Przypominamy, że zbliża się termin obowiązkowego przekazania sprawozdania dotyczącego rozpatrywania reklamacji oraz liczby wystąpień klientów podmiotów rynku finansowego na drogę postępowania sądowego. Kto musi złożyć takie sprawozdanie Rzecznikowi Finansowemu i w jaki sposób można to zrobić? Sprawdź poniżej.
Przypominamy, że na mocy ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym podmiot rynku finansowego ma ustawowy obowiązek złożyć sprawozdanie dotyczące rozpatrywania reklamacji oraz liczby wystąpień klientów na drogę postępowania sądowego w wyniku nierozpatrzenia reklamacji do 15 lutego każdego roku.
Mówi o tym art. 33 wspomnianej wyżej ustawy:
Podmiot rynku finansowego corocznie, w terminie 45 dni od zakończenia roku kalendarzowego, przekazuje Rzecznikowi sprawozdanie dotyczące rozpatrywania reklamacji oraz liczby wystąpień klientów tych podmiotów na drogę postępowania sądowego w wyniku nierozpatrzenia reklamacji zgodnie z wolą tych klientów, z uwzględnieniem:
Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy, podmiot rynku finansowego w przypadku ubezpieczeń oznacza między innymi brokera ubezpieczeniowego, agenta ubezpieczeniowego, a także agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające wykonujących czynności agencyjne na rzecz więcej niż jednego zakładu ubezpieczeń w zakresie tego samego działu ubezpieczeń, zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej w zakresie niezwiązanym z udzielaną ochroną ubezpieczeniową.
W praktyce oznacza to, że do złożenia sprawozdania dotyczącego statystyk związanych z postępowaniami reklamacyjnymi i sądowymi zobowiązany każdy podmiot, który wpisany jest, jako agent ubezpieczeniowy w rejestrze UKNF. W związku z tym, jeśli ktoś jest agentem i jednocześnie OFWCA w multiagencji także jest zobligowany do tego, by złożyć takie sprawozdanie.
Sprawozdanie za 2021 rok można złożyć elektronicznie – na stronie Rzecznika Finansowego dostępny jest aktywny formularz. Wystarczy wprowadzić w nim wymagane dane. Jednak przed uzupełnieniem formularza warto zapoznać się z pytaniami. Zminimalizuje to ryzyko błędu.
Pamiętajmy też o tym, że zgodnie z przyjętymi zasadami reklamacje załatwiają zakłady ubezpieczeń i to one ujmują je w swoich statystykach. Z tego powodu w większości przypadków dotyczących agentów ubezpieczeniowych liczba reklamacji może być minimalna.
Warto zwrócić uwagę na to, że pośrednicy ubezpieczeniowi umieszczają w swoich statystykach jedynie te reklamacje, które samodzielnie prowadzili np. te dotyczące dystrybucji ubezpieczeń lub sposobów realizowania obowiązków (np. informacyjnych, IDD, RODO) wobec klientów.
Źródło: Rzecznik Finansowy
Ferie zbliżają się wielkimi krokami i pomimo tego, że póki co na horyzoncie nie widać…
Ubezpieczenia to bardzo ważny element ochrony rolnika i jego działalności. A dodatkowa ochrona od ryzyk niewymienionych…
Jak wiadomo umowy ubezpieczenia dotowanego można zawierać w zakładach ubezpieczeń, które podpisały umowy z Ministrem…
TUW PZUW w swojej strategii na 2025 rok stawia na transformację energetyczną i inwestycje infrastrukturalne,…
Od połowy listopada Europ Assistance Polska znajduje się w nowej siedzibie – kompleksie biznesowym myhive…
Niewątpliwie dobór odpowiednich odmian roślin ma istotne znaczenie dla rolników – zwłaszcza w obliczu zmian…