Przypominamy, że zbliża się termin obowiązkowego przekazania sprawozdania dotyczącego rozpatrywania reklamacji oraz liczby wystąpień klientów podmiotów rynku finansowego na drogę postępowania sądowego. Kto musi złożyć takie sprawozdanie Rzecznikowi Finansowemu i w jaki sposób można to zrobić? Sprawdź poniżej.
Przypominamy, że na mocy ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym podmiot rynku finansowego ma ustawowy obowiązek złożyć sprawozdanie dotyczące rozpatrywania reklamacji oraz liczby wystąpień klientów na drogę postępowania sądowego w wyniku nierozpatrzenia reklamacji do 15 lutego każdego roku.
Mówi o tym art. 33 wspomnianej wyżej ustawy:
Podmiot rynku finansowego corocznie, w terminie 45 dni od zakończenia roku kalendarzowego, przekazuje Rzecznikowi sprawozdanie dotyczące rozpatrywania reklamacji oraz liczby wystąpień klientów tych podmiotów na drogę postępowania sądowego w wyniku nierozpatrzenia reklamacji zgodnie z wolą tych klientów, z uwzględnieniem:
Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy, podmiot rynku finansowego w przypadku ubezpieczeń oznacza między innymi brokera ubezpieczeniowego, agenta ubezpieczeniowego, a także agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające wykonujących czynności agencyjne na rzecz więcej niż jednego zakładu ubezpieczeń w zakresie tego samego działu ubezpieczeń, zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej w zakresie niezwiązanym z udzielaną ochroną ubezpieczeniową.
W praktyce oznacza to, że do złożenia sprawozdania dotyczącego statystyk związanych z postępowaniami reklamacyjnymi i sądowymi zobowiązany każdy podmiot, który wpisany jest, jako agent ubezpieczeniowy w rejestrze UKNF. W związku z tym, jeśli ktoś jest agentem i jednocześnie OFWCA w multiagencji także jest zobligowany do tego, by złożyć takie sprawozdanie.
Sprawozdanie za 2021 rok można złożyć elektronicznie – na stronie Rzecznika Finansowego dostępny jest aktywny formularz. Wystarczy wprowadzić w nim wymagane dane. Jednak przed uzupełnieniem formularza warto zapoznać się z pytaniami. Zminimalizuje to ryzyko błędu.
Pamiętajmy też o tym, że zgodnie z przyjętymi zasadami reklamacje załatwiają zakłady ubezpieczeń i to one ujmują je w swoich statystykach. Z tego powodu w większości przypadków dotyczących agentów ubezpieczeniowych liczba reklamacji może być minimalna.
Warto zwrócić uwagę na to, że pośrednicy ubezpieczeniowi umieszczają w swoich statystykach jedynie te reklamacje, które samodzielnie prowadzili np. te dotyczące dystrybucji ubezpieczeń lub sposobów realizowania obowiązków (np. informacyjnych, IDD, RODO) wobec klientów.
Źródło: Rzecznik Finansowy
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…