Ceny polis nieruchomości są coraz niższe i jeśli ten trend się utrzyma, ubezpieczenia te mogą przestać być rentowne. Ubezpieczyciele jeszcze nie dopłacają do polis, ale branża przyznaje, że istnieje zagrożenie powtórzeniem sytuacji z OC komunikacyjnym.
Agnieszka Poloczek, kierownik Wydziału Ubezpieczeń Majątkowych i Osobowych w Gothaer wyjaśnia:„Polisy mieszkaniowe są coraz tańsze, a zakłady ubezpieczeń nieoficjalnie przyznają, że zaostrza się konkurencja cenowa. Firmy ścigają się o pozyskanie w tym segmencie klienta, który – jak wskazują badania rynkowe – pozostaje zwykle związany z wybraną firmą ubezpieczeniową na długo”.
Co prawda nie doszło jeszcze do wyczerpującej wojny cenowej, która kosztowała towarzystwa sprzedające komunikacyjne polisy OC 7 miliardów strat w ciągu dziesięciu lat. Jednak jak dodaje ekspertka z Gothaer ceny polis mieszkaniowych wciąż spadają: „Widać trend spadkowy cen ubezpieczeń nieruchomości. Nie jest to jednak tak drastyczny spadek jak kilka lat temu na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych”.
Ubezpieczyciele chętnie i skutecznie sprzedają polisy mieszkaniowe
Obecnie ubezpieczonych jest ponad 70 proc. nieruchomości w Polsce. W 2010 roku było to zaledwie 50 proc. Z danych Komisji Nadzoru Finansowego wynika, że liczba czynnych polis mieszkań i domków letniskowych wyniosła 10,8 mln na koniec 2016 roku. Ubezpieczyciele zebrali 1,23 mld zł składki przypisanej, o prawie 6 proc. więcej niż przed rokiem.
Wysokie prowizje za sprzedaż polis
Agenci sprzedają polisy domów i mieszkań z dużym zapałem, gdyż prowizje sięgają tam nawet 40 proc. (w komunikacji prowizje są o połowę niższe), a Polacy najczęściej kupują polisy przez agentów.
Nie lubimy kupować przez internet
Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Axa, najchętniej wybierana metodą zakupu polis jest kontakt z agentem (72 proc. badanych), a tylko 11 proc. ubezpiecza nieruchomości przez internet.
Tanie ubezpieczenia przy wysokich prowizjach oznaczają, że na zapewnienie ochrony dla klienta pozostaje niewiele pieniędzy. Tymczasem polisy mieszkaniowe przeważnie zapewniają szeroki zakres ochrony, a klienci rzadko skarżą się na nie do rzecznika finansowego. Zdaniem ekspertów ceny odzwierciedlają to, co znajduje się w produkcie, a oferta produktowa jest bardzo różna.
Tanie rozliczenie na kosztorys
Szkody w ubezpieczeniach domów i mieszkań przeważnie można likwidować na dwa sposoby: albo na podstawie kosztorysu sporządzonego przez ubezpieczyciela albo na podstawie przedłożonych rachunków. W przypadku ubezpieczeń nieruchomości często dochodzi do niewielkich szkód zalaniowych. Właściciel mieszkania nie chce w takich sytuacjach umawiać ekipy remontowej, tylko czeka z pomalowaniem sufitu do najbliższego remontu i zadowala się wyliczoną przez ubezpieczyciela niższą kwotą, ceniąc sobie to, że dostaje ją od ręki. Jak nieoficjalnie przyznają ubezpieczyciele, taki sposób likwidacji szkód jest powszechny i zadowolone są z niego obie strony, mimo że przy likwidacji szkody na podstawie rachunków klient mógłby otrzymać sporo wyższe odszkodowanie. Doświadczenia towarzystw potwierdzają, że szczególnie w przypadku drobnych szkód dla klientów najważniejsza jest szybkość likwidacji, a nie wysokość wypłaconego odszkodowania.
Źródło: www.rp.pl
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…