Top temat

Sprawozdanie dotyczącego rozpatrywania reklamacji – pamiętaj o terminie!

Przypominamy, że zbliża się termin obowiązkowego przekazania sprawozdania dotyczącego rozpatrywania reklamacji oraz liczby wystąpień klientów podmiotów rynku finansowego na drogę postępowania sądowego. Kto musi złożyć takie sprawozdanie Rzecznikowi Finansowemu i w jaki sposób można to zrobić? Sprawdź poniżej. 

Sprawozdanie dla podmiotów rynku finansowego za 2021 rok – do kiedy? 

Przypominamy, że na mocy ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym podmiot rynku finansowego ma ustawowy obowiązek złożyć sprawozdanie dotyczące rozpatrywania reklamacji oraz liczby wystąpień klientów na drogę postępowania sądowego w wyniku nierozpatrzenia reklamacji do 15 lutego każdego roku

Mówi o tym art. 33 wspomnianej wyżej ustawy: 

Podmiot rynku finansowego corocznie, w terminie 45 dni od zakończenia roku kalendarzowego, przekazuje Rzecznikowi sprawozdanie dotyczące rozpatrywania reklamacji oraz liczby wystąpień klientów tych podmiotów na drogę postępowania sądowego w wyniku nierozpatrzenia reklamacji zgodnie z wolą tych klientów, z uwzględnieniem: 

  • liczby reklamacji; 
  • uznanych i nieuwzględnionych roszczeń, wynikających z wniesionych reklamacji; 
  • informacji o wartości roszczeń zgłoszonych w pozwach i kwot zasądzonych prawomocnymi orzeczeniami sądów na rzecz klientów w okresie sprawozdawczym. 

Sprawozdanie do Rzecznika Finansowego – kto musi złożyć? 

Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy, podmiot rynku finansowego w przypadku ubezpieczeń oznacza między innymi brokera ubezpieczeniowego, agenta ubezpieczeniowego, a także agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające wykonujących czynności agencyjne na rzecz więcej niż jednego zakładu ubezpieczeń w zakresie tego samego działu ubezpieczeń, zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o  działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej w zakresie niezwiązanym z udzielaną ochroną ubezpieczeniową. 

W praktyce oznacza to, że do złożenia sprawozdania dotyczącego statystyk związanych z postępowaniami reklamacyjnymi i sądowymi zobowiązany każdy podmiot, który wpisany jest, jako agent ubezpieczeniowy w rejestrze UKNF. W związku z tym, jeśli ktoś jest agentem i jednocześnie OFWCA w multiagencji także jest zobligowany do tego, by złożyć takie sprawozdanie. 

Jak można złożyć sprawozdanie za 2021 rok? 

Sprawozdanie za 2021 rok można złożyć elektronicznie – na stronie Rzecznika Finansowego dostępny jest aktywny formularz. Wystarczy wprowadzić w nim wymagane dane. Jednak przed uzupełnieniem formularza warto zapoznać się z pytaniami. Zminimalizuje to ryzyko błędu. 

Pamiętajmy też o tym, że zgodnie z przyjętymi zasadami reklamacje załatwiają zakłady ubezpieczeń i to one ujmują je w swoich statystykach. Z tego powodu w większości przypadków dotyczących agentów ubezpieczeniowych liczba reklamacji może być minimalna.  

Warto zwrócić uwagę na to, że pośrednicy ubezpieczeniowi umieszczają w swoich statystykach jedynie te reklamacje, które samodzielnie prowadzili np. te dotyczące dystrybucji ubezpieczeń lub sposobów realizowania obowiązków (np. informacyjnych, IDD, RODO) wobec klientów. 

Źródło: Rzecznik Finansowy 

Obau.pl

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Obau.pl

Recent Posts

Nowa kampania Generali podkreśla znaczenie TU TERAZ 

Generali Polska startuje z kampanią TU TERAZ. Marka pokazuje w niej, że każda chwila ma znaczenie, a decyzje…

3 dni ago

Vienna Life rusza z kampanią promującą ubezpieczenie Vie na Życie 

Vienna Life wystartowało z kampanią wspierającą sprzedaż terminowego ubezpieczenia Vie na Życie. Produkt wprowadzony do oferty w sierpniu…

3 dni ago

Europ Assistance Polska rozwija ESG – lokalne działania wspierają globalną strategię 

Europ Assistance Polska intensyfikuje działania ESG, łącząc wsparcie lokalnych społeczności z globalną strategią odpowiedzialnego biznesu.…

4 dni ago

Szybsza wypłata z AC – TUW „TUW” rusza z nową promocją 

Szkoda komunikacyjna rzadko pojawia się w dogodnym momencie. W takich sytuacjach kierowcy oczekują sprawnego działania…

4 dni ago

Skuteczna interwencja Rzecznika Finansowego – klient odzyska 20 tys. zł z UFK 

Rzecznik Finansowy poinformował, że spór o polisę z UFK zakończył się korzystnym rozstrzygnięciem dla klienta.…

4 dni ago

PKO BP wprowadza kompleksowe ubezpieczenie małych firm 

PKO Bank Polski wprowadził do swojej oferty ubezpieczenie PKO Firma. Polisa dedykowana jest dla przedsiębiorców, którzy chcą…

4 dni ago