Aktualności

Twój bilet to Twoje ubezpieczenie

Polską kolej albo się kocha, albo nienawidzi. Jednak co roku podróże pociągami zwłaszcza w okresie wakacyjnym cieszą się dużą popularnością. Warto wiedzieć, że za wypadek w wagonie, na peronie można domagać się odszkodowania od przewoźnika, u którego mamy wykupiony bilet.

Co nam grozi podczas podróży koleją?

Przytrzaśnięcie drzwiami, poślizgnięcie się podczas wsiadania, poparzenie przez obsługę w wagonie restauracyjnym lub przygniecenie przez bagaże podczas nagłego hamowania. Te i inne wypadki mogą zdarzyć się podczas podróży pociągiem. Od kogo można domagać się odszkodowania, gdy doznaliśmy szkody podczas podróży?

Pamiętaj o bilecie

Kupując bilet na przejazd automatycznie zawieramy umowę z przewoźnikiem. Oznacza to, że wszystkie roszczenia za wypadki np. w budynku dworca, peronie lub w wagonie należy zgłaszać bezpośrednio do przewoźnika, a następnie on zgłosi sprawę do swojego ubezpieczyciela.

Przypominamy, że każdy przewoźnik kolejowy musi posiadać ubezpieczenie OC na wypadek niespodziewanych zdarzeń i wypadków z udziałem pasażerów. Kupując bilet pasażer automatycznie zostaje objęty ubezpieczeniem. Bardzo ważne więc jest, by zachować swój bilet w ewentualnym postępowaniu reklamoacyjno-odszkodowawczym.

Odpowiedzialność przewoźnika

Art. 435 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r. poz. 459) mówi o tzw. odpowiedzialności przedsiębiorstw „wprawianych w ruch za pomocą sił przyrody”. Do takich właśnie firm zalicza się kolej. Taka branża oznacza szerszy zakres odpowiedzialności za szkody. Opiera się ona na zasadzie ryzyka i wystąpi ona niezależnie od tego czy winę ponosi przewoźnik oraz bez względu na to, czy szkoda powstała na skutek naruszenia prawa.

Przewoźnik podczas wykonywania swoich usług ponosi ryzyko działań i zaniechań innych podmiotów, które są związane z całym procesem przewozu. Chodzi tu m.in. o zarządcę stacji, operatora wagonu gastronomicznego itd.

Wyłączenie odpowiedzialności przewodnika za szkody jest tylko wtedy, gdy do zdarzenia doszło na wskutek działania siły wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby trzeciej w stosunku do ruchu kolejowego.

Jak ubiegać się o odszkodowanie?

W całym procesie odszkodowawczym bardzo ważne jest zabezpieczenie dowodów. Gdy dojdzie do wypadku należy zebrać m.in. takie dowody jak nagrania lub fotografie. Pamiętajmy również o tym, by całe zdarzenie zostało opisane w dokumentacji służbowej (np. raport kierownika pociągu). Gdy brak odpowiednich dowodów i pozostaje tylko „słowo przeciw słowu” to uzyskanie odszkodowanie może być bardzo trudne.

Źródło: utk.pl

Mateusz

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Mateusz

Recent Posts

Agrocasco – ile kosztuje kompleksowa ochrona maszyn rolniczych? 

Ciągniki, kombajny i inny sprzęt nie tylko stanowią narzędzia pracy w gospodarstwie, ale także inwestycję,…

3 dni ago

Wystartował drugi etap kampanii LINK4 Doceniamy Dobrych Kierowców 

Z badania przeprowadzonego na zlecenie LINK4 wynika, że aż 70 proc. badanych kierowców przyznaje, że…

3 dni ago

Szkoda całkowita – co zrobić z samochodem? 

O szkodzie całkowitej mówi się, jeśli koszt naprawy samochodu przewyższa jego wartość rynkową lub stanowi…

5 dni ago

mojePZU ma już ponad 5 mln użytkowników 

Z platformy cyfrowej największego polskiego ubezpieczyciela korzysta już ponad 5 mln klientów. Rosnąca aktywność użytkowników…

5 dni ago

Ile wynosi kara za brak OC motocykla? 

Pogoda za oknem zachęca do jazdy motocyklem. Warto jednak pamiętać, że właściciele tych pojazdów zobowiązani…

6 dni ago

Rankomat.pl wprowadza nową platformę komunikacyjną, realizowaną pod hasłem “Z małą pomocą Rankomatu”  

Platforma podkreśla połączenie samodzielności użytkowników na stronie www Rankomatu z możliwością uzyskania profesjonalnej porady licencjonowanych…

6 dni ago