Categories: Aktualności

Sadowników nie stać na ubezpieczenia

Sadownicy nie byli zainteresowani ubezpieczeniem upraw bez dotacji. Straty w rolnictwie rząd wycenia już na 46 mln zł, Niestety, jak się okazuje – kwota wciąż rośnie. Pierwsze polisy można było podpisać dopiero w sobotę wielkanocną, a przymrozki przyszły dwa dni później.

 
Sadownicy liczą straty, ponieważ większość z nich nie była ubezpieczona
 
Dwie fale mrozów zniszczyły dużą część upraw. Sadownicy liczą straty, ponieważ większość z nich nie była ubezpieczona – mrozy nadeszły, zanim rząd zdążył wprowadzić ubezpieczenia z dotacjami z budżetu państwa, na które czekali wszyscy rolnicy. Na rynku były dostępne ubezpieczenia bez dopłat, na zasadach komercyjnych. Tyle że właściwie nikt z nich nie skorzystał. PZU nie odnotował żadnego zainteresowania polisami bez dotacji.  Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP wyjaśnia: „Chcemy się ubezpieczać, ale przy stawkach komercyjnych ubezpieczenie się nie kalkuluje”.
 
Ile kosztuje ubezpieczenie
 
Ubezpieczenie owoców od przymrozków w sadzie jabłoni o powierzchni 5 ha pod Grójcem kosztuje około 9 tys. zł. Gdy rolnik skorzysta z dotowanej polisy, zapłaci nieco ponad 3 tys. zł. Ubezpieczenie od gradu jest tańsze, bo bez dotacji kosztuje 6 tys. zł. W tym roku pogoda jednak zaszachowała rolników. Pierwsze przymrozki przyszły zbyt wcześnie, by zdążyli sięgnąć po dotacje. Po Wielkanocy nikt już z kolei nie oczekiwał drugiego ataku chłodu, wybierali więc tańsze rozwiązanie.
 
Pierwsze polisy można było podpisać dopiero w sobotę wielkanocną, a przymrozki przyszły dwa dni później
 
Dariusz Szymański, prezes grupy producentów owoców Nasz Sad tłumaczy skąd wzięły kłopoty sadowników: „ Fala chłodu w czasie Świąt Wielkanocnych spowodowała duże straty w sadach, które nie były chronione żadnymi polisami. Pierwsze polisy można było podpisać dopiero w sobotę wielkanocną, a przymrozki przyszły dwa dni później. Ubezpieczenia się nie przydały – nie upłynęły dwa tygodnie karencji. Po Wielkanocy większość sadowników skorzystała z ubezpieczenia obejmującego ryzyko gradobicia. Po czym w maju przyszła kolejna fala chłodu, która znowu ich dotknęła”.
 
Ubezpieczenia są konieczne
 
Szymański jest – jak większość sadowników jest  zdania, że ubezpieczenia są konieczne: „Ryzyko pogodowe jest na tyle duże, że w wypadku zjawisk klęskowych nie jesteśmy w stanie samodzielnie przetrwać sezonu”.
 
Odszkodowanie pozwala zwrócić część kosztów
 
Jak dodaje sadownik: „To też jest strata, tylko mniejsza”. To przeświadczenie widać także w statystykach, dostępne od połowy kwietnia dotowane polisy zdążyło już podpisać z PZU ponad 50 tys. rolników, z czego ok. 6 proc. sadowników. Dwa lata temu ubezpieczone było jedynie 3,8 proc. powierzchni sadów.
 
Andrzej Janc, dyrektor biura ubezpieczeń rolnych Concordii twierdzi, że sadownicy poszkodowani są przez opieszałość polityków: „ W wiosennym sezonie ochroną zostało objęte o 50 proc. więcej powierzchni upraw niż w roku ubiegłym. Sadownicy stali się ofiarami działania rządu. Ofertę można było wprowadzić dwa miesiące wcześniej. Nasi sadownicy już w zimie zgłaszali się do firm”.
 
Źródło: www.rp.pl

Mateusz

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Jakie rodzaje ubezpieczeń powinniśmy uwzględnić w planie zabezpieczenia rodziny?

Zdrowie, bezpieczeństwo finansowe i ochrona przed skutkami niespodziewanych zdarzeń są fundamentalne dla stabilności każdej rodziny. Istnieje jednak wiele trudnych do…

13 godzin ago
  • Aktualności

Europ Assistance Polska podsumowało majówkę

Europ Assistance Polska w oparciu o swoje statystyki podsumowało majówkę. Wiele osób zdecydowało się spędzić  ten czas w Polsce, a…

3 dni ago
  • Aktualności

VH Polska przeprowadza wspólne szacowanie szkód w zbożach i rzepakach

7 maja, koło Namysłowa, odbyło się wspólne szacowanie szkód, jedno z wielu jakie obecnie są prowadzone przez VH Polska na…

4 dni ago
  • Aktualności

Platforma Cargo – nowy portal self-service PZU

PZU wprowadza nowe narzędzie online do zawierania umów ubezpieczenia mienia w transporcie Cargo. Platforma, która dedykowana jest dla klientów korporacyjnych…

4 dni ago
  • Aktualności

Warta – najwyższa jakość obsługi ponownie potwierdzona

Najnowsze sprawozdanie, które zostało opracowane przez Rzecznika Finansowego potwierdza najwyższą jakość obsługi klienta w Warcie. Co ciekawe, wynik ten został…

4 dni ago
  • Aktualności

Współpraca z Klientem w duchu medical-CARE

Branża assistance działa w wielu obszarach, oferując nam pomoc w przypadku zepsucia się auta, awarii w domu, problemów w podróży…

4 dni ago