Stowarzyszenie Agentów i Agencji Ubezpieczeniowych Forum, zrzeszające sto dwanaście agencji i agentów Allianz, zarzuciło majątkowemu towarzystwu grupy narzucanie niezgodnych z prawem zasad współpracy w ramach modelu sprzedaży dla sieci wyłącznej pod nazwą „Agent OdNowa”. Ubezpieczyciel odrzuca te zarzuty.
Stowarzyszenie Agentów i Agencji Ubezpieczeniowych FORUM – taką nazwę nosi utworzona we wrześniu organizacja zrzeszająca pośredników ubezpieczeniowych. Uczestnicy zjazdu zebrali się, aby sformalizować dotychczas prowadzone działania oraz stworzyć efektywną strukturę, reprezentującą znaczną część sieci sprzedaży ubezpieczyciela w relacjach zewnętrznych oraz wewnątrz samego Allianza. Członkowie Stowarzyszenia zarzucili majątkowemu towarzystwu grupy narzucanie niezgodnych z prawem zasad współpracy w ramach wprowadzonego w listopadzie ubiegłego roku modelu sprzedaży dla sieci wyłącznej pod nazwą „Agent OdNowa”.
Towarzystwo przekonuje, że wszystkie jego działania są zgodne z prawem. Pracownicy Allianz podkreślają, że nowy model jest korzystny dla agentów. Świadczyć mają o tym wskaźniki obejmujące okres jego dotychczasowego funkcjonowania.
W związku z tym stanowisko Stowarzyszenia jest jednoznaczne: „Tak skonstruowana umowa narusza podstawowe zasady prawa cywilnego wyrażone w art. 5, 3531 oraz 760 Kodeksu cywilnego (k.c.). Wyjściem z tej sytuacji jest jedynie rezygnacja ze współpracy i dalszych kontaktów ze swoimi, mozolnie przez lata pozyskiwanymi klientami albo podpisanie umowy, w której rezygnuje się z praw, które zagwarantował ustawodawca”. Organizacja zarzuca również zakładowi, iż uzasadnia on odebranie agentom kodeksowych gwarancji tym, że nie będzie korzystać ze swoich uprawnień. Część postanowień funkcjonowało w dotychczas zawieranych umowach. To dla Forum jest potwierdzeniem wieloletniego postępowania niezgodnego z prawem: „Przed Stowarzyszeniem stoi zadanie obrony rynku ubezpieczeniowego przed tego typu złymi praktykami. Allianz pod pozorem zmiany modelu biznesowego rozwiązuje umowy z agencjami wyłącznymi, przejmując zbudowane zespoły sprzedażowe. Właścicielom agencji zaproponowano jedynie 15-20% kwoty, którą gwarantuje w takich wypadkach Kodeks cywilny. Mimo obowiązku rozliczenia się z agencjami i agentami, Allianz uznaje, że nic się nie stało. Potrzebna jest zatem kosztowna i długotrwała droga sądowa, aby uzyskać należne świadczenia wyrównawcze”– oświadczył Marcin Sokołowski, prezes Forum.
„Wprowadzając wytrych w postaci możliwości swobodnego i jednostronnego określania, kiedy Allianz może wypowiedzieć umowę agentowi bez zachowania okresu wypowiedzenia, Allianz tak naprawdę pośrednio zapewnia sobie prawo do wyłączenia jednej z podstawowych gwarancji prawnych przewidzianych dla agentów – prawa do otrzymania świadczenia wyrównawczego, które wynika z art. 7643 Kodeksu cywilnego (…). Gwarantuje on w przypadku rozwiązania umowy wypłatę kwoty do wysokości rocznej prowizji w zamian za zbudowany i przejęty przez np. towarzystwo ubezpieczeniowe portfel klientów. Dla agentów nowe, narzucone przez Allianz zasady współpracy oznaczają, że nikt nie może mieć pewności, czy w razie rozwiązania z nim umowy otrzyma należne świadczenie wynikające z Kodeksu cywilnego. Należy zaznaczyć, że mało kogo będzie stać na drogę sądową. (…). Niepokojące jest także to, że towarzystwo cały czas nie rozliczyło się z dotychczasowej współpracy i nie wypłaciło świadczeń wyrównawczych tym, którym prawo gwarantowało taką wypłatę” – napisano w oświadczeniu Forum.
Stowarzyszenie zapowiedziało, iż będzie walczyć o zmianę nowych umów agencyjnych oraz pomagać „tym, których Allianz pozbawił całego dorobku życia”. W dniu 28 marca Forum skierowało do prezesa UOKiK zawiadomienie o podejrzeniu stosowania praktyk ograniczających konkurencję poprzez wykorzystywanie pozycji dominującej.
Allianz przyznaje, iż do wprowadzenia „Agenta OdNowa” koniecznym było wypowiedzenie agencjom dotychczasowych umów. Ubezpieczyciel podkreśla jednak, że wszystko odbyło się „w sposób zgodny z postanowieniami umów agencyjnych oraz przepisami Kodeksu cywilnego. „Umowy uległy rozwiązaniu po upływie okresu wypowiedzenia, który w większości przypadków wynosił 3 miesiące (k.c. stanowi, że okres wypowiedzenia jest różny w zależności od długości współpracy z agentem). W związku z tym, że jedną ze stron trójstronnej umowy agencyjnej z agentami były agencje, powstała również konieczność rozwiązania umów z agentami. Równocześnie, wraz z wypowiedzeniem umowy wszyscy agenci otrzymali propozycje zawarcia nowych umów. Allianz zaproponował zarówno agencjom, jak i agentom możliwość dalszej współpracy w nowym modelu biznesowym, w charakterze agenta wyłącznego. Dodatkowo agentom zaproponowane zostały wyższe prowizje i szereg wspomnianych wcześniej korzyści” – wyjaśniała Marta Nowicka, rzecznik Allianz Polska.
„Te dane jednoznacznie potwierdzają, że założenia programu Agent OdNowa są atrakcyjne i konkurencyjne na rynku. Wskazała, że od stycznia tego roku wzrosły wynagrodzenia agentów – kwota wypłacanych im prowizji wzrosła średnio o 12,5% r/r. Dodatkowo zakład inwestuje po 40 tys. zł w otwieranie Punktów Allianz dla agentów, którzy sprzedają najwięcej. – Od początku roku otworzyliśmy już osiem Punktów Agenta Allianz m.in. w Nysie, Poznaniu, Tychach, Tarnowie, Katowicach. Kolejnych pięć zostanie otwartych do końca czerwca. Zatrudniliśmy nowych menedżerów, którzy pomagają w pracy agentom”–wyliczyła rzecznik.
Źródło: www.gu.com.pl www.dziennikubezpieczeniowy.pl
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…