Turystyczny Fundusz Gwarancyjny gromadzi środki, które pozwolą klientom niewypłacalnych biur podróży na powrót do kraju oraz zwrot wypłat za niezrealizowaną wycieczkę.
Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, który powstał na mocy ustawy z dnia 22 lipca 2016 roku o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, ma na celu zabezpieczenie spokojnych wakacji.
Klienci niezrealizowanych wycieczek powrócą bezpiecznie do kraju, otrzymają też zwrot za wycieczkę
W przypadku gdy biuro podróży nie będzie w stanie np. ze względów finansowych zorganizować powrotu klientów lub zwrócić kosztów niezrealizowanej imprezy turystycznej uruchomiany jest filar I, czyli wykorzystanie zabezpieczenia w formie gwarancji ubezpieczeniowej lub innej formy zabezpieczenia. W przypadku kiedy poziom zobowiązań dla klientów będzie przewyższał ustanowione gwarancje rynkowe, zostanie uruchomiony II filar systemu zabezpieczeń, czyli Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, który w ramach zgromadzonych środków na rachunku bankowym będzie realizował wypłaty we współpracy z marszałkami województw.
Elżbieta Wanat-Połeć: „Nie trzeba już obawiać się upadłości biur podróży”
Elżbieta Wanat-Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego zapewnia: „Turystyczny Fundusz Gwarancyjny zabezpiecza turystom bezpieczne wakacje. Nie trzeba obawiać się już upadłości biur podróży. Koszty ochrony pokrywane są z comiesięcznych składek klientów biur podróży i wynoszą dodatkowo od osoby15 zł w państwach europejskich i pozaeuropejskich z wykorzystaniem transportu lotniczego,13 zł w państwach pozaeuropejskich z wykorzystaniem innego środka transportu niż lotniczy,0 zł na terenie Rzeczypospolitej, krajów mających lądową granicę z Polską oraz z Federacją Rosyjską na obszarze obwodu kaliningradzkiego”.
Od czego zależy wysokość składek?
Od celu, rodzaju imprezy turystycznej oraz związanego z nią ryzyka. Rachunek może zostać uzupełniony środkami uzyskanymi z kredytów, zaciągniętych przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny na rzecz TFG. Takie działania zapewniają turystom spokojne wakacje z biurami podróży. Aktualny wpływ składek na rzecz TFG za I półrocze 2017 roku wyniósł 18 473 897,19 zł
Dwa przypadki upadłości zgłoszone w ostatnim czasie – Turystyczny Fundusz Gwarancyjny jeszcze nie interweniował
Od początku działalności TFG nie poniosło jeszcze żadnych kosztów związanych z pokryciem powrotu klientów z imprezy. Nie poniosło też zwrotu kosztów za wycieczkę, która nie doszła do skutku z przyczyn leżących po stronie touroperatora. Ta sytuacja może jednak ulec zmianie. Ostatnio wystąpiły dwa przypadki niewypłacalności biur. Pierwszy, zgłoszony za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, dotyczył biura Turystyczno-Usługowego GRO-TOUR W.T. Piotrkiewicz spółka jawna z siedzibą w Gdańsku. Drugi dotyczy niewypłacalności firmy Centrum Szkoleniowo-Konsultacyjne Logos Wiesław Scheller, z siedzibą w Bydgoszczy. Zgodnie z art.5 ust. 5 ustawy o usługach turystycznych marszałek województwa jest uprawniony do występowania na rzecz klientów w sprawach wypłaty środków z tytułu gwarancji ubezpieczeniowej na zasadach określonych w treści tej umowy. Dopiero jak nie wystarczy środków z gwarancji, interweniuje TFG. Miejmy nadzieję , że są to jednostkowe przypadki i większość turystów może cieszyć się spokojnymi i bezpiecznymi wakacjami.
Źródło: www.ufg.pl www.gu.com.pl
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…