Categories: Prawo

Solvency II wchodzi w życie w przyszłym roku

Zmiany, które zmienią cały rynek ubezpieczeń wejdą w życie 1 stycznia  2016 roku , taki bowiem termin zaproponowała Komisja Europejska. Prace nad zmianami trwały ponad 13 lat, by w listopadzie 2013 porozumieć się do wymogów kapitałowych i osiągnąć kompromis z firmami ubezpieczeniowymi.

 
Chodzi o wdrożenie dyrektywy Solvency II gwarantującej wzmocnienie ochrony klienta. Idea Solvency II polega na jeszcze większym  uzależnieniu wysokości kapitału od wielkości ryzyka jakie podejmują firmy ubezpieczeniowe. Innowacje nastąpią na kilku obszarach jednocześnie: oznacza to, że inaczej będzie wyznaczony margines wypłacalności, a wymogi kapitałowe będą wyznaczone osobno dla ryzyka ubezpieczeniowego, finansowego i operacyjnego. Natomiast aktywa firm ubezpieczeniowych wyceniane będą na podstawie rzeczywistej wartości rynkowej, zobowiązania zaś  – na podstawie kwoty, za którą mogłyby zostać wymienione lub rozliczone w transakcji rynkowej. Sposoby zarządzania ryzykiem przez ubezpieczalnie będą ostrzej kontrolowane przez Urząd nadzoru.
 
Wejście w życie dyrektywy Solvency II ma za zadanie podnieść społeczne zaufanie do instytucji ubezpieczeniowych, dając klientowi, gwarancje, że  wysokość odszkodowanie zapisanego w umowie będzie wypłacone w takiej samej wysokości.  Proces tych zmian  wymaga olbrzymich  nakładów finansowych. Większe firmy ubezpieczeniowe wydały już miliony na przygotowania do  zmian. Stan przygotowań monitoruje KNF.
 
Ustawa ma kilka aspektów. Wiele z nich jest czysto technicznych dla zakładów ubezpieczeń, np. w relacjach z Komisją Nadzoru Finansowego, ale część nowych przepisów dotyczy klienta. To szerszy zakres informacji, którą trzeba przekazywać konsumentom i dużo większy zakres obowiązków zarówno przy przygotowywaniu produktów, jak i przy przekazywaniu informacji – ocenia Jan Prądzyński, Prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Magdalena

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Magdalena
Tags: Solvency II

Recent Posts

Nowa kampania Generali podkreśla znaczenie TU TERAZ 

Generali Polska startuje z kampanią TU TERAZ. Marka pokazuje w niej, że każda chwila ma znaczenie, a decyzje…

11 godzin ago

Vienna Life rusza z kampanią promującą ubezpieczenie Vie na Życie 

Vienna Life wystartowało z kampanią wspierającą sprzedaż terminowego ubezpieczenia Vie na Życie. Produkt wprowadzony do oferty w sierpniu…

11 godzin ago

Europ Assistance Polska rozwija ESG – lokalne działania wspierają globalną strategię 

Europ Assistance Polska intensyfikuje działania ESG, łącząc wsparcie lokalnych społeczności z globalną strategią odpowiedzialnego biznesu.…

1 dzień ago

Szybsza wypłata z AC – TUW „TUW” rusza z nową promocją 

Szkoda komunikacyjna rzadko pojawia się w dogodnym momencie. W takich sytuacjach kierowcy oczekują sprawnego działania…

1 dzień ago

Skuteczna interwencja Rzecznika Finansowego – klient odzyska 20 tys. zł z UFK 

Rzecznik Finansowy poinformował, że spór o polisę z UFK zakończył się korzystnym rozstrzygnięciem dla klienta.…

1 dzień ago

PKO BP wprowadza kompleksowe ubezpieczenie małych firm 

PKO Bank Polski wprowadził do swojej oferty ubezpieczenie PKO Firma. Polisa dedykowana jest dla przedsiębiorców, którzy chcą…

1 dzień ago