W poniedziałek 23 września upadło najstarsze z biur podróży na świecie – spółka Thomas Cook. Problemy zaczyna mieć również Neckermann Polska – część turystów z Polski nie wyleciała na wakacje, a kolejne wycieczki nie są już sprzedawane. Jak podaje tvn24.pl największe problemy mają turyści na Majorce.
Alfa Star, Orbis Travel, Triada – upadłość tych biur podróży pozostawiła kilka lat temu tysiące turystów poza granicami kraju. Do nich dołączyła w dniu wczorajszym spółka Thomas Cook, a kłopoty zaczyna mieć polska spółka Neckermann. Jeszcze w poniedziałek przedstawiciele firmy zapewniali, że Neckermann Polska Biuro Podróży Spółka z o.o. jest odrębną spółką polskiego prawa handlowego, w związku z czym prowadzi w dalszym ciągu normalną, codzienną, operacyjną działalność. Jak zapewniono w komunikacie: „Wszyscy polscy klienci, zarówno ci którzy obecnie przebywają za granicą, jak i ci, którzy jeszcze nie wyjechali na swoje wakacje, będą realizowali swoje wyjazdy wakacyjne zgodnie z planem”– obiecywała spółka w poniedziałkowym komunikacie.
Jak podaje PAP w dniu wczorajszym (24.09.19) płyną już pierwsze sygnały od niezadowolonych i wystraszonych klientów. Turyści dzwonią bezpośrednio od biura Polskiej Agencji Prasowej, a także do odpowiednich ambasad. Na profilu Neckermanna w mediach społecznościowych wrze. Turyści biura skarżą się w sieci, że w hotelach są proszeni o dopłacanie pieniędzy za pobyt oraz zapłatę należności z góry.
Część z turystów co prawda informuje, że wypoczynek odbywa się zgodnie z planem jednak turyści i tak już się denerwują, chociażby z tego powodu, że infolinia praktycznie nie funkcjonuje – wiele osób rezygnuje z wyjazdu żądając zwrotu pieniędzy.
Jak podaje TVN24, dniu wczorajszym władze Majorki poinformowały, że zapewniły we własnym zakresie 36 tysiącom turystów bezpłatny nocleg po tym jak właściciele hoteli w których mieszkali, zażądali od nich dodatkowych opłat za noclegi.
Dodatkowo Neckermann wstrzymał sprzedaż wycieczek na swojej stronie internetowej, co tylko utrudnia zachowanie spokoju i nadwyręża cierpliwość klientów. Jak informuje „Puls Biznesu” w Neckermannie wycieczek nie można kupić: indywidualnie, u agenta, z pomocą systemu rezerwacyjnego. Jedna z internautek pisze: „Mieliśmy lecieć dziś o 3 w nocy na Zakynthos. Dwie godziny temu dostaliśmy e-maila, że rezerwacja musiała zostać odwołana. Dostaliśmy jednak informację, iż pieniądze zostaną odesłane jutro”.
Niestety w większości przypadków wiadomość o ogłoszeniu upadłości przez biuro podróży jest zaskoczeniem dla turystów przebywających już poza granicami Polski. Pomimo wielu nerwów i strachu muszą jednak wiedzieć, że polski ustawodawca nałożył na organizatorów turystycznych obowiązek posiadania zabezpieczenia na taką okoliczność. Stanowi o tym wprost art. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268, z późn. zm. Przebywając już za granicą, najlepiej skontaktować się z rezydentem, o ile jest obecny na miejscu. Należy bezzwłocznie skontaktować się z konsulatem oraz dodatkowo zwrócić się do urzędu marszałkowskiego odpowiedniego ze względu na siedzibę touroperatora. Urząd zapewnia powrót turystów do domu zwykle w ciągu 48 godzin.
Polskie prawo mówi, iż przedstawiciele biura podróży mają obowiązek przekazać klientowi informację na piśmie, dotycząca zabezpieczenia finansowego. Touroperator musi na piśmie poinformować, w jaki sposób turysta może ubiegać się o wypłatę wpłaconych pieniędzy w przypadku niewypłacalności touroperatora.
Turyści niestety nie mają wpływu na to, że będąc na wakacjach touroperator ogłosi upadłość. Mogą jednak zabezpieczyć się od różnych innych wydarzeń. Ubezpieczenie od rezygnacji z podróży przyda się gdy nagłe, losowe okoliczności zmuszą do rezygnacji z wyjazdu – zarówno przed jego rozpoczęciem, jak i w jego trakcie. Ubezpieczyciele często do przyczyn uniemożliwiających wyjazd zaliczają min.: nieszczęśliwy wypadek, pogorszenie stanu zdrowia, wypadek, czy śmierć bliskich. Każde TU posiada swoje regulaminy i przepisy w związku czym przed wyjazdem warto skrupulatnie zapoznać się z warunkami na jakich TU uzna nam ewentualne roszczenie.
Źródło: www pb.pl www.poradnikprzedsiebiorcy.pl www rf.gov.pl www.tvn24.pl
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…