W czwartek 10 maja Sejm przyjął projekt ustawy o ochronie danych osobowych, przedłożony przez ministra cyfryzacji. Do nowych przepisów będą musiały dostosować się wszystkie podmioty, które zbierają i przetwarzają dane osobowe w tym ubezpieczyciele, którzy muszą mocniej postawić na innowacje i infrastrukturę IT.
Nowe prawo nałoży na dystrybutorów ubezpieczeń dużo większe wymogi informacyjne niż dotychczas. Dystrybutor polis będzie musiał poinformować klienta nie tylko o tym, w jakim charakterze występuje, ale i na jakich zasadach pobiera prowizję lub wynagrodzenie. Nowelizacja ma zapewnić klientom wyższą ochronę, w związku z czym zakłady ubezpieczeń muszą przedstawić rzetelne i jasne informacje dotyczące ochrony ubezpieczeniowej.
„Nowe prawo, które wchodzi w życie za kilka dni, wymuszą na ubezpieczycielach klientocentryczność. W tym celu trzeba stworzyć całe otoczenie innowacyjne” – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Pastuszka, menadżer w firmie doradczej Sollers Consulting.
Zmiany przepisów wynikają z konieczności zapewnienia w Polsce skutecznego stosowania unijnego rozporządzenia w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych oraz w sprawie ich swobodnego przepływu (RODO).
Zniesiona zostanie dwuinstancyjność postępowania w sprawach naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych
Co to oznacza w praktyce? Dzięki temu rozwiązaniu obywatel będzie miał możliwość szybszego uzyskania sądowej ochrony swoich praw. Kolejnym celem przyspieszenia postępowań, prowadzonych w związku z naruszeniami regulacji o ochronie danych osobowych, jest wprowadzenie przepisu, dzięki któremu podejmowana przez organ kontrola nie będzie mogła trwać dłużej niż miesiąc od dnia podjęcia czynności kontrolnych.
Nowelizacja prawa przewidują również ustanowienie nowego, niezależnego organu zajmującego się sprawami ochrony danych osobowych – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). Zastąpi on Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. W akcie przewidziano również ustanowienie mechanizmu certyfikacji w obszarze ochrony danych osobowych.
źródło: www.info.newseria.pl, www.money.pl
Compensa uruchomiła sprzedaż swojego nowego ubezpieczenia turystycznego online – od teraz produkt można kupić także…
Lato to czas beztroskich zabaw i wakacyjnych przygód, ale też i zwiększonego ryzyka wypadków wśród…
Wyjazd na urlop to czas relaksu i oddechu od codzienności. Ale żeby naprawdę odpocząć, musimy…
Codzienność przedszkolaka pełna jest ruchu, zabawy i niespodziewanych sytuacji. Niestety nawet drobny uraz może pociągać…
PKO Bank Polski udostępnił swoim klientom nową funkcjonalność w aplikacji IKO. Umożliwia ona szybkie zgłaszanie…
TUZ Ubezpieczenia ponownie potwierdza swoją pozycję wśród liderów rynku. Flagowy produkt ubezpieczyciela – Autocasco All…