Przypominamy, że zbliża się termin obowiązkowego przekazania sprawozdania dotyczącego rozpatrywania reklamacji oraz liczby wystąpień klientów podmiotów rynku finansowego na drogę postępowania sądowego. Kto musi złożyć takie sprawozdanie Rzecznikowi Finansowemu i w jaki sposób można to zrobić? Sprawdź poniżej.
Przypominamy, że na mocy ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym podmiot rynku finansowego ma ustawowy obowiązek złożyć sprawozdanie dotyczące rozpatrywania reklamacji oraz liczby wystąpień klientów na drogę postępowania sądowego w wyniku nierozpatrzenia reklamacji do 15 lutego każdego roku.
Mówi o tym art. 33 wspomnianej wyżej ustawy:
Podmiot rynku finansowego corocznie, w terminie 45 dni od zakończenia roku kalendarzowego, przekazuje Rzecznikowi sprawozdanie dotyczące rozpatrywania reklamacji oraz liczby wystąpień klientów tych podmiotów na drogę postępowania sądowego w wyniku nierozpatrzenia reklamacji zgodnie z wolą tych klientów, z uwzględnieniem:
Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy, podmiot rynku finansowego w przypadku ubezpieczeń oznacza między innymi brokera ubezpieczeniowego, agenta ubezpieczeniowego, a także agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające wykonujących czynności agencyjne na rzecz więcej niż jednego zakładu ubezpieczeń w zakresie tego samego działu ubezpieczeń, zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej w zakresie niezwiązanym z udzielaną ochroną ubezpieczeniową.
W praktyce oznacza to, że do złożenia sprawozdania dotyczącego statystyk związanych z postępowaniami reklamacyjnymi i sądowymi zobowiązany każdy podmiot, który wpisany jest, jako agent ubezpieczeniowy w rejestrze UKNF. W związku z tym, jeśli ktoś jest agentem i jednocześnie OFWCA w multiagencji także jest zobligowany do tego, by złożyć takie sprawozdanie.
Sprawozdanie za 2021 rok można złożyć elektronicznie – na stronie Rzecznika Finansowego dostępny jest aktywny formularz. Wystarczy wprowadzić w nim wymagane dane. Jednak przed uzupełnieniem formularza warto zapoznać się z pytaniami. Zminimalizuje to ryzyko błędu.
Pamiętajmy też o tym, że zgodnie z przyjętymi zasadami reklamacje załatwiają zakłady ubezpieczeń i to one ujmują je w swoich statystykach. Z tego powodu w większości przypadków dotyczących agentów ubezpieczeniowych liczba reklamacji może być minimalna.
Warto zwrócić uwagę na to, że pośrednicy ubezpieczeniowi umieszczają w swoich statystykach jedynie te reklamacje, które samodzielnie prowadzili np. te dotyczące dystrybucji ubezpieczeń lub sposobów realizowania obowiązków (np. informacyjnych, IDD, RODO) wobec klientów.
Źródło: Rzecznik Finansowy
Po kilku latach względnego spokoju temat ubezpieczeń elektroniki znów wraca na biurka ekspertów Rzecznika Finansowego.…
Nowy raport PKO Ubezpieczenia „Na wszelki wypadek” pokazuje, że niemal połowa dorosłych Polaków nie czuje…
Z danych SALTUS Ubezpieczenia wynika, że w 2025 roku przeciętny Polak skorzystał z 13,7 prywatnych…
Prudential rozpoczął współpracę z Grupą LUX MED wprowadzając na rynek ubezpieczenie Twoja Hospitalizacja. Produkt daje klientom szybki…
Firmy coraz częściej szukają benefitów, które realnie wzmacniają poczucie bezpieczeństwa zespołów. Ubezpieczenie grupowe „Puls” od InterRisk łączy ochronę zdrowia,…
Zgłoszenie szkody komunikacyjnej przez aplikację mObywatel staje się realną alternatywą dla tradycyjnych kanałów. Dane PZU pokazują wyraźnie,…