Aktualności

Twój bilet to Twoje ubezpieczenie

Polską kolej albo się kocha, albo nienawidzi. Jednak co roku podróże pociągami zwłaszcza w okresie wakacyjnym cieszą się dużą popularnością. Warto wiedzieć, że za wypadek w wagonie, na peronie można domagać się odszkodowania od przewoźnika, u którego mamy wykupiony bilet.

Co nam grozi podczas podróży koleją?

Przytrzaśnięcie drzwiami, poślizgnięcie się podczas wsiadania, poparzenie przez obsługę w wagonie restauracyjnym lub przygniecenie przez bagaże podczas nagłego hamowania. Te i inne wypadki mogą zdarzyć się podczas podróży pociągiem. Od kogo można domagać się odszkodowania, gdy doznaliśmy szkody podczas podróży?

Pamiętaj o bilecie

Kupując bilet na przejazd automatycznie zawieramy umowę z przewoźnikiem. Oznacza to, że wszystkie roszczenia za wypadki np. w budynku dworca, peronie lub w wagonie należy zgłaszać bezpośrednio do przewoźnika, a następnie on zgłosi sprawę do swojego ubezpieczyciela.

Przypominamy, że każdy przewoźnik kolejowy musi posiadać ubezpieczenie OC na wypadek niespodziewanych zdarzeń i wypadków z udziałem pasażerów. Kupując bilet pasażer automatycznie zostaje objęty ubezpieczeniem. Bardzo ważne więc jest, by zachować swój bilet w ewentualnym postępowaniu reklamoacyjno-odszkodowawczym.

Odpowiedzialność przewoźnika

Art. 435 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r. poz. 459) mówi o tzw. odpowiedzialności przedsiębiorstw „wprawianych w ruch za pomocą sił przyrody”. Do takich właśnie firm zalicza się kolej. Taka branża oznacza szerszy zakres odpowiedzialności za szkody. Opiera się ona na zasadzie ryzyka i wystąpi ona niezależnie od tego czy winę ponosi przewoźnik oraz bez względu na to, czy szkoda powstała na skutek naruszenia prawa.

Przewoźnik podczas wykonywania swoich usług ponosi ryzyko działań i zaniechań innych podmiotów, które są związane z całym procesem przewozu. Chodzi tu m.in. o zarządcę stacji, operatora wagonu gastronomicznego itd.

Wyłączenie odpowiedzialności przewodnika za szkody jest tylko wtedy, gdy do zdarzenia doszło na wskutek działania siły wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby trzeciej w stosunku do ruchu kolejowego.

Jak ubiegać się o odszkodowanie?

W całym procesie odszkodowawczym bardzo ważne jest zabezpieczenie dowodów. Gdy dojdzie do wypadku należy zebrać m.in. takie dowody jak nagrania lub fotografie. Pamiętajmy również o tym, by całe zdarzenie zostało opisane w dokumentacji służbowej (np. raport kierownika pociągu). Gdy brak odpowiednich dowodów i pozostaje tylko „słowo przeciw słowu” to uzyskanie odszkodowanie może być bardzo trudne.

Źródło: utk.pl

Mateusz

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Mateusz

Recent Posts

Generali Życie nagrodzone za innowacyjne podejście do ubezpieczeń 

Generali Życie zostało nagrodzone Srebrnym Parasolem za wprowadzenie na rynek nowego produktu „Generali, z myślą…

2 dni ago

Nadchodzi ważna zmiana dla nowych właścicieli pojazdów 

Rząd przygotowuje istotną nowelizację przepisów dotyczących obowiązkowego ubezpieczenia OC. Nowi właściciele pojazdów będą mogli wypowiedzieć…

2 dni ago

OC drożeje – powoli, ale konsekwentnie 

Przeciętna cena ubezpieczenia OC wzrosła o 10% r/r. Z danych Rankomat.pl wynika, że średnia cena…

3 dni ago

Tylko dobre wspomnienia – jak PZU Wojażer chroni podczas urlopu? 

Wakacje to czas relaksu i radości, niestety nieprzewidziane zdarzenia mogą szybko zburzyć ten spokój. Właśnie…

3 dni ago

Compensa Podróż – nowoczesne ubezpieczenie podróżne teraz dostępne online 

Compensa uruchomiła sprzedaż swojego nowego ubezpieczenia turystycznego online – od teraz produkt można kupić także…

6 dni ago

„Bezpieczna Szkoła” od TUW „TUW” – całoroczna ochrona dla dzieci i młodzieży 

Lato to czas beztroskich zabaw i wakacyjnych przygód, ale też i zwiększonego ryzyka wypadków wśród…

6 dni ago