Categories: Aktualności

Rzecznik Praw Pasażerów rusza od kwietnia

Od kwietnia pasażerowie linii lotniczych będą mogli skorzystać z pomocy Rzecznika Praw Pasażerów. Instytucja będzie pomagać w uzyskaniu odszkodowań za odwołane, opóźnione loty oraz za tzw. overbooking, czyli odmowę wejścia na pokład przez sprzedaż większej liczby biletów niż miejsc w samolocie.

 

Andrzej Pałys, starszy prawnik z Praktyki Postępowań Sądowych w kancelarii Kochański i Partnerzy w rozmowie z MarketNews24 powiedział:

 

„Wprowadzenie instytucji Rzecznika Praw Pasażerów wynika m.in. z konieczności dostosowania prawa krajowego do przyjętej na szczeblu unijnym Dyrektywy w sprawie alternatywnych metod rozwiązywania sporów konsumenckich (ADR). Rzecznik prowadził będzie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów pasażerskich między przewoźnikiem lotniczym a pasażerem w przypadku lotów wykonywanych z lotnisk na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z państw trzecich do Rzeczypospolitej Polskiej, obsługiwanych przez przewoźnika wspólnotowego oraz tylko w wypadku wyczerpania drogi reklamacyjnej u przewoźnika lotniczego”

 

Jak będzie wyglądać postępowanie?

 

By postępowanie trafiło do Rzecznika Praw Pasażerów to musi się na to zgodzić przewoźnik. W przypadku odmowy lub nie odniesienia się do pisma Rzecznika, który poinformuje o rozpoczęciu postępowania, spór z RPP się kończy. Zgodnie z obecnym orzecznictwem istniała tzw. Przemienność drogi sądowej. Oznacza to, że pasażer mógł wybrać, czy chce dochodzić swoich roszczeń przez prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego, czy też o swoje racje domagać się w sądzie powszechnym. Warto też zauważyć, że od decyzji prezesa ULC przysługiwała skarga do sądu administracyjnego.

 

Mecenad Andrzej Pałys dodał również, że:

 

„Ponadto podkreślenia wymaga fakt, że ustawa narzuca pewne tempo i co do zasady daje stronom 90 dni na rozwiązanie sporu, chyba że strony zgodnie postanowią go przedłużyć„

 

Źródło: MarketNews24, www.gu.com.pl

Magdalena

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Magdalena

Recent Posts

Nowa kampania Generali podkreśla znaczenie TU TERAZ 

Generali Polska startuje z kampanią TU TERAZ. Marka pokazuje w niej, że każda chwila ma znaczenie, a decyzje…

4 godziny ago

Vienna Life rusza z kampanią promującą ubezpieczenie Vie na Życie 

Vienna Life wystartowało z kampanią wspierającą sprzedaż terminowego ubezpieczenia Vie na Życie. Produkt wprowadzony do oferty w sierpniu…

4 godziny ago

Europ Assistance Polska rozwija ESG – lokalne działania wspierają globalną strategię 

Europ Assistance Polska intensyfikuje działania ESG, łącząc wsparcie lokalnych społeczności z globalną strategią odpowiedzialnego biznesu.…

23 godziny ago

Szybsza wypłata z AC – TUW „TUW” rusza z nową promocją 

Szkoda komunikacyjna rzadko pojawia się w dogodnym momencie. W takich sytuacjach kierowcy oczekują sprawnego działania…

23 godziny ago

Skuteczna interwencja Rzecznika Finansowego – klient odzyska 20 tys. zł z UFK 

Rzecznik Finansowy poinformował, że spór o polisę z UFK zakończył się korzystnym rozstrzygnięciem dla klienta.…

1 dzień ago

PKO BP wprowadza kompleksowe ubezpieczenie małych firm 

PKO Bank Polski wprowadził do swojej oferty ubezpieczenie PKO Firma. Polisa dedykowana jest dla przedsiębiorców, którzy chcą…

1 dzień ago