Categories: Aktualności Prawo

Spór z instytucją finansową – gdzie szukać pomocy

Spór z ubezpieczycielem lub z bankiem zazwyczaj wydaje się nierówną walką. Z jednej strony mamy grupę specjalistów, którzy z uwagi na zatrudnienie w instytucji finansowej  mają ogromną wiedzę odnośnie procedur i regulaminów a z drugiej konsumenta, który nie zawsze wie jak poruszać się w gąszczu przepisów. Gdzie w takim razie można szukać pomocy w razie problemów z instytucją finansową?

Gdzie szukać pomocy w razie sporu z instytucją finansową?

W razie sporu z instytucją finansową w celu rozwiązania problemu zaleca się podjęcie następujących kroków:

Krok 1 -> Reklamacja w instytucji finansowej

Przede wszystkim należy złożyć reklamację w instytucji finansowej, której spór dotyczy. Zażalenie powinno zawierać zastrzeżenia dotyczące świadczonej usługi lub zaproponowanego produktu. Powinno również określać oczekiwania co do sposobu rozpatrywania reklamacji. Jeżeli pojawi się problem ze sporządzeniem dokumentu można wówczas skorzystać z pomocy np. Rzecznika Finansowego lub rzecznika konsumentów.  Ważne jest to, że instytucje finansowe zobowiązane są do udzielenia odpowiedzi na reklamację nie później niż w terminie 30 dni od jej otrzymania. Może się jednak zdarzyć, że sytuacja będzie na tyle skomplikowana, że instytucja finansowa nie udzieli odpowiedzi w powyższym terminie, wówczas nie może to być czas dłuższy niż 60 dni. W takim przypadku instytucja finansowa musi jednak poinformować klienta co jest przyczyną opóźnienia a także określić przewidywany termin rozpatrzenia sprawy i udzielenia odpowiedzi.

Krok 2 -> Porady i interwencje

Do udzielenia bezpłatnej porady w zakresie sporu z podmiotem rynku finansowego zobowiązany jest Rzecznik Finansowy oraz powiatowi lub miejscy rzecznicy konsumentów. Pomocy można również szukać w pozarządowych organizacjach konsumenckich takich jak Federacja Konsumentów i Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.

Rzecznicy konsumentów oraz organizacje konsumenckie mają za zadanie udzielać bezpłatnych porad oraz informacji prawnych, które dotyczą ochrony interesów konsumentów. Mogą również w ich imieniu podejmować interwencje oraz udzielać pomocy w kierowaniu oraz prowadzeniu spraw sądowych.

Rolą Rzecznika Finansowego jest rozpatrywanie skarg i wniosków kierowanych przez klientów w sprawach dotyczących odmów uznania reklamacji przez podmioty rynku finansowego. W sprawach dotyczących nieuczciwych praktyk rynkowych Rzecznik ma możliwość wytoczenia powództwa na rzecz klienta, a także za jego zgodą brać udział w toczącym się już postępowaniu.

Krok 3 -> Alternatywne metody rozwiązywania sporów (ADR)

Spór na rynku finansowym za zgodą stron może być również rozwiązany pozasądowo. Istnieją trzy główne ośrodki alternatywnych metod rozwiązywania sporów, które dają możliwość pozasądowego rozwiązania problemu na rynku finansowych. Jest to:

  • Sąd Polubowny przy KNF
  • Rzecznik Finansowy
  • Bankowy Arbitraż Konsumencki

Krok 4 -> Rozstrzyganie sporu przed sądem powszechnym

W przypadku braku rozwiązania sporu na linii konsument – instytucja finansowa mimo zastosowania rozwiązań zaproponowanych powyżej możliwe jest dochodzenie roszczeń w drodze powództwa cywilnego. Jednak dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie wówczas z profesjonalnej porady czy to u rzeczników konsumentów (bezpłatna pomoc prawna) czy w kancelarii prawnej (płatna pomoc prawna).

Spór z instytucją finansową nie zawsze jest sytuacją, którą łatwo rozwiązać. Jednak korzystając z profesjonalnych porad możemy poczuć się pewniej w danych okolicznościach.

Źródło: KNF, Rzecznik Finansowy

Obau.pl

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Obau.pl
Tags: reklamacja u ubezpieczyciela reklamacja ubezpieczeniowa reklamacja w instytucji finansowej spór z instytucją finansową spór z ubezpieczycielem

Recent Posts

  • Aktualności

Pakiet Medyczny od Allianz Partners – nowa oferta VeloBanku

VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…

1 dzień ago
  • Aktualności

Wielki finał turnieju „Z Orlika na Stadion” – sponsorem wydarzenia PZU

W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…

1 dzień ago
  • Aktualności

UNIQA promuje ubezpieczenia korporacyjne w nowej kampanii reklamowej

Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela.    Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…

2 dni ago
  • Aktualności

Dom Max – pakiet ubezpieczeń, który odpowiada także na potrzeby wynajmujących i najemców

Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…

3 dni ago
  • Top temat

Połączona Vienna Life wprowadza na rynek pierwsze produkty

„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…

3 dni ago
  • Aktualności

Dbanie o zdrowie przynosi korzyści – Generali startuje z nową kampanią

Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…

4 dni ago