24 września Sąd Najwyższy rozstrzygnie trzy kluczowe kwestie dotyczące wypłat odszkodowań z OC komunikacyjnego. Rzecznik Finansowy przedstawił w tej sprawie istotny pogląd, podkreślając znaczenie ochrony interesów poszkodowanych i potrzebę ujednolicenia orzecznictwa.
Z opublikowanych informacji wynika, że jednym z kluczowych pytań, na które odpowie Sąd Najwyższy, jest kwestia podatku VAT w kalkulacjach odszkodowania.
– Rozstrzygnięcie Sądu Najwyższego będzie miało doniosłe znaczenie dla tysięcy poszkodowanych, naprawiających swoje samochody korzystając z ubezpieczenia OC komunikacyjnego sprawcy. Dlatego działając w charakterze przyjaciela sądu, postanowiłem przedstawić tzw. istotny dla sprawy pogląd. Mam nadzieję, że orzeczenie Sądu przyczyni się do ujednolicenia orzecznictwa w tym zakresie – mówi Michał Ziemiak, Rzecznik Finansowy.
Zdaniem Rzecznika, VAT powinien być uwzględniany w pełnej wysokości, ponieważ ma charakter cenotwórczy. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy poszkodowany ma możliwość odliczenia podatku. W przeciwnym razie, bez względu na to, czy pojazd został naprawiony, czy poszkodowany zrezygnował z naprawy, odszkodowanie powinno obejmować kwotę brutto.
– Zakwestionowanie możliwości uwzględnienia podatku od towarów i usług w odszkodowaniu po dokonaniu naprawy pojazdu systemem gospodarczym, a w każdym razie bez poniesienia kosztu podatku od towarów i usług, prowadziłoby w istocie rzeczy do zanegowania możliwości stosowania metody kosztorysowej – podkreśla Michał Ziemiak.
Drugim zagadnieniem jest dopuszczalność rozliczenia odszkodowania w oparciu o kosztorys, nawet jeśli poszkodowany nie przeprowadził faktycznej naprawy. Rzecznik Finansowy wskazuje, że obowiązek naprawienia szkody powstaje w chwili jej wyrządzenia, a nie w momencie dokonania naprawy.
– Dotychczasowa judykatura Sądu Najwyższego, jak również sądów powszechnych jasno wskazywała, że szkoda w pojeździe ma charakter statyczny. Należy, bowiem uznać za trafne stanowisko, iż roszczenie poszkodowanego i z drugiej strony odpowiadający mu obowiązek ubezpieczyciela naprawienia szkody, powstają w chwili wyrządzenia szkody. Zatem obowiązek naprawienia szkody nie jest uzależniony od tego, czy poszkodowany naprawił pojazd – podkreśla Michał Ziemiak.
Tym samym, zdaniem Rzecznika, wysokość świadczenia powinna odpowiadać zasadzie pełnej kompensacji, a metoda kosztorysowa nie może być wyłączona tylko dlatego, że naprawa nie została wykonana.
Trzecie zagadnienie dotyczy stosowania przez zakłady ubezpieczeń rabatów na części i materiały lakiernicze przy kalkulacji kosztorysowej. Według Rzecznika Finansowego takie praktyki nie powinny wpływać na wysokość odszkodowania, ponieważ naruszają zasadę pełnej kompensacji i mogą zmuszać poszkodowanego do skorzystania z konkretnej oferty.
– Uwzględnienie takiej praktyki powodowałoby, że poszkodowany po to, by uzyskać pełne naprawienie szkody, zostałby niejako „zmuszony” do naprawy samochodu. Takie ograniczenie przede wszystkim koliduje z naczelną zasadą naprawienia szkody wynikającą z art. 363 § 1 k.c. Dodatkowo nie znajduje żadnego uzasadnienia w kontekście standardów i kryteriów szacowania wartości szkody oraz należnego odszkodowania – mówi Michał Ziemiak.
Niewątpliwe decyzja Sądu Najwyższego w sprawie pytań skierowanych przez Sąd Okręgowy w Poznaniu (sygn. akt II Ca 1887/23) może przesądzić o tym, jak w przyszłości ubezpieczyciele będą rozliczać szkody komunikacyjne. Branża ubezpieczeniowa, warsztaty oraz sami poszkodowani czekają na orzeczenie, które ma szansę ujednolicić praktykę rynkową i zwiększyć przewidywalność rozstrzygnięć w sporach z zakładami ubezpieczeń.
Źródło: Rzecznik Finansowy
W 2025 roku UNIQA po raz kolejny zrealizowała program Akcelerator Wiedzy Brokera, wspierający rozwój kompetencji…
Niestety coraz częstsze próby wyłudzeń polis komunikacyjnych zmuszają właścicieli pojazdów do większej czujności. Dlatego InterRisk apeluje, by…
Szkic sytuacyjny często decyduje o tym, jak ubezpieczyciel oceni przebieg zdarzenia. Prosty rysunek potrafi rozwiać…
Grupa PZU uruchamia nową strategię IT na lata 2025–2027. Jej celem jest rozwój kompetencji technologicznych,…
Generali zakończyło pierwszy etap rozwoju sieci Placówek Partnerskich. W całej Polsce działa już 500 punktów ubezpieczyciela.…
PZU zakończyło rok projektem, który przypomniał o 1000-letniej historii Polski. W ośmiu miastach uczestnicy mogli poznawać tradycję…