bezpieczeństwie i opierać się na trzech filarach: bezpieczeństwie poszkodowanych i ich pieniędzy, gwarancji jakości i standaryzacji usług oraz na pełnej informacji o koszcie usługi.
 
Żdórło:www.obserwatorfinansowy.pl

Mateusz

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Mateusz

Recent Posts

Forma kontaktu z ubezpieczycielem pod lupą 

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów znalazł się projekt kolejnej nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych,…

5 godzin ago

Ubezpieczenie dla studenta na praktyki 

Praktyki zawodowe to nie tylko obowiązkowy element studiów, ale tez pierwszy kontakt z realiami rynku…

5 godzin ago

Jak skutecznie ubezpieczyć sprzęt fotograficzny? 

Sprzęt fotograficzny to często inwestycja liczona w tysiącach złotych, dlatego warto go odpowiednio zabezpieczyć. Zwłaszcza,…

6 godzin ago

Kryptowaluty na wyciągnięcie ręki – inPZU Bitcoin debiutuje na rynku inwestycyjnym 

TFI PZU wprowadza innowacyjny fundusz, który ułatwia dostęp do rynku kryptowalut. Bez potrzeby zakładania rachunku…

6 godzin ago

UNIQA i Grupa mBanku przedłużają strategiczne partnerstwo 

UNIQA i Grupa mBanku przedłużyły współpracę na kolejne 12 lat w modelu dystrybucji wyłącznej. Partnerstwo…

1 dzień ago

IRON – nowy poziom cyfrowej sprzedaży ubezpieczeń w InterRisk 

InterRisk, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, uruchomił platformę IRON – nowoczesne narzędzie wspierające agentów w sprzedaży…

1 dzień ago